Medarbejdere holder møde med samarbejdspartnere

Nye læringsformer i erhvervsrettede uddannelser

VIA Professionsdidaktik

Program for forskning

VIA Professionsdidaktik støtter projekter om didaktik og nye læringsformer. Vi tager udgangspunkt i de teknisk-merkantile og kreative professionsbacheloruddannelser.

Om programmet

  • Forskningsområder

    Vi forsker bl.a. i nye læringsteknologier, læreplans-design og problembaseret læring.

    Forskningsprogrammets overordnede formål er at udforske undervisnings- og læringsformer i professionsuddannelser indenfor VIA-Erhverv med deres særlige vidensformer rettet mod uddannelsernes specifikke aftagerfelt.

    Programmet sigter bredt og kan eksempelvis omhandle:

    • Nye undervisningsformer
    • Nye læringsteknologier
    • Læreplans-design
    • Didaktiske koncepter som problembaseret Læring og CDIO (Conceive, Design, implement, operate)
    • Professionsidentitet.
    Programmet består af forsknings- og udviklingsprojekter udført af undervisere på uddannelserne i VIA-Erhverv. Hvert projektforløb strækker sig over to år og udføres under den såkaldte Frascati-rammes kriterier. Derved produceres således ny viden til professionsuddannelserne. Samtidig styrkes undervisernes akademiske og professionelle kompetencer inden for forskning og udvikling.

     

  • Udvalgte projekter

    Følgende er eksempler på programmets seneste projekter. 

    Anne-Grete Olesen
    ago@via.dk 

    Kropssprogets vilkår og muligheder i digitaliseret undervisning. 
    Projektet belyser betydningsskabelse i digitalt medieret undervisning hvor muligheder for den kropslige nonverbale kommunikation umiddelbart reduceres.


    Lars Hedegaard 
    lhe@aarhustech.dk

    Spilmekanismers indflydelse på motivation og læring i Bygningskonstruktøruddannelsen.
    Gennem Design based studier belyser projektet, hvordan forskellige former for spil og spilmekanismer påvirker motivationen for læring.


    Heidi Hyldal Bjørn
    hhb@via.dk

    Nye differentieringsformer i undervisningen.
    Projektet belyser nye måder hvormed man kan organisere en undervisningssituation ud fra taksonomiske niveauer.


    Mette Falbe Hansen
    mfh@aarhustech.dk

    Ændringer i læringen ved digitaliseret undervisning i forhold til traditionel undervisning.
    Gennem et komparativt studie belyser projektet forskelle i læringsudbytte ved hhv. traditionel face to face-undervisning og digital medieret undervisning.


    Se flere af forskningsprogrammets projekter i UC Viden
  • Medarbejdere

    Følgende medarbejdere er tilknyttet VIA Professionsdidaktik.

    Verner Larsen, adjunkt, ph.d., programkoordinator

    T: +45 87 55 41 17
    E: vla@via.dk
    UC Viden-profil
    LinkedIn-profil

    Lars Norup Hedegaard, adjunkt

    VIA Bygningskonstruktøruddannelsen
    T: +45 87 55 40 66
    E: lahe@via.dk
    UC Viden-profil

    Mette Falbe-Hansen, adjunkt

    E: mefh@via.dk
    UC Viden-profil
    LinkedIn-profil

    Heidi Thurvi Hyldal Bjørn, lektor

    T: +45 87 55 44 20
    E: hhb@via.dk
    UC Viden-profil
    LinkedIn-profil

    Særlig viden om:
    • Marketing
    • Organisation and management
    • Qualitative research
  • Samarbejdspartnere

    Programmets medarbejdere indgår i nationale og internationale netværk.

    Nationale

    • Aalborg Universitetet, Institut for læring og filosofi

    Internationale

    • European educational research organization (EERA)
    • European conference of educational research (ECER)
    • Legitimation Code Theory network (LCT network).