Print
Code
XR-SEP3
Version
1.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Formålet er
- at lave en industriel træningssimulation i XR
- at forstå brugen af XR- teknologi til at træne og uddanne brugere i bestemte færdigheder og viden
- at træne samarbejde med andre professioner ved at indgå i en analyse og konstruktionsfase med TAW om assets
PBL-formålet er at fremme de studerendes selvstæn-dige vidensinddragelse, kritiske tænkning samt holistiske forståelse.
Knowledge
Kan referere til inddragede teorier med henblik på at øge effektiviteten for gruppen som helhed, men også for den enkelte studerende.
Skills
Professionsfaglige færdighedslæringsmål:
- Opsætte kravspecifikation i samarbejde med brugeren
- Analysere og designe simulationsscenarier ud fra den kontekst hvor brugeren skal kunne forbedre sine færdigheder vha træning i VR
- Anvende færdigheder fra kurserne på indeværende semester
- Implementere en XR-løsning som anvender realtidssimulation i træning af bruger i en konkret færdighed/procedure, der kan anvendes i en real-life kontekst
- Indgå i en samarbejdsrelation med TAW om udvikling af assets, der skal bruges i vores XR-løsninger
- Være i stand til at analysere, sammenligne og præsentere brugerens performance i forhold til persistente data
- Bruge et versionsstyringssystem til at håndtere softwareversioner.
PBL færdigheds-læringsmål:
- Kan søge, finde og inddrage relevant viden
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
Competences
Professionsfaglige kompetencelæringsmål:
- Analysere, designe implementere og teste et VR-baseret træningssystem med brug af Unity, C# og UML
- Konstruere en VR-baseret træningssimulation med velovervejet brug af optimeringsteknikker og arkitektoniske mønstre i XR-kontekst
- At analysere og vurdere hvilken teknisk løsning der passer bedst til at afvikle træningssimulationen
- Indsætte de udviklede assets fra TAW i XR-løsningen.
PBL kompetencelæringsmål
- Kunne strukturere og tilpasse gruppesamarbejdet til medlemmernes præferencer og kompetencer
- Kunne modtage og reflektere over vejledning og facilitering af gruppesamarbejdet
- Være i stand til selvstændigt at planlægge, strukturere og optimere egen læringsproces på baggrund af tidligere forløb
- Kunne argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering
- Kunne inddrage en holistisk og bæredygtig tilgang til projektet med blik for sammenhænge til omverdenen.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende.
Løbende evaluering og feedback
Obligatoriske feedback-møder og løbende ad hoc-møder.
Uddannelsesspecifikt product
Et produkt i form af en model og et program.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, afleveret inden deadline og i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.
Individuel karakter gives på basis af en helheds-vurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Deadlines vil gælde for alle reeksaminander.
Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Eksamen gennemføres som den ordinære eksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskalaen.
Additional information
Responsible
Søren Klit Lambæk (sklm)
Valid from
01-08-2025 00:00
Course type
Compulsory for Software Ingeniør<br/>Viborg 3. sem.<br/>
Keywords