09.30-10.00
Check in, morgenkaffe og brød.
10.00-10.30
Fra dysfasi og SLI til DLD
v. Helle Blunk Brandt, Lektor og Master i Specialpædagogik, VIA.
Dette oplæg giver en introduktion til Developmental Language Disorder (DLD). Hvordan adskiller DLD sig fra tidligere diagnosebeskrivelser, og hvorfor bliver denne viden relevant for praksis? Et kort oplæg, der historisk og begrebsmæssigt varmer op til dagens øvrige oplæg med Rikke Vang Christensen og Turid Helland.
10.30-12.00
Småbørn med DLD – karakteristika og virkningsfulde indsatser
v. Rikke Vang Christensen, ph.d. og lektor i børnelogopædi ved Københavns Universitet.
Oplægget giver en gennemgang af karakteristika, som er typiske i småbørnsalderen hos danske børn med DLD. Fokus vil dog være på indsatser, som vi kan gøre, for at forbedre børnenes sprogfærdigheder og kommunikationsmuligheder. Der vil undervejs blive givet konkrete eksempler på indsatser, der kan implementeres af daginstitutionspersonale.
Der indlægges en kort strække-ben-pause undervejs i oplægget.
12.00-13.00
Frokost
13.00-13.30
Fortsat oplæg v. Rikke Vang Christensen.
13.30-13.45
Strække-ben-pause med hurtig kaffeopfyldning.
13.45-14.45
Sammenhenger mellom språkutvikling og dysleksi
v. Turid Helland professor emerita i logopedi ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen.
Jeg vil snakke om sammenhenger mellom barns språkutvikling og utvikling av dysleksi på bakgrunn av relevant forskning innen pedagogikk, kognisjon, biologi og miljø. Disse fagområdene blir også belyst ved den longitudinelle dysleksistudien «Ut med språket!» og ved fire oppdiktete personer med dysleksi.
14.45-15.05
Kaffe og kage
15.05-15.55
Fortsat oplæg v. Turid Helland.
15.55-16.00
Farvel og tak for i dag.