Print
Bachelorprojekt forberedelseskursus (BY-)
Code
BY-BPR1
Version
6.0
Offered by
Bygningsingeniør
ECTS
5
Prerequisites
Main purpose
Formålet med dette kursus er at forberede den studerende til bachelorprojektet.
Forberedelsen omfatter valg af emne og valg af projektgruppe til bachelorprojektet.
Projektgruppen udarbejder deres bachelorprojektbeskrivelse, finder eksterne samarbejdspartnere og indsamle viden og data, der skal forberedes til opstart af bachelorprojektet.
Projektgruppen skal bestå af 2-6 studerende og skal gennemføres i samarbejde med en ekstern partner.
Formålet med PBL-delen af kurset er, at de studerende kan anvende deres personlige og projektmæssige færdigheder fra tidligere semesterprojekter. Desuden får de en forståelse af videnskabsteorien i forhold til de metoder, der anvendes i bachelorprojektet.
Knowledge
Efter vellykket gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:
- Genkende former for bias.
- Skelne mellem primær og sekundær forskning.
Skills
Efter vellykket gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:
- Identificere et godt projektemne på en systematisk måde.
- Oprette og udføre søgestrategier for at finde relevant litteratur.
- Konstruere et eksperimentelt design til det kommende projekt.
- Forberede og afholde mundtlige præsentationer.
- Skrive en projektbeskrivelse efter VIA Engineerings retningslinjer, herunder følgende dele:
1. Baggrundsbeskrivelse, 2. Definition af formål, 3. Problemformulering, 4. Afgrænsning, 5. Valg af modeller og metoder (eksperimentelt design), 6. Tidsplan, 7. Risikovurdering og 8. Informationskilder (referenceliste).
- Prioritere, vælge og begrunde valg af løsningsmodeller for komplekse problemstillinger, herunder reflektere over valg af videnskabelig metode.
- Argumentere for valg af kilder, referencer og data i forbindelse med projektarbejde.
Competences
Efter vellykket gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:
- Kommunikere med en ekstern partner.
- Uddrage essensen af et projekt og forsvare dette klart gennem mundtlig præsentation.
- Gøre effektiv brug af feedback/feedforward fra en vejleder.
- Arbejde sammen i projektgruppen som et team.
- Selvstændigt og kritisk analysere ny viden og argumentere for dens anvendelse i forbindelse med projektarbejdet.
- Arbejde analytisk, metodisk og systematisk med semesterprojektet i projektgruppen og indarbejde etiske overvejelser inden for professionen.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde med projektbeskrivelse for bachelorprojektet understøttet af proces- og faglig vejledning.
Online-, video- og gruppeundervisning om nøgleemner efterfulgt af øvelser i klassen.
Resources
- Litteraturdatabaser som f.eks. Web of Science, ProQuest and Scopus
- Ingeniøruddannelsernes projektguidelines, tilgængelige på MitVIA.
- Tidligere bachelorprojektrapporter
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger:
Godkendt 30-minutters individuel multiple choice-test i videnskabsteori.
Ingen hjælpemidler tilladt under denne test.
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på baggrund af bachelorprojektbeskrivelsen, der er afleveret inden fristen.
Gruppepræsentation ca. 15 minutter, efterfulgt af fælles eksamen med fælles diskussion og individuelle spørgsmålsrunder i ca. 15 minutter pr. gruppe inklusive afstemning.
Individuel bedømmelse baseret på en samlet vurdering af det afleverede arbejde og den enkeltes præstation under den mundtlige eksamen.
Intern bedømmelse
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Samme som den ordinære eksamen.
Grading criteria
Karakter i henhold til 7 trins-skala.
Additional information
Responsible
Merete Thorhauge Lindholm (mthl)
Valid from
01-08-2024 00:00:00
Course type
Compulsory for Civil Engineering
6. semester
Compulsory for the specialization Sustainable Energy Design
Compulsory for the specialization Construction Management and Geotechnical Engineering
Compulsory for the specialization Infrastructure
Compulsory for the specialization Structural Design
Forår
Efterår
Keywords
Bachelorprojektbeskrivelse, Personlige kompetencer, Projektmetode, Videnskabsteori, Etiske overvejelser, Kritisk tænkning, Helhedsorienteret tilgang.