Tag med VIA til Internet Week Denmark og bliv opdateret på din digitale fremtid

Kom med når VIA fra 7. til 12. maj inviterer til gratis arrangementer ved Internet Week Denmark. Foto: Claus Sjödin
VIA inviterer fra 7. til 12. maj til gratis arrangementer i forbindelse med den digitale festival Internet Week Denmark.

Internet Week Denmark finder sted fra den 7. til 12. maj med VIA som partner. Det er sjette gang, at festivalen afholder events om den digitale udvikling rundt om i Region Midtjylland.

”Vi bidrager med vores viden til Internet Week Denmark og er samtidig med til at bringe ny viden om den teknologiske udvikling ind i VIA,” fastslår projektleder, Flemming Binderup Gammelgaard fra VIA.

VIA afholder denne gang arrangementer om alt fra digitalt forældreskab til sundhedsuddannelsernes fremtid, augmented og virtual reality samt crowdfunding.

Forælderskabets digitale dilemmaer

Lørdag 11. maj inviterer VIA forældre til en guidet tur gennem dilemmaerne i krydsfeltet mellem børn, computerspil og forældreskab. Hvordan ser det gode digitale forældreskab ud? Hvilke regler skal man sætte som forældre? Og bliver børn rent faktisk klogere eller dummere af at spille computer?

Lektor Mette Claudi Bondesen fra pædagoguddannelsen har inviteret forskere og en repræsentant for Børns Vilkår til at gøre os klogere på det digitale liv set med forældrenes og børnenes øjne.

Børnene er også inviteret med. For dem vil der være en børne-IT-konference samme tid og sted.

Hør om fremtidens sundhedsuddannelser

Torsdag 9. maj kan du komme til debat om sundhedsuddannelsernes muligheder og udfordringer med reformer og den digitale udvikling. Her inviterer lektor Vibe Jelsbak fra VIAs bioanalytikeruddannelse til debat om fremtidens sundhedsuddannelser set i forhold til planerne om en sundhedsreform, kravene til den regionale uddannelsesdækning og den teknologiske udvikling i faget.

Det foregår på Campus Aarhus N, hvor to eksperter, Karin Højbjerg fra Aalborg Universitet og Karsten Gynther fra Professionshøjskolen Absalon, vil debattere muligheder og udfordringer for sundhedsuddannelserne i en fremtid med regionsrådspolitiker for Radikale Venstre og bestyrelsesmedlem i VIA, Hanne Roed.

Kast et blik på virtuel marketing

Ved Horsens Tech Talks 2019 sætter VIA-lektor Thorsten Høegsberg fokus på erhvervslivets muligheder med virtual og augmented reality.

Med besøg fra blandt andet Grundfos, EON Reality og af et par tidligere VIA-studerende bliver der serveret en rundtur i teknologiens visuelle verden. Medarbejdertræning og marketing er eksempler på områder, hvor organisationer og virksomheder allerede bruger teknologien.

I forbindelse med Horsens Tech Talks bliver der afholdt VIAHACK, som er et hackathon hvor studerende fra VIA skal udvikle løsninger på tre konkrete cases.

Pust liv i projekterne med digital økonomi

I Horsens er Sarah-Isabel Lykke Cobos fra VIAs Studentervæksthus med til at kigge nærmere på mulighederne med crowdfunding.

Ved eventen viser oplægsholder Kristine Pontoppidan fra NinjaConsult vej mellem kampagner og platforme, der kan hjælpe med at finansiere iværksættervirksomheder og projekter.