Print

Semesterprojekt: Heterogene Systemer

Code

SW-SEP3

Version

3.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Formålet er at
- udvikle og dokumentere et distribueret system
- gøre rede for sikkerhedsaspekter af systemet

Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes selvstændige vidensinddragelse, kritiske tænkning samt holistiske forståelse.

Knowledge

Kan referere til inddragede teorier med henblik på at øge effektiviteten for gruppen som helhed, men også for den enkelte studerende.

Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål
Udover færdighederne opnået i SW-SEP2, vil den studerende være i stand til at:
- Implementere heterogene systemer med anvendelse af flere netværksprotokoller
- Analysere sikkerhedsrisici ved et distribueret system
- Bruge et versionsstyringssystem til at håndtere softwareversioner

PBL færdigheds-læringsmål
- Kan søge, finde og inddrage relevant viden.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.

Competences

Professionsfaglige kompetencelæringsmål
Udover kompetencerne opnået i IT-SEP2, vil den studerende være i stand til at::
- analysere, designe, implementere og teste et distribueret system med brug af UML, Java og C#
- konstruere et distribueret system med velovervejet brug af arkitektoniske mønstre
- argumentere for valg mellem forskellige tekniske løsninger til implementering af distribuerede systemer.

​PBL kompetencelæringsmål
- Kunne strukturere og tilpasse gruppesamarbejdet til medlemmernes præferencer og kompetencer.
- Kunne modtage og reflektere over vejledning og facilitering af gruppesamarbejdet.
- Være i stand til selvstændigt at planlægge, strukturere og optimere egen læringsproces på baggrund af tidligere forløb.
- Kunne argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering
- Kunne inddrage en holistisk og bæredygtig tilgang til projektet med blik for sammenhænge til omverdenen.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.

Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.

Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende.

Løbende evaluering og feedback
Obligatoriske feedback-møder og løbende ad hoc-møder.

Uddannelsesspecifikt product
Et produkt i form af en model og et program. 

Resources

​Udleveres på itslearning.

Evaluation

Examination

Indstillingskriterier:
Ingen

Eksamensform:
Mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. 
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, der er afleveret inden deadline og udført i henhold til de gældende formalitetskriterier, der er angivet i de Softwareingeniørspecifikke retningslinjer.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse.

Tilladte hjælpemidler:

Alle

Reeksamen:
Studerende, der ikke har bestået et semesterprojekt, skal lave et nyt projekt.
Studerende, der ikke har bestået et semesterprojekt, skal deltage i et informationsmøde i slutningen af sommereksamensperioden. Her oplyses studerende om, hvordan SEP-reeksamen forløber, og der dannes projekt¬grupper.
Re-SEP er begrænset til et projekt ad gangen, startende med det tidligste semester. ​
Afleveringsfrist for projektet er medio august (præcis dato oplyses på mødet). 
Der vil ikke være vejledning under forløbet.
​Mundtlig eksamen gennemføres inden starten af efterårs¬semestret.

Grading criteria

​Karakter efter 7-trinsskala

Additional information

Responsible

Ole Ildsgaard Hougaard (oih)

Valid from

01-08-2023 00:00:00

Course type

Keywords

​Distribuerede, heterogene systemer, softwarearkitektur, kommunikationsprotokoller, sikkerhed. Litteratursøgning, referencehåndtering, kritisk tænkning, holistisk forståelse.