Print

Semesterprojekt: Client / server system

Code

SW-SEP2

Version

4.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Formålet er at udvikle og dokumentere et client/server system.

Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.​

Knowledge

​Anvende viden fra alle 2. semesterkurser.

Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål
​Dokumentere analyse og design af et software system ved brug af UML.
Udarbejde krav, use case model, aktivitetsdiagrammer, systemsekvensdiagrammer, domænemodel.
Designe og implementere (ved brug af SQL) en normaliseret relationel database til datapersistering.
Anvende unit og use case testing baseret på krav og kode.
Implementere et client/server softwaresystem i Java ifølge systemets design.
Kan anvende Scrum i kombination med Unified Process (UP) og relevante værktøjer i projektarbejdet.

PBL-færdighedslæringsmål
E​r i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.

Competences

Professionsfaglige kompetencelæringsmål
Udføre et softwareprojekt med en tydelig sammenhæng mellem krav, analyse, design, implementation, test og dokumentation.
Udarbejde et softwaredesign, der understøtter gruppesamarbejde.
Anvende relevante design patterns og principper, herunder SOLID, så det resulterer i et softwaresystem, der kan vedligeholdes og udvides.
Foretage begrundede tekniske valg.

​PBL-kompetencelæringsmål
Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.​

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner.

Løbende evaluering og feedback i forløbet
Diverse obligatoriske feedbackmøder, samt løbende ad hoc møder.

Uddannelsesspecifikt produkt
Fremstilling af produkt i form af model og program. 

Resources

​Udleveres på læringsplatform.

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning
Ingen

​Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, der er afleveret inden deadline og udført i henhold til de gældende formalitetskriterier, der er angivet i de Softwareingeniørspecifikke retningslinjer.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af gruppeeksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgsmål i ca. 20 minutter per studerende, inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
Studerende, der ikke har bestået et semesterprojekt, skal lave et nyt projekt.
Studerende, der ikke har bestået et semesterprojekt, skal deltage i et informationsmøde i slutningen af sommereksamensperioden. Her oplyses studerende om, hvordan SEP-reeksamen forløber, og der dannes projektgrupper.
Re-SEP er begrænset til et projekt ad gangen, startende med det tidligste semester. ​
Afleveringsfrist for projektet er medio august (præcis dato oplyses på mødet). 
Der vil ikke være vejledning under forløbet.
Mundtlig eksamen gennemføres inden starten af efterårssemestret.

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala

Additional information

Responsible

Troels Mortensen (trmo), (Mona W. Andersen (mwa) for PBL-del)

Valid from

01-02-2024 00:00:00

Course type

Keywords

Analyse, design, test, dokumentation, projektmetode, Scrum, Unified Process (UP), UML. Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde.