Elever og lærere tester bevægelse i undervisningen

Forskningsprojektet iMOOW! tester hvilke former for aktivitet, der understøtter trivsel og læring. Fotograf: Inge Lynggaard Hansen.
Tre skoler, der indgår i forskningsprojektet iMOOW!, vil i de kommende uger afprøve, hvilke former for fysisk aktivitet, der er bedst egnet til at understøtte elevernes læring og trivsel i de faglige skolefag.

Når skoleelever har siddet stille længe, får de svært ved at holde koncentrationen. Her kan en ’power break’, hvor eleverne bevæger sig effektivt i 10 minutter, være med til at gøre hjernen klar til mere undervisning. 

Men hvilke former for bevægelse virker bedst til at give trætte skoleelever ’ny strøm på batterierne’?

Det vil i alt 1.200 elever på Tingløkkeskolen i Odense, Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg og Skibet Skole ved Vejle sammen med deres lærere finde svar på. Det sker her i marts gennem bevægelsesevents, hvor eleverne, lærerne og skolepædagogerne i samspil vil udvikle og afprøve en række forskellige bevægelsesaktiviteter. 

Seks skoler sammen i forskningsprojekt, som Nordea-fonden støtter 

Bevægelsesaktiviteter er et element i det treårige forskningsprojekt iMOOW!, som i alt seks skoler i Jylland og på Fyn deltager i. Næste år fordobles antallet af involverede skoler til 12 landet over.

Visionen med iMOOW! er at fremme motion og bevægelse i folkeskolens fag som en vej til at styrke elevernes læring og trivsel. 

iMOOW! er et samarbejde mellem professionshøjskolen VIA University College, Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring samt Norges idrætshøjskole NIH. VIA University College, der har uddannelser i Aarhus, Horsens, Randers, Grenaa, Silkeborg, Ikast, Viborg, Herning, Holstebro, Skive og Nørre Nissum, er projektleder.

Nordea-fonden støtter projektet iMOOW! med seks millioner kroner.

Eleverne udvikler bevægelsesaktiviteter sammen med lærerne

Forskning dokumenterer, at bevægelse er til gavn for børns læring og trivsel. Men der mangler viden om, hvordan motion og bevægelse bedst kan integreres i de faglige skolefag som dansk, matematik og engelsk og dermed imødekomme folkeskolereformens krav om en varieret skoledag med mindst 45 minutters daglig bevægelse – ikke kun i idrætstimerne, i frikvarterer og på ture ud af huset, men også i de ’tørre’ skolefag. 

I iMOOW! tester de involverede lærere således forskellige former for bevægelse i undervisningen, og eleverne er i høj grad med på råd om, hvilke bevægelsesaktiviteter de mener, der virker bedst i forhold til læring og trivsel. På den måde klæder iMOOW! de involverede skoler på med idéer og redskaber til at gøre det let for lærerne at bringe fysiske aktiviteter ind som en naturlig del af de faglige skolefag.

Den nye viden bliver fremover formidlet videre til skoler over hele landet.

 

Til pressen: 

Pressen er meget velkommen til at deltage i de nævnte bevægelsesevents og til at bringe ovenstående pressemeddelelse.

Aktivitetseventen på Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg foregår tirsdag den 13. marts kl. 8.00-14.00.  Adressen er: Niels Ebbesen Skolen, Højvangens Torv 4, 8660 Skanderborg.

Aktivitetseventen på Tingløkkeskolen i Odense foregår fredag den 16. marts kl. 8.15-14.30. Adressen er: Tingløkkeskolen, Bergendals Allé 25, 5250 Odense SV.

Aktivitetseventen på Skibet Skole ved Vejle foregår fredag den 23. marts kl. 7.30-14.00. Adressen er: Skibet Skole, Jennumvej 20, 7100 Vejle.

Yderligere oplysninger fås hos disse to VIA-medarbejdere, der er involveret i iMOOW!:

Johanne Anine Schack Kristensen,
T: 28 18 32 40.

Signe Dam Mortensen
T: 27 58 82 41.

Læs mere om forskningsprojektet iMOOW! her.