Sprogpædagogik i hverdagen 2026

Vil du være med til at skabe stærke sprogmiljøer for alle børn – også dem, der udfordrer vores vante rammer? Deltag i konferencen og få viden til at støtte sprogudviklingen hos børn med autisme, de højtbegavede børn og de yngste i vuggestuen.

Format

Konference/Arrangement

Sted

Aarhus

Pris

1.875 kr + moms

Startdato

19. maj. 2026

Varighed

1 dag

Kom og bliv inspireret

Børn har vidt forskellige sproglige forudsætninger. Og som pædagog skal du støtte både de sprogligt stærkeste og de sprogligt svageste børn. Men det kan være en udfordrende opgave at favne alle. 

På årets sprogpædagogiske konference får du den nyeste viden om sprogudvikling hos børn med særlige behov – fra børn på autismespektret til højtbegavede børn og de yngste i vuggestuen.  

Du får fx indblik i:

  • Hvordan du mest optimalt støtter sprogudviklingen hos børn med autisme.  
  • Hvordan du kan styrke frem for at begrænse sproget hos højtbegavede børn. 
  • Hvordan du kan bidrage til at bygge levende sprogmiljøer i vuggestuen, som sikrer deltagelse for alle børn.  
  • Hvordan du som fagperson bevidst kan bruge sprogets nuancer til at støtte børnene i at udvikle deres sprog. 

Konferencen er spækket med konkrete eksempler, forskningsnedslag og værktøjer, du kan tage med hjem og bruge med det samme. Hvis du brænder for at gøre en forskel for børns sproglige udvikling, uanset deres forudsætninger, så mød op og få inspiration til at skabe inkluderende læringsmiljøer.

Mere information

  • 08.30-09.00

    Ankomst og morgenmad

    09.00-09.15

    Velkomst og morgensang

    09.15-09.25

    Indflyvning til konferencen v. Torkil Østerbye og Sara Dørken Christiansen 

    09.25-10.25

    Fra her og nu til der og da – sprogets vej i hverdagen v. Julie Hjorth Ingstrup

    Oplægget zoomer ind på sproglige læringsmiljøer med øje for sprogets kompleksitet. Hvordan skaber vi læringsmiljøer, hvor sproget både er tæt på børnenes hverdag og erfaringer, samtidig med at det sprog, vi som fagprofessionelle benytter i samtaler med børnene, også rummer en kompleksitet, der giver alle børn nye elementer i deres sproglige udvikling? Vi ser på, hvordan vi som voksne kan arbejde bevidst med sprogets nuancer og hvilke støtte trin vi kan lade os inspirere af, der hjælper os med at bevæge samtalerne fra det konkrete her og nu til der og da, hvorfra fantasien kan tage fart. 

    10.25-10.40 

    Kaffepause

    10.40-11.40

    Takt og utakt - om sprogpædagogik i samarbejdet med neurodivergente børn v. Line Gabauer 

    Børn på autismespektret har ofte en anderledes sprogudvikling og kan have ujævne sproglige profiler, der kan gøre det svært for os voksne at finde takten i den kommunikative ‘dans’ med barnet og støtte deres sprogudvikling optimalt. Oplægget giver en kort introduktion til hvad der kendetegner den verbale kommunikation hos børn med autisme, og igennem konkrete praksiseksempler og nedslag i forskningen, sætter jeg fokus på hvordan vi i pædagogisk praksis kan styrke sprogudviklingen og kommunikationen, samt skabe meningsfulde børnefællesskaber for de børn, der udfordrer de gængse forventninger til kommunikative samspil.

    11.40-12.25

    Frokost

    12.25-13.25

    Om at arbejde med de sprogligt stærkeste børn v. Julie Hedensted

    Oplægget omhandler de højt begavede, deres tegn og grundlæggende psykologiske behov. Professionelle voksne omkring højtbegavede børn kan ofte komme til at se dem som udfordrende, hvilket kan medføre, at de kommer til at begrænse fremfor at udvikle dem sprogligt. Som et redskab i værktøjskassen indeholder oplægget nogle bud på, hvordan kan vi vende dette billede f.eks. gennem læsning allerede i børnehavealderen. Derudover taler Julie om, hvordan de på Leonardoskolen arbejder med læsningen i indskolingen med et fokus på overgange fra børnehaven med barnet i centrum. 

    13.25-13.55

    Kaffepause   

    13.55-15.00

    Et levende sprogmiljø i praksis v. Anne Vang

    Oplægget er en indføring i, hvordan vi i praksis arbejder med at skabe et levende sprogmiljø i vores vuggestue - med et særligt fokus på arbejdet i og med overgange, og rutiner. I oplægget ser vi nærmere på, hvordan vi aktivt anvender data til at justere vores praksis, så den tilgodeser alle børn og sikrer deltagelsesmuligheder for alle uanset sproglige kompetencer. Ved hjælp af inddragelse af praksisnære og konkrete eksempler får vi bl.a. indblik i, hvordan det visuelle kan understøtte alle børns deltagelsesmuligheder.   

    Oplægget vil indeholde en række summeøvelser.

    15.00-15.15 

    Opsamling og tak for i dag.

  • Konferencen er for dig, der har din gang i det almene dagtilbud. Du er fx pædagog, sprogpædagog, sprogvejleder, pædagogisk leder, dagtilbudsleder eller konsulent på dagtilbudsområdet. 

  • Oplægsholdere:

    • Julie Hjorth Ingstrup, cand.mag. i audiologopædi
    • Line Gabauer, psykolog
    • Julie Hedensted, konstitueret skoleleder, Leonardoskolen
    • Anne Vang, pædagog og cand.pæd.   

    Arrangører og tovholdere:

    • Torkil Østerbye, lektor og ph.d., VIA University College 
    • Sara Dørken Christiansen, lektor, cand.pæd.psyk., VIA University College 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

1.875 kr. + moms

Dato

19. maj. 2026

Tilmeldingsfrist

19. apr. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

sdch
tork