Bulgarske Petko er glad for at bo og arbejde i Horsens

petko
Petko Tsutsumanov flyttede oprindeligt til Horsens for at tage en uddannelse. Nu har han fået arbejde hos horsensianske DataWise og er faldet godt til i Danmark. Foto: Arkiv
Petko Tsutsumanov er 25 år, han er fra Bulgarien og han er uddannet ICT Engineer fra VIA i Horsens. Petko arbejder som konsulent i it-virksomheden DataWise.

Det er syv år siden, at Petko kom til Danmark for at studere i Horsens. Dengang var han usikker på, hvad tiden efter uddannelsen ville bringe, og om han skulle blive i Danmark eller rejse tilbage til Bulgarien.

Petko valgte under alle omstændigheder, at han ville lære dansk. For uanset hvor længe han skulle være i Danmark, var han bevidst om at han ville gøre en indsats for at integrere sig.

Der sker noget nyt næsten hver dag

I DataWise er Petko Tsutsumanov blevet en del af en lille virksomhed. Så han skal kunne mange forskellige ting, og han bliver udfordret hver dag:

”Jeg kan godt lide, at jeg ikke altid ved, hvad der skal ske i løbet af dagen, når jeg møder ind om morgenen. Og fordi vi ikke er flere end vi er, skal jeg være klar til at lave mange forskellige ting. Det kan jeg rigtig godt lide”, siger Petko Tsutsumanov og fortsætter:

”Jeg er tæt på chefen. Så hvis der er noget, som jeg er i tvivl om, kan jeg bare spørge ham. Han er altid god til at hjælpe mig, og han er meget fleksibel. Og vi er også gode til at tage forskellige sociale tiltag, så vi også har det sjovt sammen”.

Uddannelsen gav et godt fundament

På VIA i Horsens blev Petko en del af et stærkt fagligt miljø, men også et studiemiljø, der er internationalt og mangfoldigt. Det har, sammen med et godt praktikophold, givet ham en god ballast til at løse de arbejdsopgaver, han sidder med:

”Min uddannelse gav mig først og fremmest et solidt fundament. Jeg blev godt klædt på med teori, som jeg i dag kan bruge i praksis. Samtidig lærte jeg, at få et samarbejde til at fungere, selvom man er vidt forskellige og kommer fra forskellige kulturer”, forklarer Petko Tsutsumanov og uddyber:

”Som en del af min uddannelse var jeg i praktik hos Vestas. Og det var meget spændende for mig at komme ud på en dansk arbejdsplads. Bare det at se og opleve hvordan arbejdspladsen fungerer, og hvordan man arbejder sammen på kryds og tværs var en spændende erfaring”.

Fremtiden er i Danmark

Petko har en bulgarsk kæreste, der også er uddannet på VIA og arbejder i Horsens. Men selvom de begge er fra Bulgarien, har de ikke planer om at vende tilbage til landet foreløbigt. Det betyder nu ikke, at der ikke er ting, de godt kan savne. Maden, blandt andet:

”Bulgarsk yoghurt er verdens bedste - den savner jeg. Og jeg savner bulgarsk mad i det hele taget. Men det er vi nu blevet meget gode til at lave derhjemme. Der er heller ikke så mange bulgarske restauranter her i Danmark, så hvis vi vil have bulgarsk mad, er vi nødt til at lave det selv”, griner Petko Tsutsumanov og forklarer videre, hvorfor han har tænkt sig at blive i Danmark:

”Vi har mange venner fra hele verden her i Horsens, og jeg spiller fx tennis i Horsens Tennisklub og dyrker Cross Fit. Min kæreste er også meget social - hun underviser i yoga, når hun ikke er på arbejde. Så vi har gang i mange aktiviteter her i Horsens, som vi er rigtig glade for”.

Ansætter gerne flere internationale medarbejdere

Claus Kirkegaard Clausen er direktør i DataWise. Det er ham, som for tre år siden ansatte Petko Tsutsumanov i virksomheden:

”Vi har haft mange både danske og internationale studerende tilknyttet i praktik og som studentermedhjælpere. Og vores erfaringer er egentlig, at det har fungeret godt, uanset hvor de studerende kommer fra”, siger Claus Kirkegaard Clausen og slutter:

”Hvis vi skal have ansatte, der har meget kundekontakt, er det nødvendigt at de kan snakke flydende, eller næsten flydende, dansk. Men det kan flere af de internationale dimittender efterhånden også. Så jeg kunne godt finde på at tilknytte flere internationale medarbejdere i fremtiden”.