En dag i ingeniørernes verden

Emile Brøndum Andersen fra 2.a på Horsens Gymnasium til Engineering Camp på VIA University College.
Emilie Brøndum Andersen fra 2.a er her i gang med at lave en miniboring. En miniboring der skal være med til at finde jordens styrke. Foto: Sarah Gram
Hvordan sikres rent drikkevand i u-lande?  Hvordan designer man en god vindmølle? Hvorfor står det skæve tårn i Pisa skævt? Det er bare nogle af de spørgsmål 194 elever fra Horsens Gymnasium skal svare på når de er inviteret til Engineering Camp på VIAs Ingeniøruddannelser. 

Engineering Camp er en dag på VIA University College i Horsens, hvor eleverne får lov at prøve kræfter med forskellige fag. De møder undervisere og studerende fra uddannelsen og bliver lidt klogere på livet som ingeniør.

Lone Birkmose Bjerg er brobygger på ingeniøruddannelserne og har været med til at arrangere dagen for eleverne. 

”Vi arrangerer Engineering Camp, fordi vi gerne vil præsentere de unge for ingeniørfaget, som jo ikke på samme måde som fx dansk eller biologi er et fag de møder i gymnasiet”, siger Lone og fortsætter:

”jeg oplever ofte, at eleverne har lidt af en Aha oplevelse, fordi det for mange kan være lidt svært at forstå, hvad en ingeniør egentlig er, og hvad de kan”, fortæller Lone, der udover dagens Engineering Camp også er med til at koordinere camps for flere andre midtjyske gymnasier her i efteråret.

Hvad gemmer sig under græsset?

Dagen giver eleverne mulighed for at finde ud af hvad ingeniørfaget rummer af muligheder. For mulighederne er mange, og der er rigtig mange veje, man kan gå med en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse.

Emilie Brøndum Andersen fra 2.a deltog i en workshop, ”hvad gemmer sig under græsset?”, hvor eleverne sammen med undervisere fra uddannelsen til bygningsingeniør så nærmere på Danmarks undergrund. For hvordan kan man undersøge, om man fx kan bygge på alle typer jord, og hvad gør man, når grundvandet står højt?

”Jeg er vild med matematik, og det var rigtig sjovt, at bruge matematikken i praksis. For normalt bliver det hele ret teoretisk i skolen, mens vi i dag skulle "regne den ud" og finde svar på, hvor man kunne bygge”, siger Emilie, der dog ikke har i tankerne at søge ind på en ingeniøruddannelse. 

”Jeg ved slet ikke, hvad jeg vil endnu, først skal jeg have et sabbatår. Hvis man skal tage en uddannelse, kræver det interessen 100 procent, ellers risikerer man at køre død i det”, siger Emilie, der er dog er blevet meget klogere på ingeniørfaget, som hun synes byder på mange flere forskellige muligheder, end hun umiddelbart var klar over.  

I løbet af november får VIAs Ingeniøruddannelser også besøg af elever fra Skanderborg-Odder, Learnmark og Thisted gymnasium, som alle har meldt elever til Engineering Camp på VIA.