Louise Gade bliver direktør i VIA

Den 1. august sætter Louise Gade sig i direktørstolen for VIA Efter- og videreuddannelse.             FOTO: Lars Aarø, Fokus Foto
VIA Efter- og videreuddannelse får markant Aarhus-profil som topleder

Den nuværende vicedirektør på Aarhus Universitet og tidligere borgmester i Aarhus, Louise Gade, tiltræder 1. august som direktør for VIA Efter- og videreuddannelse.

Louise Gade bliver dermed øverste leder for Danmarks største efter- og videreuddannelsesvirksomhed. Omsætningen var sidste år ca. 210 millioner kroner, og antallet af kursister rundede 20.000.

VIA Efter- og videreuddannelse er en del af Danmarks største professionshøjskole, VIA University College, der har hovedkontor i Aarhus.

Stor viden om uddannelsesverdenen

Louise Gade har som vicedirektør på Aarhus Universitet siden 2009 haft ansvar for HR og organisationsudvikling.

Det er med andre ord en ny direktør med indgående viden om uddannelse og kompetenceudvikling samt et solidt og bredt netværk i bagagen, der sætter sig i direktørstolen hos VIA Efter- og videreuddannelse.

Louise Gade afløser Lene Augusta Jørgensen, der er blevet ansat som rektor for UC Nordjylland. Louise Gade bliver samtidig medlem af VIAs direktion.

Ansvar for organisationsudvikling

”Louise Gade er valgt ud af et stort og meget stærkt ansøgerfelt, og vi er sikre på, at hun er topkvalificeret til de nye udfordringer,” siger rektor Harald Mikkelsen fra VIA University College.

Den nye direktør for VIA Efter- og videreuddannelse får blandt andet til opgave at gennemføre en intern organisationsudvikling. Harald Mikkelsen påpeger i den forbindelse, at Louise Gade har stor erfaring med succesfuldt at stå i spidsen for forandringsprocesser, hvor medarbejderinvolvering er et nøgleord.

Louise Gade får desuden ansvar for at fortsætte den positive økonomiske og kundemæssige udvikling, der kendetegner VIA Efter- og videreuddannelse.

Stort potentiale for flere kunder

42-årige Louise Gade fortæller, at hun ’brænder’ for uddannelsesverdenen.

Hun har ambitioner om at udvikle VIA Efter- og videreuddannelse til at være både det offentlige og det private erhvervslivs foretrukne samarbejdspartner, når det gælder kompetenceudvikling af medarbejdere fra forskellige brancher.

”Jeg anser VIA Efter- og videreuddannelse for at være en professionel og fagligt meget kompetent organisation, der har fokus på at kunne tilbyde kursisterne netop de kvalifikationer, der efterspørges på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden. Jeg er derfor stolt over at blive en del af organisationen, som jeg mener, har et godt vækstpotentiale,” siger Louise Gade og tilføjer:

”Jeg glæder mig til at komme i tæt og åben dialog med både de engagerede medarbejdere og de mange vigtige offentlige og private aftagere af efter- og videreuddannelse. Sammen skal vi sikre, at VIA til enhver tid er på forkant med aftagernes behov og kvalitetsønsker - både når det gælder understøttelse af erhvervslivets vækst og kvaliteten af offentlig velfærd”.

Privat bor Louise Gade i Aarhus med sin mand og parrets to børn. Hun besidder desuden bestyrelsesposter i blandt andet Nordea Fonden og TV2 Danmark samt er medlem af Folketingets vederlagskommission.

Yderligere oplysninger fås hos

Harald Mikkelsen
Rektor, VIA University College
T: + 45 87 55 10 01

Louise Gade
Kommende direktør for VIA Efter- og videreuddannelse
T: + 45 20 11 72 98

Fakta om VIA Efter- og videreuddannelse

• VIA Efter og videreuddannelse er Danmarks største efter- og videreuddannelsesvirksomhed med en omsætning sidste år på ca. 210 millioner kroner og godt 20.000 kursister.
  • VIA Efter- og videreuddannelse har afdelinger i Aarhus, Horsens og Holstebro.
  • VIA Efter- og videreuddannelse har fokus på kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere til landets skoler, institutioner, kommuner, sundhedsvæsen og det private erhvervsliv.
  • VIA Efter- og videreuddannelse tilbyder kurser, konferencer, moduler, diplomuddannelser, akademiuddannelser, specialuddannelser, skræddersyede kompetenceudviklingsforløb samt uddannelsestilbud til ledige.
  • VIA Efter- og videreuddannelse kompetenceudvikler inden for områderne beskæftigelse og vejledning, business og design, byggeri og teknologi, ledelse og offentlig administration, pædagogik og læring, samfund og sociale forhold samt sundhed.
  • VIA Efter- og videreuddannelse er en del af Danmarks største professionshøjskole, VIA University College.

Download originalfoto.