Mode med meninger på DOKK1

Billede af Rikke Hauges kollektion
Teksturer fra emballager er gennemgående i designer Rikke Hauges kollektion. Hun vil gerne have modebranchen til at tænke over det overforbrug, som branchen er repræsentant for. Foto: Sebastian Vistisen Toft
Der er smæk på holdningerne i de kollektioner, som afgangselever fra VIA Design viser frem på årets Graduate Show på DOKK1 i Aarhus den 22. januar.

Overvågning, overforbrug og kritiske spørgsmål til det bestående. Det er nogle af temaerne i de 16 kollektioner, som afgangselever fra VIA Design præsenterer for modebranchen og alle andre med interesse i mode og livsstil, når DOKK1 den 22. januar slår dørene op til årets store Graduate Show.

Showet er navngivet Next Generation, og der er tale om en generation, der ikke er bange for at sætte aftryk og give deres holdninger til kende. En af de nyuddannede designere er Rikke Hauge, og hun har valgt at sætte fokus på overforbrug med sin kollektion ’Wrapped’.

”Jeg håber, at min kollektion kan være en katalysator for forandring i modebranchen ved at gøre folk opmærksomme på problemet med overforbrug,” siger hun.

Rikke Hauge gengiver teksturer fra emballage i sin kollektion. Det skal lede folks tanker hen på overforbrug. Derudover har hun bevidst valgt at arbejde med både recycling og upcycling, fordi materialerne i kollektionen kan blive genanvendt til nyt tøj bagefter.

”Gennem mit bachelorprojekt er jeg blevet bidt af at arbejde med, hvordan design kan have en større mening og måske endda være med til at gøre verden til et bedre sted. Så jeg prøver at påvirke folk til at tænke over deres emballageforbrug med min kollektion,” siger hun.

Uden branche – ingen dimittender

De 16 talenter er udvalgt af en jury bestående af både undervisere fra VIA Design og branchefolk.

Afgangseleverne skal også vise deres show under Copenhagen Fashion Week. Men det er et bevidst valg, at midtjyderne får lov at se showet først, siger René Foli, der er uddannelsesdekan for de kreative uddannelser på VIA University College:

”Når vores designere er færdiguddannede, bliver de ansat i virksomheder overalt i landet og også i udlandet. Men under deres uddannelse er mode- og tekstilbranchen i region Midtjylland vores primære samarbejdspartnere. Uden dem ville vi simpelthen ikke kunne sende så dygtige designere ud på arbejdsmarkedet. Derfor skal de selvfølgelig have lov at se showet først,” siger han.

Thomas Klausen er formand for Dansk Mode & Tekstil, branche- og arbejdsgiverorganisation for flere end 350 danske mode- og tekstilvirksomheder. Han er fast gæst ved VIA Designs afgangsshow i Aarhus, og han glæder sig over, at der ofte sidder flere end 100 branchefolk på tilskuerrækkerne sammen med ham.

”Modebranchen lever af kreativitet, men vi må også erkende, at hverdagen i modebranchens virksomheder er fyldt med en række andre forretningsmæssige forhold. De nyuddannede designere ånder og lever for at skabe kreative kreationer uden andre forstyrrende elementer, og den eksplosion af kreativitet er meget inspirerende for de etablerede aktører i branchen. Det giver dem simpelthen et friskt kreativt pust og en ny måde at anskue design på,” siger han.

Kom tæt på designerne

Thomas Klausen selv er meget opmærksom på det håndværksmæssige aspekt hos de nye designere. Og han erkender, at han i kraft af sin position dårligt kan undgå at se afgangsshowet som en vigtig fødekanal til branchen.

”Der er altid et enormt varieret udtryk i designernes kollektioner. Jeg kan ikke undgå at blive lidt glad i låget og meget fortrøstningsfuld på branchens vegne, når jeg går fra et VIA-show. Niveauet er altid meget højt, og man er aldrig i tvivl om, at dimittenderne har gjort deres ypperste,” siger han.

Efter showet, der som noget nyt foregår på DOKK1 i Aarhus i år, bliver alle kollektionerne rullet ud blandt publikum, så der bliver mulighed for både at kigge nærmere på tøjet samt få en snak med de enkelte designere.

Yderligere oplysninger fås hos:

Uddannelsesleder Pia Vejrup, VIA Design/VIA University College,
E: pil@via.dk