Magasinet Profviden 2017 ser på effekt i børnehøjde

Magasinet Profviden indeholder blandt andet 18 forsknings- og udviklingsprojekter på Professionshøjskolerne, der alle bidrager til ny viden, der kan omsættes til gavn for børn og deres fremtid. Foto: Arkiv
Den nye udgave af professionshøjskolernes magasin Profviden er udkommet. Magasinet sætter i år fokus på, hvordan sektorens forskning og udvikling bidrager til ny viden, der kan omsættes til gavn for børn og unge.  
Profviden præsenterer dels en række nøgletal om professionshøjskolernes forskning og dels et udsnit af aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter. 

Virksomheder vækker børns interesse for naturfag

Et eksempel, som præsenteres i årets magasin er et længerevarende skole-virksomhedssamarbejde, hvor eleverne fik øget interesse for naturfag ved at arbejde med autentiske problemstillinger fra virksomhederne. Erfaringerne indgår nu i sciencelæreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Klimavejen er et laboratorium

Et andet projekt, som beskrives, er klimavejen i Hedensted, som VIA University College har skabt i samarbejde med en række partnere. Theis Raaschou Andersen, VIAs forskningsleder på projektet, bruger klimavejen som ‘full size’ laboratorium, når han underviser fremtidens ingeniører. En nærliggende børnehave nyder godt af den varme, vejen genererer. 

Få indblik i alle 18 projekter 

I alt præsenterer Profviden 18 projekter. Derudover kan man læse uddrag af videnregnskabet 2017 for landets seks professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt Maskinmesterskolen.

Læs magasinet her: https://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/profviden-med-fokus-paa-effekt-i-boernehoejde/