Sommerskole om FN’s verdensmål afsluttet med præsentationer

Fernisering
Studerende fra hele verden har været på en fire ugers sommerskole hos VIA University College, hvor temaet var ’FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling’. Forløbet blev afsluttet 23. august, hvor de studerende præsenterede deres løsninger og innovative idéer.

29 studerende fra det meste af verden har været på en sommerskole hos VIA University College, hvor temaet var ’FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling’.

I løbet af de fire uger på sommerskolen prøvede de studerende kræfter med forskellige udfordringer og med idéudvikling inden for de forskellige verdensmål. Og der blev samarbejdet flittigt både tværkulturelt og tværprofessionelt om opgaverne.

Ved kursets afslutning den 23. august præsenterede de internationale studerende, der havde deltaget på sommerskolen, deres erfaringer og konklusioner ved en fernisering. Det skete på DOKK1 i Aarhus.

Stor ros fra deltager fra Kenya

Mercy, der oprindeligt kommer fra Kenya, men nu bor i Hamborg, var en af de studerende på årets sommerskole om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Hun har kun rosende ord til forløbet, der strakte sig fra 29. juli til 23. august:

”Det var en fantastisk oplevelse at være en del af sommerskolen. Programmet tiltrak mig helt vildt, og der var rigtig mange spændende udfordringer. Kvaliteten af undervisningen var også høj. Og vi fik sammen med vores medstuderende lejlighed til at samarbejde med virksomheder, som gav os mulighed for at byde ind med vores forslag til innovative løsninger,” fortæller Mercy.

Hun mener, der er meget at tage med i fremtiden fra sommerskolen.

”Jeg er helt klart blevet meget mere bevidst om vigtigheden af bæredygtig tænkning og dens betydning for vores fremtid. Derfor vil jeg fremover prøve at tænke bæredygtigt og implementere noget af det her i min hverdag og videregive det til mine børn,” lyder det fra Mercy.

Studerende fremlagde deres resultater

Ved ferniseringen, som markerede afslutningen på sommerskolen om FN’s verdensmål, holdt uddannelsesdekan Karen Frederiksen en tale qua sin rolle som ansvarlig for sommerskoleprogrammet og for VIAs arbejde med bæredygtighed.

Ligeledes var der indlæg fra Per Fisher Nielsen, der var underviser på sommerskolen og kommer fra læreruddannelsen i Aarhus.

Efterfølgende præsenterede de sommerskolestuderende deres projekter og idéer ved hjælp af posters.

En af præsentationerne handlede om problemstillingen omkring overproduktion og overforbrug af tøj. Udfordringen gik på, at det er nødvendigt at ændre befolkningens syn på forbrug af tøj.

Det var kursisterne Doreen, Jennah, Jose, Shaifali og Zoya, der var sammen om projektet om tøjforbruget. De samarbejdede med The Clothing Club og arbejdede med at udvikle områderne; Field Work, Business Plan, Financial Analysis, Organizing data og Spreading awareness. Som løsningsforslag nåede gruppen frem til, at tøj, der er produceret bæredygtigt, på lang sigt vil kunne påvirke miljøet i den gode retning, hvis alle tager del i at tænke miljøvenligt.

Underviser glad for engagementet på sommerskole

Per Fischer Nielsen har som underviser på sommerskolen om FN’s verdensmål fulgt de studerendes udvikling gennem de fire uger. Han beskriver undervisningsforløbet og hans oplevelse med kursisterne således:

”Det har været en fantastisk oplevelse, absolut det bedste underviserjob. Det har været både spændende og udfordrende. Der har været mange deltagere med forskellige kulturelle baggrunde. De studerende har vist en god og engageret arbejdsindsats, de har arbejdet målrettet, og de har vist stor interesse for bæredygtig tænkning. De har prøvet at forbinde de forskellige verdensmål med hinanden, kommet med konkrete løsninger og har været rigtig gode til at søge data samt forslag til problemstillinger,” forklarer Per Fischer Nielsen.

Ferniseringen blev afsluttet med mingling og networking mellem deltagerne samt mad og drikke.

Yderligere informationer fås hos:

Karen Frederiksen
Uddannelsesdekan