Genreskrivning i et nyere genredidaktisk perspektiv
Projektet undersøger muligheden for at bryde det gældende genremønster i skolen ved at præsentere et nyere genredidaktisk begreb med udgangspunkt i en genreforståelse, som ikke bygger på den traditionelle klassificeringsvidenskabs normative og monolitiske definitioner af genrebegrebet, men i stedet trækker på en systemisk-relationel videnskab om genrer og genreskrivning.
Projektet skriver sig op imod den australske, procesorienterede, systemisk funktionelle genrepædagogik, hvor fokus er på normative literacy-praksisser, som handler om, at eleverne i skolen skal lære at kontrollere genren med henblik på at honorere præskriptive relevante læse- og skriveformål.
Projektet er relevant, fordi den dominerende skrivepraksis i skolen i altovervejende grad ikke fremmer en kreativ skriveproces for eleverne. Det sker gennem lærernes overtagelse af kontrolstyrede genreforståelser af elevernes skrivning, som også bekræftes af folkeskolens læreplaner og afgangsprøver, som er orienteret mod fastlagte genreafgrænsninger.
Projektperiode: 2018-2019.
Projektpartner: Frederiksbjerg Skole, Aarhus.
Læs mere om projektet på UC Viden
Projektledere:
Anne Bock
E: bock@via.dk
Benny Bang Carlsen
E: beba@via.dk
Udskolingslæreres oplevelse, forståelse og håndtering af motion og bevægelse i skolen
Projektet et ph.d.-projekt og formålet er at undersøge, hvordan udskolingslærere oplever, forstår og håndterer den del af reformkravet fra 2014, der handler om, at eleverne skal bevæge sig 45 minutter om dagen.
Resultaterne viser fx at lærerne oplever og forstår motion og bevægelse på vidt forskellige måder. Den enkelte lærer er i høj grad overladt til selv at finde mening. Der udarbejdes ikke lokale politikker på området eller udstikkes rammer fra skoleledelsen, ligesom området kun i meget lille grad diskuteres blandt lærerne.
Lærerne mangler viden om, hvad der står i reformen vedrørende motion og bevægelse, om intentionerne med motion og bevægelse, og om hvordan de kan anvende motion og bevægelse i skolen. Læreren oversætter og tilpasser politikken til sin egen praksis og anvender motion og bevægelse i det omfang, det giver mening for læreren.
Projektperiode: 2015 – 2019
Læs mere om projektet på UC Viden (her indsættes link)
Projektleder:
Henrik Taarsted Jørgensen, lektor og ph.d.-studerende
E: hejo@via.dk
Se flere af centrets projekter i UC Viden