08.30-09.00
Ankomst og morgenmad
09.00-09.15
Velkomst og morgensang
09.15-09.25
Indflyvning til konferencen v. Torkil Østerbye og Sara Dørken Christiansen
09.25-10.25
Fra her og nu til der og da – sprogets vej i hverdagen v. Julie Hjorth Ingstrup
Oplægget zoomer ind på sproglige læringsmiljøer med øje for sprogets kompleksitet. Hvordan skaber vi læringsmiljøer, hvor sproget både er tæt på børnenes hverdag og erfaringer, samtidig med at det sprog, vi som fagprofessionelle benytter i samtaler med børnene, også rummer en kompleksitet, der giver alle børn nye elementer i deres sproglige udvikling? Vi ser på, hvordan vi som voksne kan arbejde bevidst med sprogets nuancer og hvilke støtte trin vi kan lade os inspirere af, der hjælper os med at bevæge samtalerne fra det konkrete her og nu til der og da, hvorfra fantasien kan tage fart.
10.25-10.40
Kaffepause
10.40-11.40
Takt og utakt - om sprogpædagogik i samarbejdet med neurodivergente børn v. Line Gabauer
Børn på autismespektret har ofte en anderledes sprogudvikling og kan have ujævne sproglige profiler, der kan gøre det svært for os voksne at finde takten i den kommunikative ‘dans’ med barnet og støtte deres sprogudvikling optimalt. Oplægget giver en kort introduktion til hvad der kendetegner den verbale kommunikation hos børn med autisme, og igennem konkrete praksiseksempler og nedslag i forskningen, sætter jeg fokus på hvordan vi i pædagogisk praksis kan styrke sprogudviklingen og kommunikationen, samt skabe meningsfulde børnefællesskaber for de børn, der udfordrer de gængse forventninger til kommunikative samspil.
11.40-12.25
Frokost
12.25-13.25
Om at arbejde med de sprogligt stærkeste børn v. Julie Hedensted
Oplægget omhandler de højt begavede, deres tegn og grundlæggende psykologiske behov. Professionelle voksne omkring højtbegavede børn kan ofte komme til at se dem som udfordrende, hvilket kan medføre, at de kommer til at begrænse fremfor at udvikle dem sprogligt. Som et redskab i værktøjskassen indeholder oplægget nogle bud på, hvordan kan vi vende dette billede f.eks. gennem læsning allerede i børnehavealderen. Derudover taler Julie om, hvordan de på Leonardoskolen arbejder med læsningen i indskolingen med et fokus på overgange fra børnehaven med barnet i centrum.
13.25-13.55
Kaffepause
13.55-15.00
Et levende sprogmiljø i praksis v. Anne Vang
Oplægget er en indføring i, hvordan vi i praksis arbejder med at skabe et levende sprogmiljø i vores vuggestue - med et særligt fokus på arbejdet i og med overgange, og rutiner. I oplægget ser vi nærmere på, hvordan vi aktivt anvender data til at justere vores praksis, så den tilgodeser alle børn og sikrer deltagelsesmuligheder for alle uanset sproglige kompetencer. Ved hjælp af inddragelse af praksisnære og konkrete eksempler får vi bl.a. indblik i, hvordan det visuelle kan understøtte alle børns deltagelsesmuligheder.
Oplægget vil indeholde en række summeøvelser.
15.00-15.15
Opsamling og tak for i dag.