Møbeldesignere fra VIA løb med opmærksomheden

VIA Design Stockholm
Interessen for de 12 møbler fra VIA Design er stor på møbelmessen i Stockholm. Foto: Vivian Andersen Voldgaard.
12 studerende fra VIA Design deltager på verdens største messe for Skandinavisk møbeldesign. Og der var trængsel for at se, hvad fremtidens talenter byder på.

Der er lidt for enhver smag blandt de 12 møbler, som lige så mange studerende fra VIA Design i disse dage viser frem på Stockholm Furniture & Light Fair, verdens største messe for skandinavisk møbeldesign: En hundeseng, en barstol inspireret af en vandmand, en nytænkning af det klassiske jalouxiskab og en stol, der fremmer sund vejrtrækning.

”Fællesnævneren for alle projekterne er, at de har et ekstremt højt niveau hvad angår finish. Og så er der tænkt mere end bare et møbel ind i designet. Hvert møbel har et ekstra element, som fx stolen, der er designet, så man sidder optimalt for vejrtrækningen og skabet, der kan samles, skilles ad og bygges videre på helt uden skruer og søm. Generelt har de studerende tænkt mere funktionalitet ind i deres designs end vi tidligere har set, og det er noget, som vækker opmærksomhed” siger Eva Paarmann, der er ansvarlig for undervisningen af de furniturestuderende på VIA Design.

Champagne og snak

De studerende skiftes til at bemande standen, og for at skabe opmærksomhed og knytte kontakter til branchefolk, der er i Stockholm for at spotte nye trends og spændende produkter, havde eleverne inviteret til event med champagne og designsnak onsdag eftermiddag. Og både danske og udenlandske repræsentanter stod i kø for at hilse på og spørge ind til detaljerne.

Vi ser nogle gange et stykke tekstil, som vi ikke havde forestillet os skulle anvendes på den måde, og det er rigtigt spændende.

”Det er en fødekæde at komme her. Ikke kun til potentielle nye medarbejdere, men også til potentielle nye kunder. Og så bliver vi jo udfordrede på de nye gode ideer og nye måder at anvende materialer på. Vi ser nogle gange et stykke tekstil, som vi ikke havde forestilles os skulle anvendes på den måde, og det er rigtigt spændende,” siger Anders H. Petersen, direktør i tekstilvirksomheden Gabriel A/S.

Nye kontakter

Også de studerende selv håber, at de får styrket netværket under besøget i Stockholm. Sabine Appel har designet jalousiskabet Pillar, og hun håber, at hun i løbet af messedagene møder en producent, der er på udkig efter lige sådan et møbel, som hun har skabt.

”Jeg håber selvfølgelig, der kommer én og siger, at det er et fantastisk møbel, og det vil de gerne sælge. Men ellers er det også okay, hvis der kommer nogle dygtige branchefolk forbi og giver os lidt tips og tricks, når vi nu skal ud i branchen,” siger hun.

Møbelmessen i Stockholm strækker sig over fem dage.

Yderligere oplysninger fås hos:

Uddannelses- og forskningschef Ingrid Søe, VIA Design, mobil: 87550556, mail: INS@VIA.dk

Journalist Vivian Voldgaard, VIA Design, mobil: 87551436, mail: VIAV@VIA.dk