Børn i gynge

Vi forsker i sociale og pædagogiske processer i børn og unges hverdagsliv

VIA Kultur & Pædagogik

Center for forskning & udvikling

Vi bidrager til forskning og praksisudvikling inden for en bred vifte af kulturelle og pædagogiske problemstillinger. Vi arbejder med kompleksitetssensitive undersøgelser af børn, unge og andre brugergruppers trivsel, deltagelse, udvikling og læring

Om centret

  • Forskningsområder

    Forskningscentrets fire programmer er knyttet til grundlæggende, pædagogiske problemstillinger

    I VIA Kultur & Pædagogik laver vi undersøgelser, der bidrager med et nuanceret og alsidigt blik på kultur og pædagogik.

    Vi forsker blandt andet i børns perspektiver på det gode institutionsliv, unges fritid, motion og bevægelse i folkeskolen, samt æstetik i digital litteratur. Vi benytter forskellige tilgange og metoder – og vores forskning tager blandt andet afsæt i feltarbejde, interviews, spørgeskemaer og forskellige participatoriske og visuelle metoder.

    Vores undersøgelser bidrager til at udvikle videngrundlaget på professionshøjskolerne og i pædagogisk praksis. Derfor har vi et tæt samarbejde både med uddannelserne og praksis, så undersøgelserne er anvendelige og relevante. Studerende fra lærer-, pædagog- og socialrådgiveruddannelsen tager ligeledes del i det empiriske og analytiske arbejde.

    Forskningsområder inden for centrets fire forskningsprogrammer:

    Program for Æstetik og Pædagogik forsker bl.a. i:

    • Animationspædagogik, æstetiske erfaringer og digital dannelse
    • Æstetik og fanfiktion
    • Multimodal æstetisk tekstkompetence 
    • Menneskers sårbarhed og styrker gennem parader, musik, dialog og optræden
    • Musikalske skønne øjeblikke i børnehaven
    • Billedkunst som efterstræbelsesværdig modstand
    • Stedspecifik æstetisk læring – rummets fortællinger i en pædagogisk kontekst

    Program for Børn og Unges Hverdagsliv forsker bl.a. i:

    • Hverdagslivet som det udspiller sig i skoler, SFO’er, fritids- og ungdomsklubber, idrætsforeninger mm.
    • Krydsfeltet mellem strukturelle krav og unges hverdagskonstruktioner af normalitet og afvigelse
    • Børns online deltagelse på YouTube
    • Normkreativitet i skolen

    Program for Krop, bevægelse og idræt forsker bl.a. i:

    • Sammenhæng mellem kropslig udvikling og sociale relationer
    • Børnekultur og bevægelsesglæde
    • Kropslig dannelse i børnehave og skole
    • Motion og bevægelse i udskolingen

    Program for Barndomspædagogik forsker bl.a. i:

    • Det gode børne institutionsliv
    • Hverdagspædagogik
    • Børns egenkultur
    • Overgange til skole (transition studies)
    • Børns perspektiver og inddragelse
  • Udvalgte projekter

    Vi udvikler projekter med fokus på kultur og pædagogik.

    Litteraturlæsning med nye medier – fra e-bog til i-bog

    Projektets formål har dels været at undersøge, hvordan børn og unge læser og går til litteratur på en skærm. Dels at udvikle et eksemplarisk, digitalt børnelitterært værk, der kan bidrage til læselyst og udvikling af fiktionsindsigt.

    Et væsentligt resultat var udviklingen af I-bogen Tavs af Camilla Hübbe, m.fl. Et stort arbejde med såvel æstetiske, tekniske og pædagogiske udfordringer.

    Et andet væsentligt resultat var opdagelsen af I-bogens brede læser-appel. Og børnenes optagethed af litteraturlæsning på skærm. Det peger på, at i-bøger og litteraturlæsning med nye medier har væsentlige potentialer. Både ud fra et litterært-æstetisk perspektiv, som ud fra et læse- og inklusionsperspektiv.

    Projektperiode: 2012 – 2013

    Projektpartnere: Kommunernes skolebiblioteksforening, forlaget Høst & Søn og VIA UC. Desuden har der været støtte fra Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker.

    Mere om projektet:
    Læs mere på UC Viden

    Projektleder:

    Ayoe Henkel, lektor
    E: aqh@via.dk


    Forskrifter for god pædagogik

    Et forskningsprojekt, der undersøger pædagogers fagsprog ud fra udvalgte forskrifter som selvforvaltning, anerkendelse, inklusion, læreplaner og trivsel. Forskningsprojektet konkluderer, at pædagoger har et fagsprog, der er kulturelt forankret og tæt knyttet til praksis.

    Ifølge Forskningsprojektet er den gode pædagogik betinget af pædagogers dobbelte tilstedeværelse i to samtidige handlerum. Det ene rum er barne-/borgerstyret, hvori pædagoger griber barnet/borgerens initiativ. Mens det andet er pædagogstyret og knyttet til overordnede pædagogiske mål.

    Projektperiode: 2012 – 2015

    Samarbejdspartnere: Projektet er udviklet i et samarbejde mellem forskere fra Pædagoguddannesen VIA og DPU (Danish School of Education, AU). Desuden har pædagogstuderende fra både pædagoguddannelsen og kandidatuddannelsen deltaget som medforskere.

    Mere om projektet:
    Læs mere på UC Viden
    En bog om hele projektet er under udarbejdelse.

    Projektleder:

    Hanne Hede Jørgensen, lektor
    E: hhj@via.dk


    Unges hverdagsliv på tværs af tid og sted og i mellem institutionelle kontekster – om ustruktureret socialisering i urbane rum

    Forskningsprojektet ønsker at undersøge den tid unge forvalter uden for og imellem pædagogiske, institutionelle og familiære rammer. Projektet undersøger unges ”egne steder”, herunder hvordan de tager kvarteret og lokalsamfundet i anvendelse. 

    Analyseresultater indikerer, at unges socialiseringsprocesser, på trods af fraværet af voksne, er knapt så ustruktureret som først antaget. 

    Projektperiode: 2014 - 2015

    Mere om projektet: 

    Læs mere på UC Viden
    En bog om hele projektet er under udarbejdelse.

    Projektledere:

    David Thore Gravesen, lektor
    E: dtg@via.dk 

    Peter Hornbæk Frostholm, lektor
    E: phf@via.dk 


    Se flere af centrets projekter i UC Viden

  • Medarbejdere

    Kontakt centrets medarbejdere.

    Lise Høgh Jönsson, ph.d., centerleder

    VIA Kultur & Pædagogik
    T: +45 87 55 17 21
    E: lhjo@via.dk
    UC Viden-profil
    LinkedIn

    Særlig viden om:
    • Identitet og identificering
    • Minoriteter
    • Kvalitative metoder 

    David Thore Gravesen, ph.d.

    Programkoordinator for forskningsområdet Børn og unges hverdagsliv
    VIA Pædagoguddannelsen
    T: +45 87 55 37 31
    E: dtg@via.dk
    UC Viden-profil 
    LinkedIn

    Særlig viden om:
    • Ungdomskultur
    • Pædagogers professionsidentitet
    • Social reproduktion

    Jens-Ole Jensen, ph.d., docent

    Programkoordinator for forskningsområdet Krop, bevægelse og idræt
    Ledelsessekretariatet
    T: +45 87 55 17 08
    E: joj@via.dk
    UC Viden-profil 
    LinkedIn
    Ekspert-profil

    Særlig viden om:
    • Krop, idræt og bevægelse
    • Kvalitative metoder
    • Børne- og ungekultur

    Martin Blok Johansen, ph.d. 

    Programkoordinator for forskningsområdet Æstetik og kultur
    VIA Læreruddannelsen
    T: +45 87 55 17 18
    E: blok@via.dk
    UC Viden-profil

    Særlig viden om:
    • Spændingsforhold mellem æstetik og pædagogik;
    • Potentialer i vanskeligheder
    • Teori/praksis-problematikker

    Anette Boye Koch, ph.d., docent

    Programkoordinator for forskningsområdet Barndomspædagogik
    VIA Pædagoguddannelsen
    T: +45 87 55 35 09
    E: abk@via.dk
    UC Viden-profil 
    LinkedIn
    Ekspert-profil

    Særlig viden om:
    • Trivsel
    • Børneperspektiver
    • Dagtilbudspædagogik

    Se en oversigt over centrets medarbejdere

  • Samarbejdspartnere

    Vi er altid interesserede i at samarbejde om udvikling af ny viden - og samarbejder i centeret på forskellig vis med følgende partnere.

    Fora, foreninger og centre:

    • Forum for idræt, historie og samfund 
    • BUPL 
    • Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) 
    • Center for Dagtilbudsforskning (CEDIF) 
    • Kulturprinsen – Udviklingscenter for børne- og ungekultur 
    • Sangens Hus, Herning 
    • Animation Workshop, Viborg 
    • Forlaget Gyldendal Uddannelse
    • Rambøll
    • Undervisningsministeriet
    • Socialministeriet

    Fonde:

    • Lokale & Anlægsfonden

    Kommuner:

    • Aarhus Kommune
    • Horsens Kommune 
    • Ikast-Brande Kommune 
    • Københavns Kommune
    • Silkeborg Kommune
    • Viborg Kommune
    • Mariagerfjord Kommune

    Universiteter og Professionshøjskoler:

    • UCC Professionshøjskolen, University College Sjælland og Professionshøjskolen University College Nordjylland 
    • FIIBL Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, SDU Syddansk Universitet og University College Lillebælt 
    • Kosmos, Videncenter for kost, motion og sundhed, UC Syd 
    • Active living, Institut for idræt og biomekanik, SDU Syddansk Universitet 
    • Centre for Design, Learning & Innovation, Ålborg Universitet 
    • Innovationslaboratoriet for pædagogik og bevægelse, VIA University College
    • Musikterapiprogrammet, Aalborg Universitet 
    • InDiMedia, Aalborg Universitet 
    • Center for Børnelitteratur, Aarhus Universitet
    • Nationalt Center for Skoleforskning (dagtilbud og skoler), Aarhus Universitet

    Faglige netværk

    • Nordisk Forskernetværk: Unge i Risiko

    Internationale partnere

    • University College Ghent, Belgien
    • University of Minho, Portugal
    • The University of Northampton, Storbritannien
    • University College Limburg, Belgien
    • 2 Dimotiko Sxoleio Kalamata, Grækenland

Få mere inspiration

Trivsel og læring for de mindste børn

Forskningsprojekt sætter fokus på læring og trivsel

Nyt forsknings- og udviklingsprojekt skaber ny viden om indsatser, der understøtter læringsmiljøer.

Forskningspris til ansatte

Forskningspris til VIA-ansatte 

Tysk forskningspris anerkender forskernes arbejde med børne- og ungdomsforskning.
Børnehavebørn i fælles leg

Studerende er medforskere i forskningsprojekt

Forskningsprojektet "Forskrifter for god pædagogik" inviterer studerende ind som medforskere.

To drenge ser på iPad

I-bog gav svage læsere ny læselyst

Projekt viser, at digitale bøger skabt til nye medier motiverer de ældste skoleelever til at læse mere.