Karina Kvejborg

Stilling: Retail designer, Expedit 
Uddannelse: Design & Business med speciale i retail design

Karina Kvejborg retial designer

Mit job

Som retail designer udvikler jeg kreative koncepter til en bred vifte af kunder. Jeg valgte at uddanne mig på VIA Design (tidl. Teko) for at få en uddannelse, der kombinere faglighed og kreativitet. I min uddannelse er jeg blevet klædt på til at indgå i en kreativ branche, hvor jeg hver dag bliver udfordret og får lov at omsætte mine ideer til funktionelle løsninger.


Karina Kvejborg arbejder ved computer

Mit arbejde er alsidigt og ikke to dage er ens. Den ene dag kan jeg tegne på en mindre display løsning for en kunde i foodbranchen, mens jeg næste dag udvikler komplette koncepter til fashionbranchen.

Jeg løser store som små opgaver for meget forskellige kundetyper, hvilket er udfordrende og gør hver opgave unik. Hver opgave bliver løst med fokus på den enkelte kunde, dennes ønsker, krav og behov. Jeg skal være i stand til at udfordre kunden med en målrettet løsning. 

Jeg arbejder i en stor virksomhed, hvor jeg dagligt har meget kontakt med konstruktører, sælgere og produktionsmedarbejdere. Det stiller krav til min måde at tænke på, og tvinger mig til argumentere for mine valg og løsninger. 

Design fra Expedit


Internt har vi egen produktion i træ og metal, hvilket giver mig mulighed for en hurtig eksekvering af ideer. Lynhurtigt kan vi prøve forskellige materialer af, lave prototyper mm. Jeg kan følge min idé gennem alle faserne fra tanke til installation i butikken. 

Jeg elsker at arbejde i en branche, hvor tingene går stærkt, og hvor jeg gennem kreativitet, forståelse og viden kan være med til at påvirke indretningen og udformningen af fremtidens butikker.

Det er vigtigt, at man har fingeren på pulsen og ved, hvad der rører sig i tiden, men det er også vigtigt, at man ikke lader sig diktere af den. 

Jeg er meget åben og nysgerrig, hvilket gør at jeg let får nye idéer. Jeg er hele tiden på jagt efter ny inspiration, det er derfor ikke afgørende, hvor jeg er, eller hvornår jeg er der.

Jeg kan blive inspireret af alt fra en tur i netto, diverse blogs, rejser til New York eller ved at sidde hjemme i sofaen med et magasin.

Mine råd


  • Husk at kreativitet og gode ideer er nøglen - men realisme, viden og forståelse er afgørende. 

  • Det er vigtigt at have en masse gå-på-mod, tro på det man laver og være i stand til at videreformidle sit budskab, så modtageren forstår det.

  • Der skal være en sammenhæng imellem oplevelsen og bundlinjen. En god retail designer formår at give slutbrugeren en bedre shoppingoplevelse samtidig med, at det kan mærkes positivt på bundlinjen.