Laøhlé forener bæredygtighed og æstetik i tøj og smykker

laoehle
Katrine ogAnne er barndomsvenner, og allerede mens de gik i gymnasiet vidste de, at deville gå den kreative vej og at de ville være selvstændige.
Laøhlé designer og sælger tøj og smykker som med et økologiske afsæt kombinerer bæredygtig klassisk mode med contemporary coolness.

Det er Katrine Brix Noer - hun er tæt på at afslutte sin bachelor i Fashion Design på VIA University College i Aarhus - og Anne Voigt Sonnichsen - hun er i gang med en kandidatuddannelse i deignledelse på SDU i Kolding - som har etableret og designer laøhlés tøj og smykker.

Katrine og Anne er barndomsvenner, og allerede mens de gik i gymnasiet vidste de, at de ville gå den kreative vej og at de ville være selvstændige. Det er de lykkes med. I dag har de både en fysisk butik i Aarhus og en webshop, hvor de sælger laøhlés produkter – laoehle.com

10% er design – resten er alt andet

Før Katrine og Anne sprang ud som selvstændige, var de bevidste om, at det ikke ville blive en dans på roser. Der skal nemlig hårdt arbejde til for at lykkes, og har de valgt at investere:

”Vi ville gerne skabe noget, som var vores eget. Vi ville gerne skabe lækre produkter, og samtidig påvirke det arbejdsmiljø, som vi er en del af. Det kan man som selvstændig. Men vi var også klar over, at når vi startede op som selvstændige med butik og webshop, så ville 10% af vores tid gå med at designe tøj og smykker. Resten af tiden går med alt andet”, forklarer Katrine og Anne og fortsætter:

”I november 2018 etablerede vi laøhlé, i januar 2019 fik vi vores første varer ud i kommission i forskellige butikker og i februar 2019 åbnede vi vores webshop. Men det var først i sommeren 2019, hvor vi havde en pop up-butik i Skagen, at vi fandt ud af, at der var et marked for at åbne en fysisk butik”.

Uden en krone på lommen

Startkapital er en udfordring for mange iværksættere. Det har det også været for Katrine og Anne - de begyndte uden en krone på lommen. Så de startede med at sy nogle få ting og sælge dem for at få penge til at købe nye materialer for:

”Det er svært at være iværksætter, når man ikke har en krone. Men vi arbejdede os ud af det og geninvesterede de penge, vi tjente. På den måde kom vi i gang, og selvom vi fra start ikke havde planlagt at åbne vores egen butik, fandt vi senere ud, af at det var en god idé”, siger Katrine og Anne og husker tilbage:

”Den pop up-butik vi havde i Skagen viste os nemlig, at der er rigtig mange, der gerne vil have ro til at komme ind og røre, mærke og prøve vores tøj og smykker før de køber det. Det er i særdeleshed de kunder som er +40 år gamle, og som vi ikke kan nå gennem vores Instagram-eksponering”.

Forbrugerne vil vide hvad de køber

Katrine og Anne har valgt at laøhlés produkter har en eksplicit bæredygtig profil. Til deres tøj bruger de Tencel, som er det mest bæredygtige tekstilmateriale og smykkerne bliver lavet på 100% genanvendt sølv:

”Det er vores bæredygtige tankegang, som er med til at adskille os fra andre – det givers os et talerør. Mange vil gerne være bæredygtige, uden at de gider at investere den tid og de penge som er nødvendige. Men vi er det, og det er en af vores kerneværdier”, pointerer Katrine og Anne og understreger:

”Den bæredygtige tankegang er med til at gøre os attraktive overfor vores kunder. Derfor skal vi også være gennemsigtige, og vi skal også være ærlige. For der er også ting – for eksempel knapperne på en bluse - som måske ikke er bæredygtige. Så vi har valgt at fortælle om, hvad vi gør og hvilke materialer vi bruger. Forbrugerne vil nemlig gerne vide, hvad de køber sig ind i, og derfor har vi et lille skriv med til alle vores produkter. Det er ikke sikkert at kunderne læser det, men de har muligheden”.

Gå ’all in’ eller lad være

Hvad skal der til, for at lykkes som iværksætter? Katrine og Anne er ikke i tvivl: Du skal gå ’all in’, ellers skal man lade være med at starte op. For alle kan starte noget op, men hvis du ikke investerer hvad det kræver af hårdt arbejde, skal du lade være:

”Du skal virkelig ville det, hvis du vil være iværksætter. Du skal være aggressiv på en rar måde, og du skal have en tro på, at det lykkes. For alle møder modgang, og den skal man lære at overkomme. Samtidig skal du også dele det du har med andre iværksættere og hjælpe hinanden. For det kommer også dig selv til gode”, konkluderer Katrine og Anne før de slutter af med at sætte ord på deres fremtidsdrømme for laøhlé:

”Vi skal kunne leve af lahøhlé som nyuddannede. Det behøver ikke at være stort og fedt – penge er relative, men vi skal kunne leve rimeligt. Vi håber også på, at vi får mulighed for at arbejde rigtig meget med design, udvikling og nytænkning af lahølé i fremtiden, for det er ikke drømmen at stå i butikken. Og så kunne vi godt tænke os at få vores første show på Copenhagen Fashion Week og få eksponeret vores ting rundt i Europa inden for de næste fem år”.