Print

Semesterprojekt 2 (XA-)

Code

XA-SEP2

Version

4.0

Offered by

Eksportingeniør

ECTS

10

Prerequisites

1. semester på Global Business og Teknologiuddannelsen

Main purpose

Formålet med semesterprojektet er at de studerende skal lære at

- anvende fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
- løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
- udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er). 

Markedsføring 1 (MAM1), Introduktion til maskindesign (EBM1) samt Communication for Business, Management and Intercultural Collaboration 1 (CBM1) inden for hvilke områder, der arbejdes med en virkelighedsnær problemstilling.

Knowledge

Projektmetode læringsmål:
Efter afslutningen af kurset har den studerende opnået viden om:

Effektive teams
- egne styrker og svagheder i forbindelse med gruppearbejdet, teorier om personprofiler og personlige og interpersonelle kompetencer. 

Projektstyring
- relevante projektstyringsmetoder, herunder planlægning, mødeledelse, risikovurdering og kvalitetssikring.

Professionsfaglige læringsmål:
Efter afslutningen af kurset har den studerende opnået viden om:

Introduktion til maskindesign (EBM1)
Produktudvikling: 
- opstille specifikationer i form af fysiske målinger og egenskaber
- analysere og anvende forsøgsresultater i beregninger

Præsentation:
- formidle teknisk viden i form af beregninger i læsningsvenlig struktureret form

Markedsføring (MAM1)
- udvikle og udarbejde en marketingplan.
Communication for Business, Management and Intercultural Collaboration 1 (CBM1)
- betydningen af overholdelsen af genrekonventioner indenfor erhvervskommunikation og ingeniørfagligt engelsk
- betydningen af kohærens og kohæsion i rapporttekster.


Skills

Projektmetode læringsmål:
De studerende skal kunne:

Effektive teams
- identificere og beskrive gruppens udvikling.
- anvende gennemgåede teorier om personprofiler i gruppesamarbejdet med henblik på at beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.

Egen læringsproces
- beskrive behov i forhold til egen motivation for læring og agere derefter.
- identificere og anvende foretrukne studieteknikker.
- opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester i procesrapporten med henblik på fremadrettet forbedring.

Projektramme
- formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- anvende viden om referencer og kildehåndtering.

Projektbaseret læring
- beskrive hvilke faktorer, der influerer på den individuelle og gruppebaserede læring i PBL-forløbet.
- arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
- arbejde tværfagligt.

Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:

Introduktion til maskindesign (EBM1)
- udvælge og anvende pensum fra fagene.
- anvende idegenereringsværktøjer i praksis.
- anvende færdigheder fra fagfagene:
- opstille frit legeme diagrammer
- lave en 3d modellering
- strukturere en præsentation af beregninger

Markedsføring (MAM1)
- analysere et marked ved at indsamle relevante data mht. makrotendenser (PEST analyse) og tendenser i mikromiljøet (konkurrenter og kunder)
- segmentere et marked ud fra relevante segmenteringskriterier
- udvælge en målgruppe tilpasset virksomhedens kompetencer og projektets markedspotentiale
- opsummere markedsanalysen vha. en SWOT-analyse
- udvikle et marketingmix med henblik på at omsætte den valgte strategi i praksis (målgruppe, positionering og konkurrencemæssige fordele).

Communication for Business, Management and Intercultural Collaboration 1 (CBM1)
- overholde genrekonventionerne for ingeniørfagligt engelsk og erhvervskommunikation
·- skrive en ingeniørfaglig projektrapport på engelsk 
- præsentere resultaterne af projektarbejder mundtligt professionelt og i et klart og koncist engelsk sprog.




Competences

Projektmetode læringsmål:
De studerende skal kunne:

Effektive teams
- tage ansvar for samarbejdet i gruppen og aktivt bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
- opstille og udvælge udviklings- og handlemuligheder i forhold til gruppens udvikling.

Egen læringsproces
- selvstændigt give og modtage konstruktiv feedback i forbindelse med egen og andres læringsproces.
- selvstændigt tilpasse egen læringsproces ud fra erfaring og viden om egne præferencer.

Projektramme
- arbejde metodisk og struktureret med semesterprojektet i projektgruppen.

Projektbaseret læring
- tage ansvar for den studenterstyrede del af semesterprojektet.
Projektstyring
- tage ansvar for projektarbejdets styring med løbende tilpasning mellem opgaver og ressourcer.

Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:

Introduktion til Maskindesign (EBM1)
- lave en fysisk måling af et produkt med udgangspunkt i analyse af bevægelse.
- levere en struktureret præsentation af tegninger og beregninger

Markedsføring (MAM1)  
- udvikle en konkurrencedygtig marketingplan inklusiv strategisk refleksion, udvælgelse af målgruppe, udarbejdelse af en tilhørende konkurrencestrategi samt et passende marketingmix baseret på konklusionerne fra markedsanalysen.

Communication for Business, Management and Intercultural Collaboration 1 (CBM1)
- kommunikere effektivt, modtagertilpasset og professionelt med en virksomheds interne og eksterne interessenter med anvendelse af korrekt terminologi og genrerelevant korrekte strukturer i tale og skrift.


Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning, Online-, video- og holdundervisning i centrale emner efterfulgt af øvelser på klassen.

Produkt
- projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag (på engelsk)

Løbende evaluering og feedback i forløbet.

Uddannelsesspecifikt Produkt 
Projektgruppen skal agere som rådgivende ingeniører for en dansk elevatorproducent. Opgaven er:
- at designe et elevatorsystem dokumenteret med teknisk beskrivelse, testresultater, fysiske udregninger, 3D modellering og produktionstegninger (CAD-tegninger)
- at udarbejde en marketingplan for introduktion af elevator på markedet
- at præsentere elevatorsystemet til en potentiel kunde, der repræsenterer målgruppen. 

Resources

​Udleveres til de studerende via Itslearning. 

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætninger
Godkendt projektbeskrivelse
 
Eksamensform: 
Gruppeeksamen på basis af projektrapport og procesrapport med individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation (på engelsk) ca. 15 minutter efterfulgt af fælles eksamination med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 15 minutter per studerende inklusive votering. 
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Det skal tydeligt fremgå, hvem der har lavet hvilke afsnit i projektrapport og procesrapport.

Projektrapport og procesrapport (på engelsk) skal være afleveret inden den af vejlederne fastsatte deadline.  Projektrapporten skal maksimum fylde 25 sider ekskl. bilag. (1 side = 2400 anslag inkl. mellemrum). Procesrapporten skal være som angivet i GBT guidelines.

Intern censur.

Tilladte hjælpemidler: 
Alle

Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen. 
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obligatorisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet. 
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordinære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studerende lave et nyt projekt

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Kirsten Nørgaard Jepsen

Valid from

01-02-2025 00:00

Course type

Compulsory for Eksportingeniør<br/>2. semester<br/>

Keywords

Samarbejde, Planlægning, Problemanalyse, MS project, Frit legeme diagrammer, Design, Funktionalitet, Beregninger, Tegninger i 3d, markedsanalyse, marketingplan, mundtlig og skriftlig, fagkommunikation