VIA Connect – din online adgang til 20.000 kloge hoveder

Studerende ved computer
De studerende er klar til at tage imod udfordringer og komme med konkrete, implementerbare løsninger.
VIAs studerende bruger crowdsourcing platform til at tackle konkrete udfordringer for offentlige og private virksomheder. Nu kan din organisation byde ind med en udfordring
VIA Connect er en online innovationsplatform, hvor offentlige og private virksomheder kan udforske og løse konkrete udfordringer i samarbejde med 20.000+ studerende, undervisere og forskere fra VIAs 42 forskellige uddannelser.

Virksomhederne stiller udfordringerne, som bruges direkte i undervisningen af uddannelserne. Derudover deltager virksomhederne online og gerne offline, hvor de er i dialog med de studerende, og med til at vurdere deres idéer.

Dermed udvikles de studerendes innovative kompetencer, samtidig med at der udvikles et konkret slutprodukt. Efter hver udfordring samarbejder VIA University College i videst mulige omfang med organisationen bag om implementeringen af de bedste løsningsforslag.

Eksempler på udfordringer

Der er mange muligheder for at opstille udfordringer. Her er nogle eksempler:

Food Maker Challenge

Hvordan kan man skabe en bevægelse inden for madlavning, som kan forbedre unges kost og sundhed?
Samarbejde med Aarhus Kommune & Madkulturen

Health Care Challenge

Hvordan kan man reducere antallet af medicineringsfejl og utilsigtede hændelser inden for det danske sundhedsvæsen?
Samarbejde med Region Midtjylland

CPHmade Challenge

Hvordan kan man skabe en global platform for mindre og mellemstore virksomheder som producerer lokalt i den danske hovedstad?
Samarbejde med CPHmade og dennes 120+ medlemsvirksomheder

Danfoss Challenge
I det kommende semester lanceres en endnu ikke offentliggjort udfordring sammen med Danfoss.

God respons

Line Rossen, der er projektleder i Food Maker, er godt tilfreds med samarbejdet med VIA omkring den udfordring, de havde formuleret:

”Vi fik god respons fra de studerende, gode challenge-resultater, og oplevede at portalen fungerede fint. Man kunne med fordel arbejde med at udbrede den til endnu flere studerende, og integrere den i innovationsmodulerne på de enkelte uddannelsesinstitutioner."

Samarbejdet skal udvides

Det er Flemming Binderup Gammelgaard, chefkonsulent ved VIA University College og formand for Dansk Crowdsourcing Forening, der er ansvarlig for VIA Connect. Han ser ligeledes gode muligheder for at VIA kan udvikle sig videre.

”Vi er kommet langt på kort tid, men der er stadig masser af muligheder for at udvide samarbejdet med virksomhederne og uddannelserne. Derudover vil vi meget gerne have studerende fra andre uddannelsesinstitutioner med. Det taler vi blandt andet med Aarhus Universitet om, og vi ser for os konturerne til en national innovationsplatform," siger Flemming Binderup Gammelgaard.

"Samtidig vil vi meget gerne i kontakt med private virksomheder og offentlige institutioner med udfordringer som de vil dele med de studerende. Jeg kigger altid gerne forbi til en kop kaffe og en uforpligtende snak," slutter han.

VIA Connect er udviklet i samarbejde med crowdsourcing virksomheden Chaordix, som desuden arbejder sammen med globale brands som IBM, HTC, KPMG, P&G og LEGO. Du kan læse mere om dette samarbejde og om VIA Connect her.

Hvis du vil vide mere

Flemming Binderup Gammelgaard