Print

Softwareudvikling med UML og C# (under udarbejdelse)

Code

XR-OOP1

Version

1.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

​Formålet med kurset er at give den studerende kvalifikationerne til at forstå centrale begreber indenfor Objekt-Orienteret Programmering, samt evnen til at implementere mindre programmer i C# ud fra UML klassediagrammer.

Knowledge

​Den studerende har:
• Viden om C# leksikalske strukturer: nøgleord, separatorer, operatorer, identifiers, literals og kommentarer.
• Udviklingsbaseret viden om detaljerne i et UML klassediagram.


Skills

Den studerende kan:
• Designe klasser og konstruere objekter i C#.
• Implementere klasser i C# og herunder anvende Objekt-Orienterede koncepter såsom: indkapsling, nedarvning og polymorfi.
• Implementere en-til-en relationer og skelne mellem flg. tre typer: association, aggregation and komposition.
• Implementere en-til-mange relationer ved hjælp af indbyggede arrays og simple Collection-klasser.
• Implementere håndtering af exceptions i overensstemmelse med professionens praksis.
• Implementere persistens i tekst- og binære filer.
• Implementere simple event-baserede GUI applikationer.
• Anvende struktureret brug af kommentarer i koden jf. de sproglige konstruktioner der er i C#
• Implementere klasser ud fra et UML klassediagrammer.

Competences

Den studerende kan:
• Eksemplificere og diskutere grundlæggende objekt-orienterede koncepter, herunder indkapsling, forhold, nedarvning og polymorfi.
• Deltage som programmør i mindre programmeringsprojekter baseret på objektorienteret programmering i C#

Topics

Teaching methods and study activities

Holdundervisning med præsentationer, øvelser, opgaver og tests.

Kurset indeholder 96 lektioner.  Den samlede arbejdsbyrde for den studerende vil være ca. 275 timer.

Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning:

1. Fremmødekrav (≥ 75%) 
2. Deltagelse i mundtlig midtvejs-test
 
Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen. 
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen.

​​Eksamensform:
Mundtlig eksamen, 30 minutter inkl. votering. 
Den studerende trækker tilfældigt en ukendt programmeringsøvelse. 
Den studerende skal forklare et UML klassediagram, og vise hvordan programmeringen af det trukne diagram kan implementeres ved hjælp af computer.
Ekstern bedømmelse.
 
Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
Som ordinær eksamen.
Der gennemføres 2 reeksamener (2. og 3. forsøg) i starten af 2. semester. 

Grading criteria

Karakter efter 7-trinsskala.

Additional information

Responsible

Søren Klit Lambæk (sklm)

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords

C#, UML, OOP