Succes for vuggestueprojekt i Rumænien og ny milliondonation til VIA

rodacie
Ventelisten til den dansk-inspirerede vuggestue i Bukarest vokser. Her lærer børnene at gå på opdagelse, være modige, og lege med andre børn.
VIAs treårige vuggestue-projekt i Bukarest er afsluttet med succes. Rumænske forældre, myndigheder og medarbejdere roser dansk pædagogik for at gøre en forskel for socialt udsatte børn.

40 rumænske børn har fået en bedre start på livet. Det er ifølge børnenes forældre og myndighederne i Bukarest resultatet af et treårigt projekt, hvor 40 socialt udsatte børn har gået i en dansk-inspireret vuggestue udviklet af VIA University College.

”Rodacie”, som vuggestuen hedder, er et projekt, hvor VIA i samarbejde med sektor 1 i Bukarest, Bukarest Universitet og den danske VILLUM Fonden, som har finansieret projektet, har trænet ledelse og personale i dansk pædagogik samt rådgivet om indretning af daginstitutionen og legepladsen.

Læs Fagbladet Børn & Unges reportage fra Rodacie.

Ny bevilling fra VILLUM Fonden

Projektets succes har dels fået myndighederne i Bukarest til at arbejde på at udbrede dansk pædagogik til flere daginstitutioner, dels dannet baggrund for, at VILLUM Fonden nu har bevilget 8,3 millioner kroner til et nyt projekt i Rumænien. Dette projekt, Rodawell, har fokus på de lidt større børn i rumænske børnehaver og folkeskoler (VIAs andel af projektet udgør 3,6 millioner kroner).

Læs om det nye projekt RoDaWell

Hørte forældrenes historier

I forbindelse med afslutningen af Rodacie i juni 2015 fejrede forældre og personale, socialchef og borgmester i Bukarest samt repræsentanter fra VIA og partneruniversitetet University of Bucharest de gode resultater – med massiv tilstedeværelse af Rumænsk TV.

Se indslag fra rumænsk TV

Direktør for VIA Pædagogik & Samfund, Erik Hygum, var glad for at tale med forældre til børn i den dansk-inspirerede institution.

”Det var fantastisk at høre deres historier. Bl.a. fortalte faderen til en for tidligt født dreng, at barnet havde haft svært ved basale ting, som at være i kontakt med andre. Men efter at være startet i Rodacie forsvandt problemerne. Det, mener jeg, er et udtryk for, at dansk pædagogiks fokus på det enkelte barn virker,” siger Erik Hygum.

Fra medicinsk til socialt fokus

I dag bliver de fleste rumænske børn passet hjemme. De vuggestuer, der er, har fokus på børnenes fysiske sundhed, såsom at de får den rigtige ernæring og ikke kommer til skade. Personalet er typisk sundheds- og ernæringsuddannet.

Men flere og flere rumænske forældre ønsker opmærksomhed på deres børns sociale og personlige udvikling, som de mener, den danske tilgang til børn tilbyder. Og ventelisten til Rodacie vokser.

Se billeder fra vuggestuen Rodacie

Danske børn er de lykkeligste

Men der har været knaster. I starten var forældre og personale chokerede over, at dansk pædagogik har så stort fokus på udeaktiviteter. De var nervøse ved, at børnene skulle sove udenfor og at de risikerede at komme til skade på den udendørs legeplads.

”Jeg var nervøs i starten. Men min datter synes, det er sjovt at være her. Og nu er jeg utroligt glad for, at hun er så meget udenfor,” siger en far og tilføjer:

”Danske børn er jo blandt de lykkeligste i verden”.

En anden forælder supplerede.

”I rumænske vuggestuer skal børn lære gode manerer. I Rodacie lærer de at gå på opdagelse, være modige og lege med andre børn. Og det er meget vigtigere,” siger han.

Outdoor pædagogik og kunst

Undervisere fra VIAs pædagoguddannelse har løbende undervist Rodacie’s personale og ledelse – mens de lokale myndigheder har finansieret byggeriet og driften.

Undervisningen har bl.a. handlet om outdoor pædagogik, kunst og bevægelse.

Birgit Hangaard Tanderup er lektor på VIAs pædagoguddannelse i Holstebro. Hun var i Bukarest tre gange for at undervise i brugen af kunst i arbejdet med små børn. Hun kalder det en oplevelse for livet.

”Det gjorde stort indtryk på mig at se, hvordan det rumænske personale engagerede sig og virkeligt ønskede at lære. Det glemmer jeg aldrig – og jeg ville ikke betænke mig på lignende projekter i fremtiden,” siger Birgit Hangaard Tanderup.

Dansk pædagogik skal tilpasses

Undervisningen i Rumænien har ikke været en kopi af fag fra den danske pædagoguddannelse. Modulerne er blevet tilpasset rumænske forhold i samarbejde med University of Bucharest. De to institutioner har i mange år samarbejdet om udveksling og udvikling af en dobbelt-grad i pædagogik, så universitetet har stor viden om danske metoder.

Dekan Lucian Ciolan fortæller, at dansk pædagogik nyder høj status i Rumænien pga. det store fokus på børns trivsel.

”Vi kan se, at børn, der trives, lærer bedre og klarer sig bedre i skolen. Derfor spiller uddannelse af personalet i vores daginstitutioner en vigtig rolle,” siger Lucian Ciolan.

Ifølge dekanen har Rumænien traditionelt set ikke behandlet børn som individer, der har brug for at udvikle sig. Tilgangen har været medicinsk, og billederne af rumænske børnehjemsbørn efterladt i tremmesenge uden menneskelig kontakt, skræmmer.

Den lange bane er vigtig

Ifølge Erik Hygum kan dansk pædagogik gøre en forskel i Rumænien. Men han understreger, at det er vigtigt at tilpasse de danske metoder til rumænske forhold.

”VIAs succeskriterium er, at et projekt som Rodacie er bæredygtigt på lang sigt. Det skal give mening for det rumænske personale. Ellers falder det til jorden, når projekterne stopper,” siger han.

Af samme årsag er det vigtigt at inddrage de rumænske myndigheder – bl.a. i forhold til at sikre lovgivningen.

Myndighederne vil udbrede dansk pædagogik

Socialdirektøren i distrikt 1 i Bukarest, Danut Fleaca, har fra starten støttet projektet. Han arbejder nu på at forlænge Rodacie og samtidigt udbrede modellen til flere af byens daginstitutioner.

”Jeg tror, dansk pædagogik kan give rumænske børn en bedre start på livet,” siger Danut Fleaca.

Internationalt arbejde styrker VIA

Ifølge Erik Hygum giver VIAs arbejde i lande som Rumænien stor værdi for internationaliseringen af VIA.

”Projekter som Rodacie giver vores undervisere og studerende mulighed for at udvikle internationale kompetencer. Og så understøtter det VIAs strategi om at vise samfundsengagement,” siger Erik Hygum.

For yderligere information, kontakt:

Erik Hygum, direktør
VIA Pædagogik & Samfund
T: +45 8755 3525
E: eh@via.dk