Lærerstuderende udvikler matematikspil uden tekst

Syriske flygtningebørn, der ikke går i skole, har inspireret tre lærerstuderende til at udvikle et matematikspil, der kan bruges af børn, der ikke kan læse. 

”Idéen til spillet opstod, da vi hørte, at halvdelen af de syriske flygtningebørn, som bor i lejre i nærområderne, ikke modtager undervisning. Det påvirkede os som kommende lærere, og vi ønskede at gøre en indsats for at undgå at ’miste’ en halv generation af syrere”.

Sådan fortæller de tre lærerstuderende, der står bag spillet ’Multi-math’, om anledningen til, at de udviklede spillet, der udover at træne forskellige matematikfærdigheder lægger op til interaktion og kommunikation, som er vigtige kompetencer i matematikken.

Spillet består af en æske med et antal kort i forskellige farver. Hver farve repræsenterer en bestemt opgavetype. Opgaverne kan løses på tre niveauer.

At spillet er uden tekst, selvforklarende og med illustrerede regler gør også spillet egnet til brug i danske skoler. Det kan i særlig grad hjælpe dyslektikere, tosprogede og andre elever med sproglige vanskeligheder. 

Spillet skal testes blandt syriske flygtningebørn

Spiludviklerne har afprøvet Multi-math på en friskole i Midtjylland. Det var en stor succes, men det har naturligvis givet anledning til nogle små justeringer. Spillet er nu tilpasset, og man er klar til at sætte 50 spil i produktion. 

Størstedelen af den nye produktion tager de studerende med til Jordan i efteråret 2016, hvor de i forbindelse med læreruddannelsens internationale valgmodul og tværfaglige element vil afprøve spillet i Zaatari, som er den største af de syriske flygtningelejre i Jordan. 

Samarbejdspartnere:

  • Vejledere og andre iværksættere i VIAs Studentervæksthus

Kontaktperson:

Berit Werner Hansen
Pæd. leder
E: bwh@via.dk