Konference

Temadag om Developmental Language Disorder (DLD)

14. januar 2020: ​Hvad er Developmental Language Disorder (DLD)? Hvordan er sammenhængen mellem barnets tidlige sprogudvikling og udvikling af dysleksi? Hvad er karakteristika for DLD i småbørnsaldren, og hvilke virkningsfulde indsatser findes der?

Børn sidder sammen med lærer - Temadag om Developmental Language Disorder

Sted

Øvrige

Pris

1.650 kr. + moms

Dato

14.01.2020

Tilmeldingsfrist

01.12.2019

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Konferencer og arrangementer

Om konferencen

  • ​På temadagen får du viden om diagnosen DLD:

    • Hvad kendetegner børn med DLD?
    • Og hvordan ser godt pædagogisk arbejde ud, når man som professionel møder børn med DLD i dagtilbud og indskoling.

    Du får viden om developmental language disorder (DLD) og inspiration til det professionelle, pædagogiske arbejde med børn, der har DLD. Samtidig får du en viden om, hvad diagnosen historisk kommer fra og en indsigt i, hvordan DLD hænger sammen med senere læse- og skrivevanskeligheder.

  • ​09.30-10.00
    Check in, morgenkaffe og brød.

    10.00-10.30
    Fra dysfasi og SLI til DLD
    v. Helle Blunk Brandt, Lektor og Master i Specialpædagogik, VIA.

    Dette oplæg giver en introduktion til Developmental Language Disorder (DLD). Hvordan adskiller DLD sig fra tidligere diagnosebeskrivelser, og hvorfor bliver denne viden relevant for praksis? Et kort oplæg, der historisk og begrebsmæssigt varmer op til dagens øvrige oplæg med Rikke Vang Christensen og Turid Helland.

    10.30-12.00
    Småbørn med DLD – karakteristika og virkningsfulde indsatser
    v. Rikke Vang Christensen, ph.d. og lektor i børnelogopædi ved Københavns Universitet.

    Oplægget giver en gennemgang af karakteristika, som er typiske i småbørnsalderen hos danske børn med DLD. Fokus vil dog være på indsatser, som vi kan gøre, for at forbedre børnenes sprogfærdigheder og kommunikationsmuligheder. Der vil undervejs blive givet konkrete eksempler på indsatser, der kan implementeres af daginstitutionspersonale.

    Der indlægges en kort strække-ben-pause undervejs i oplægget.

    12.00-13.00
    Frokost

    13.00-13.30
    Fortsat oplæg v. Rikke Vang Christensen.

    13.30-13.45
    Strække-ben-pause med hurtig kaffeopfyldning.

    13.45-14.45
    Sammenhenger mellom språkutvikling og dysleksi
    v. Turid Helland professor emerita i logopedi ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen.

    Jeg vil snakke om sammenhenger mellom barns språkutvikling og utvikling av dysleksi på bakgrunn av relevant forskning innen pedagogikk, kognisjon, biologi og miljø. Disse fagområdene blir også belyst ved den longitudinelle dysleksistudien «Ut med språket!» og ved fire oppdiktete personer med dysleksi.

    14.45-15.05
    Kaffe og kage

    15.05-15.55
    Fortsat oplæg v. Turid Helland.

    15.55-16.00
    Farvel og tak for i dag.

  • ​Konferencen er for dig, der er læsepædagog, læsevejleder, tale-høre konsulent i folkekole/dagtilbud, PPR konsulent, sprogvejleder og andre der møder disse børn i dagtilbud, skole eller fritidstilbud.

    Få mere viden for mindre
    Tilmeld dig denne temadag samt Småbørnskonferencen 2020 den 15.-16. januar 2020 for 6.700 kr. + moms. Se mere ved tilmelding.

  • ​Helle Blunk Brandt, Lektor og Master i Specialpædagogik, VIA University College.

    Rikke Vang Christensen, ph.d. og lektor i børnelogopædi ved Københavns Universitet.

    Turid Helland professor emerita i logopedi ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen.

Kontakt

ska2018480x480.jpg

Faglig kontakt