Nye designere viser deres talenter

Billede af model med Sandra Nielsens tøj på
Afgangselever fra VIA Design hylder subkulturer og går til kanten i årets modeshow.                  Foto: Sebastian Vistisen Toft
VIA Design inviterer til modeshow på Aarhus Rådhus

18 nyuddannede designere fra VIA University College indtager Aarhus Rådhus med deres afgangsshow den 24. januar klokken 18.00.

Tidligere har modeshowet ligget efter modeugen i København, men i år har VIA Design valgt at lade jyderne komme først.

”Det gør vi, fordi Region Midtjylland er førende indenfor mode, og derfor synes vi, der er al mulig grund til at lade Jylland komme før København,” siger Ingrid Søe, uddannelses- og forskningschef på VIA Design.

Og hun lover, at der bliver noget at glæde sig til for modeinteresserede. Inspireret af Aarhus2017 er årets show blevet døbt Rethink Fashion, og de unge designere har i den grad taget opfordringen til at gentænke til sig. Mens nogle af designerne går til kanten med kollektioner, der gentænker subkulturer som hiphop og street, har andre skabt mixed gender-kollektioner, som vender op og ned på, hvordan kvinder og mænd kan dele tøj.

Kom tæt på kollektionerne

De 18 designere er blevet peget på af et samlet dommerpanel. En af dommerne er britiske Ike Rust, der har en mangeårig karriere indenfor mode bag sig og i dag er leder af menswear-uddannelsen på Westminster University i London. Han kalder dette års kollektioner for forbløffende.

”VIAs show viser modigt bredden af det potentiale, der er nødvendigt for at oplive den globale modeindustri. Designerne er innovative, modige og hårdtarbejdende, og kollektionerne allover er fokuserede og unikke,” siger han.

Ingrid Søe er stolt over den selvstændighed, som designerne viser i deres arbejde:

”De studerende arbejder meget dedikeret, og de har et skarpt blik for, hvad der rører sig internationalt. Og så har de en stærk forståelse for det kommercielle – at design og business følges ad, og det er jo forudsætningen for succes i branchen,” siger hun.

RAINS er også med

Hvordan det kan gå, når man netop får succes i modebranchen, er virksomheden RAINS et bevis på. Den ene af stifterne, Daniel Brix Hesselager, er uddannet fra VIA Design, og han kommer til at stå for årets tale til dimittenderne under modeshowet. RAINS åbnede sidste sommer sin første konceptbutik i netop Aarhus, og virksomheden er stærkt på vej ud på det europæiske marked.

Når modeshowet er forbi, bliver kollektionerne fra de nyudsprungne designere rullet ud i rådhushallen, så alle kan både se og røre tøjet og hilse på designerne.

De, der endnu ikke har sikret sig en plads til modeshowet, kan nå det endnu ved at tilmelde sig via linket i medsendte invitation eller sende en mail til viadesign@agencyv.com. Dørene til modeshowet åbnes klokken 17.30.

Se original billedet og lookbook her.

Yderligere oplysninger fås hos:

Uddannelses- og forskningschef Ingrid Søe, VIA Design,
mail: ins@via.dk, mobil: 87 55 05 56