Silkeborg-lektor får fornem pris

silkeborg-lektor-faar-fornem-pris.jpg
Ayoe Qvist Henkels indsats har resulteret i en betydelig produktion af læremidler om at læse, fortolke og analysere litteratur. Foto: Arkiv
Lektor Ayoe Qvist Henkel fra VIA Læreruddannelsen i Silkeborg har modtaget Gyldendals Læremiddelpris og dermed høstet stor anerkendelse for sit arbejde for at fremme børn og unges lyst til at læse litteratur

300 lærebogsforfattere, tegnere, grafikere og andre, der beskæftiger sig med at fremstille læremidler så til, da forlagsdirektør Hanne Salomonsen overrakte Ayoe Qvist Henkel Gyldendals Læremiddelpris og i sin tale lagde vægt på vinderens store engagement og dygtighed, samt hendes evne til at forbinde forskning og praksis.

Ayoe Qvist Henkels indsats har resulteret i en betydelig produktion af læremidler om at læse, fortolke og analysere litteratur, for eksempel ’Sammen om at læse litteratur’ og ’Barske Brødre’ fra serien Mærker.

”I talrige udviklingsarbejder med skoler, lærere og elever har hun været optaget af at undersøge, hvordan elever lærer kunsten at læse fiktion, og hvordan læreren ved, at de rent faktisk lærer noget”, lød det fra forlagsdirektøren.

Ayoe Quist Henkel har ifølge forlaget ydet en betydelig indsats for danskfaget som udvikler af nye litteraturpædagogiske principper og som en dygtig formidler af børnelitteratur til både elever, lærere og lærerstuderende. Hun er samtidig en frontløber i Danmark, når det kommer til arbejdet med digital/intermedial litteratur for børn og unge og har bidraget med væsentlig forskning på området.

Forsknings- og praksisbaserede læremidler

”Jeg er glad og beæret over prisen. Jeg er rørt over al den positive feedback jeg har fået fra lærere, tidligere studerende, kollegaer osv. Den betyder anerkendelse af det arbejde og de materialer, jeg har lavet indtil nu”, siger Ayoe Qvist Henkel.

Hun tror, at Gyldendal ved udvælgelsen har lagt vægt på, at læremidlerne forbinder teori med praksis.

”Når valget faldt på mine læremidler, så ser jeg det som et vidnesbyrd om forlagets ambition om at udgive udviklings- og forskningsbaserede læremidler med en solid afprøvning og rødder i praksis. Omvendt resulterer det så forhåbentligt i læremidler, som er langtidsholdbare, hviler på et solidt teoretisk og metodisk fundament og kan motivere eleverne til at fordybe sig i danskfaget, blive klogere på det og have en fest med dansk, hvilket jo er målet med det hele."

Når Ayoe Qvist Henkel ikke udarbejder læremidler, underviser hun lærerstuderende på VIA Læreruddannelsen i Silkeborg. Ved siden af arbejder hun på et ph.d.-projekt med titlen ’Ungdomslitteraturens æstetik i et digitaliseret og medialiseret tekstlandskab’. 

 

Publikationsliste Ayoe Quist Henkel - undervisningsmaterialer, grundskolen, udkommet på Gyldendal:

Mærker - Ustyrlig uhygge, i samarbejde med Marianne Oksbjerg. (2015)
Mærker - Barske brødre. (Gyldendal, 2014)
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR. Lærerens ressourcebog. (2013)
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR. 6.-7. klasse. Grundbog. (2013)
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR. Lærerens ressourcebog. (2011)
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR. 8.-9. klasse. Grundbog. (2011)
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR. Mine procesark. (2011)
Dansk i dybden - Fantasy (2008)

 

Se originalfoto.