Lokal lærer vinder pris for historieprojekt

lokal lærer
Amalie Thau la Cour blev færdiguddannet som lærer i sommeren 2019 fra læreruddannelsen på VIA University College i Silkeborg. I dag arbejder hun som lærer på Egebjergskolen i Horsens, hvor hun underviser elever i indskolingen i matematik og natur/teknik.
23-årige Amalie Thau la Cour fra Silkeborg har vundet prisen for årets bedste
historie-bachelorprojekt på læreruddannelsen. Prisen, der foruden den flotte
hæder består af 6.000 kroner, uddeles hvert år af HistorieWeb og forlaget
Gyldendal til landets bedste historieopgave. 

Hvordan får man eleverne til at opleve historien som meningsfuld? Det er er det centrale spørgsmål i 23-årige Amalie Thau la Cours bachelorprojekt, som hun afleverede i forbindelse med afslutningen af sin læreruddannelse i Silkeborg tidligere på året. Nu har opgaven, der bærer titlen ”Fortiden er her! Eller er den?” indbragt hende hæderen som Danmarks bedste historie-bachelorprojekt i konkurrence med lærerdimittender fra hele landet.

Prisen er de seneste 11 år blevet uddelt af fagportalen HistorieWeb i samarbejde med forlaget Gyldendal. Her er redaktør Sten Larsen, der i øvrigt også selv underviser på læreruddannelsen, ikke i tvivl om, at opgaven bidrager med noget særligt til historiefaget.

”Amalie undersøger, hvordan æstetiske og kreative processer kan udvikle elevernes historiebevidsthed. Og det er både et vigtigt, modigt og originalt emne at sætte fokus på. For netop det at bringe sanserne i spil i historieundervisningen kan være med til at vække en ny generations interesse for faget,” siger Sten Larsen, redaktør på HistorieWeb.

Amalie Thau la Cour blev færdiguddannet som lærer i sommeren 2019 fra læreruddannelsen på VIA University College i Silkeborg. I dag arbejder hun som lærer på Egebjergskolen i Horsens, hvor hun underviser elever i indskolingen i matematik og natur/teknik. Fra januar 2020 starter hun som historielærer på Låsby Skole, der ligger i Låsby mellem Aarhus og Silkeborg.

Kreativitet skaber forbindelse til stoffet

Interessen for historie stammer tilbage fra gymnasietiden på Favrskov Gymnasium. Her oplevede Amalie Thau la Cour, hvordan en inspirerende historielærer formåede at gøre historieundervisningen til elevernes yndlingstimer. Senere voksede interessen for at inddrage de kreative og æstetiske elementer i historiefaget.

"I historie har jeg oplevet at få stukket en bog i hånden, og så er det ellers bare at følge emnerne slavisk. Men jeg tænkte, at det at inddrage æstetikken i historie måske kan gøre, at eleverne oplever den på en mere levende måde. Målet er at vække noget i børnene. At få bragt deres sanser i spil i stedet for bare at læse en tekst og diskutere den,” siger hun.

Amalie Thau la Cour har blandt andet brugt videoer i undervisningen og taget de studerende med ud i naturen for at vække følelserne i de historiske tekster til live. Og det er der ifølge Sten Larsen i den grad brug for, for historiefaget er udfordret af vanetænkning og faldende interesse.

"Amalie har ligesom mange andre erfaret, at især de ældste elever hænger lidt med næbbet, når der står historie på skemaet. De opfører sig pænt, fordi de har respekt for læreren, men de har ikke respekt for eller forbindelse til stoffet. Det er et alvorligt problem", siger han og fortsætter:

”I historie bliver fortiden tillagt en værdi i sig selv, men den siger ikke nutidens børn noget som helst. Vi skal forbinde dem med historien på andre måder. Og det er den vej, Amalie begynder at betræde,” siger Sten Larsen.

Hjælper de svage elever

Selv har Amalie Thau la Cour oplevet, hvordan den æstetiske frem for den analytiske tilgang til historiefaget især har givet mening for de elever, der har det fagligt svært.

”Vi er endt i en rutine, hvor kreativitet og nysgerrighed overtrumfes af mål, vi skal krydse af, og emner, vi skal nå igennem. Vi skal have nogle andre ting i spil, hvis vi skal have alle eleverne til at forbinde sig til historiefaget,” siger hun.

Det er 11 gang, prisen for Danmarks bedste historie-bachelorprojekt uddeles af HistorieWeb og forlaget Gyldendal. Foruden hæderen består prisen af en gave på 6.000 kroner.

Yderligere oplysninger

Lærer og prismodtager, Amalie Thau la Cour, tlf. 25 70 76 60.

Journalist i VIA, Casper Grud Nielsen, tlf. 87 55 15 16.

Redaktør på HistorieWeb, Sten Larsen, tlf. 22 50 42 91.

Redaktionschef i Gyldendal, Kim Møller Hansen, tlf. 30 61 63 72.