Print
Semesterprojekt 1 - Fra Behov til Produkt
Code
MA-SEP1
Version
5.0
Offered by
Maskiningeniør
ECTS
10
Prerequisites
Adgangskrav til studiet
Main purpose
For at opøve den studerendes praktiske professionskompetencer arbejdes der i Semester og Bachelorprojekterne på VIA Engineering i en gruppekontekst med løsning af et aktuelt, fagligt problem.
Formålet er således:
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i semesterets fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE. Projektmetode og PB, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde
Knowledge
Faglig:
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Produktudvikling: Herunder krav, kriterier og egenskaber
Idegenereringsmetoder – usystematiske (f.eks. Brainstorming) og systematiske (f.eks. Morfologi).
Præsentation: Kan videreformidle begreber og principper omkring teknisk formidling i skriftlig og mundtlig form herunder strukturering, tegnings og beregningsdokumentation.
Skills
Faglig:
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Der anvendes blandt andet følgende færdigheder fra fagfagene:
• Opstilling af frit legeme diagrammer
• Dimensionering, design og funktionalitet
• Materialevalg og produktionsmetoder
• 3d og 2d tegningsdokumentation efter gældende regler
• Struktureret præsentation af tegninger og beregninger
PBL færdigheds-læringsmål:
• Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
• Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
• Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt..
• Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag
• Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
• Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
• Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Competences
Faglig:
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Kan designe og dimensionere et produkt med udgangspunkt i analyse af mekaniske belastninger.
Kan levere en struktureret præsentation af tegninger og beregninger.
PBL kompetence-læringsmål:
• Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
• Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Topics
Teaching methods and study activities
Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
- Undervisning i egen uddannelse
- Vejledning
- Prototypefremstilling etc. i laboratorier og værksteder…
Produkt:
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning
Ingen
Eksamensform:
Gruppe præsentation på basis af projektrapport og proces-rapport ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Skriftlig gruppe rapport med mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Der gives en samlet karakter for projektrapport, procesrapport og den mundtlige fremlæg-gelse og efterfølgende eksamination.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen
Som ordinær
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udar-bejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vej-ledning i perioden frem til aflevering.
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden seme-sterstart i september..
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Nikolett Holm Szalai Thorup (NTHO)
Valid from
01-08-2023 00:00:00
Course type
Keywords
Faglig anvendelse af Ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser - herunder
- Behovsvurdering/Idegenerering/løsningsvalg
- Design og dimensionering
- Frit legeme diagrammer
- Materialevalg (CES Edupack
- Fremstillingsmetoder
- Cirkulær økonomi
- Emnedokumentation
- CAD
Proces:
- Lære at lære
- Projektmetode og PBL
- Egen læringsproces (herunder portfolio)
- Rapportskrivning
- Gruppearbejde