Studerende gør Randers til en levende by

studerende-goer-randers-til-en-levende-by.jpg
I 2015 forvandlede motionseventen ’SchoolsOnTheRun’ Randers midtby til en heksekedel af aktivitet. Konceptet er nu gentænkt og genopstået som ’Den Levende By’. Arkivfoto, VIA University College.
Fredag den 16. september deltager 1.500 studerende og elever i Randers i eventen ’Den Levende By’. Jens Otto Krags Plads foran Campus Randers bliver start- og målområde for eventen, der har fokus på motion og uddannelse.

Hvis du bevæger dig rundt i Randers midtby fredag formiddag, vil du se en masse unge, der går rundt og ligner nogen på Pokémon-jagt. Det er dog ikke virtuelle figurer, de jagter med mobilen, men derimod leder de efter opgaver i det store spil ’Den Levende By’.

Tradium, Randers HF & VUC, Randers Social- og Sundhedsskole og VIA University College er blandt de uddannelsesinstitutioner i Randers, der deltager i motionseventen.

”Vores ambition er, at vi ved at bruge byen som spilleplade får de unge til at bevæge sig, uden at de tænker over det. Samtidig med at de har det sjovt,” siger Brian York, der er projektleder i Dansk Firmaidrætsforbund, der står bag eventen.

Belønning for godt samarbejde

’Den Levende By’ er et app-baseret spil, der guider studerende og elever rundt i Randers, hvor de skal løse digitale og levende opgaver. De unge er inddelt i mindre grupper, der dyster mod hinanden i kampen for at samle så mange point som muligt til deres klasse.

Fx har Randers HF & VUC udviklet en ’levende opgave’, hvor deltagerne på tid skal samarbejde om at hente vand i åen ved Tronholmen. Når flasken er fyldt med vand, kan de få fat i nøglen til kassen med et puslespil, der skal samles.

Randers Social- og Sundhedsskole fokuserer igennem ’Omsorg Go’ på en række fysiske aktiviteter, hvor elevernes sundhed og sociale kompetencer bliver testet.

Genopliv en person med hjertestop

VIA University College iværksætter fire ’levende opgaver’, der på hver sin måde sætter sygeplejerske-, pædagog- og psykomotorikuddannelsens fagligheder i spil. Fx handler sygeplejerskeuddannelsens opgave om at genoplive en person med hjertestop. Til det formål medbringer de en af deres avancerede patientmodeller, der bruges i undervisningen til øvelser i hjerte- og lungeredning.

”Vi synes, at det lyder som en rigtig sjov idé med et online spil, der udfordrer både hjernen, kroppen og samarbejdsevnerne. Derfor støtter vi gerne op om eventen ’Den Levende By’, der samtidig giver os mulighed for at give både deltagere og byens borgere smagsprøver på, hvad vores uddannelser konkret indeholder,” forklarer Pia Moldt, uddannelsesleder for Pædagoguddannelsen i Randers.

Hun er tovholder på VIAs deltagelse i eventen, der har start og mål på Jens Otto Krags Plads. Pladsen foran Campus Randers bliver denne dag forvandlet til en udendørs uddannelsesmesse, hvor byens uddannelsesinstitutioner på forskellig vis demonstrer, hvad deres uddannelser hver især indeholder.

’Den Levende By’ udspiller sig i år i tre forskellige byer i Danmark: Valby, Ringsted og Randers. Den erstatter tidligere års store motionsevent SchoolsOnTheRun, der er blevet gentænkt og videreudviklet.

Program fredag den 16.09.2016:

09.30: Professionel DJ og fælles start på scenen v. Jens Otto Krags Plads
10.00: Lad spillet begynde...
12.45: DJ, underholdning og ’finaledysten'
13.30: Præmieoverrækkelser og live bands
14.00: Tak for i dag

For yderligere oplysninger kontakt:

Journalist i VIA University College
Lone Vestergaard Andersen