Studerendes vinderprojekt skal få psykisk sårbare i job

På billedet er det Mikkel Munk-Hartge, administrativ projektleder Rummelig imidt, de seks ergoteratapeutstuderende 1, 2 3 4 5 6, og længst til højre Søren Larsen, faglig projektleder Rummelig imidt.
De seks ergoterapeutstuderende er (fra venstre): Lisbeth Kjær Andersen, Rikke Ørnskov, Louise Kandborg Larsen, Lone Bollerup Jeppesen, Susanne Schnieber Klausen, Pernille Stausholm Kjeldal
Rummelig imidt projekt (støttet af Region Midtjylland og EU´s socialfond) gav VIAs studerende en udfordring: Sig os, hvordan vi får flere mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i job. På crowdsourcing-platformen VIA Connect indløb 48 forslag. Seks studerende fra ergoterapeutuddannelsen i Holstebro vandt med et værktøj, der skal få og fastholde psykisk sårbare i job.

Såkaldt crowdsourcing er populært som aldrig før. Her kan virksomheder og organisationer opstille konkurrencer, hvor studerende kan indsende idéer og vinde priser. De studerende udvikler innovative kompetencer, og virksomhederne får idéer til konkrete løsninger – og mulig kontakt til fremtidens medarbejdere.

VIA University College åbnede for nogle år siden online platformen ”VIA Connect”. I en af de seneste udfordringer, eller såkaldte challenges, bad projektet Rummelig imidt, hvis mål det er at få flere mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i job, studerende om nye idéer til hvordan.

”Vi står med en enorm udfordring i Danmark med at inkludere mennesker med psykiske og fysiske udfordringer på arbejdsmarkedet. Som nye spillere på området prøver vi at gå nye veje. Derfor spurgte vi studerende – fremtidens medarbejdere - om idéer. Og der kom hele 48,” siger Søren Larsen, faglig projektleder i Rummelig imidt.

En del af undervisningen i innovation

En af årsagerne til, at så mange studerende fra forskellige uddannelser i VIA byder ind med idéer på online platformen VIA Connect er, at flere undervisere bruger udfordringerne i undervisningsforløb.

Lektor på VIAs ergoterapeutuddannelse i Holstebro, Conny Geisler Rosenkilde, er én af de undervisere, der gør netop dét.

”Det giver mening at koble min undervisning i innovation med konkrete udfordringer fra virksomheder og organisationer. Vi klæder de studerende på teoretisk og giver dem sparring og tid til idégenerering. Men der er større chance for, at deres idéer bliver brugt i praksis, hvis de møntes på konkrete udfordringer,” siger Conny Geisler Rosenkilde.

Inklusion passer som fod i hose med faget

Den konkrete udfordring fra Rummelig imidt, inklusion på arbejdspladser, passer som fod i hose med ergoterapien som fag, mener lektoren.

”Ergoterapeuters arbejdsområde er meget bredt. Fagets styrke er at spotte problemer for udsatte grupper og gøre noget ved dem,” siger Conny Geisler Rosenkilde.

Og det var netop det, de seks ergoterapeutstuderende fra Holstebro gjorde. De udviklede et værktøj, der kan hjælpe virksomheder med at forberede sig på at tage imod psykisk sårbare. Noget, mange arbejdspladser i dag overser.

”I forbindelse med idéudviklingen talte vi med nogle virksomheder. Vores indtryk var, at de gerne vil ansætte, men har svært ved at finde ud af, hvordan de skal håndtere psykisk sårbare medarbejdere,” fortæller Susanne Klausen, en af de studerende bag det vindende projekt.

En virksomhed havde sagt ja til at ansætte en psykisk sårbar, men var så dårligt forberedt, at det blev en skidt oplevelse for de øvrige medarbejdere og den psykisk sårbare, som endte med at stoppe.

”Virksomheden sad tilbage med følelsen af at ’puha, nu havde de prøvet det,’” siger Susanne Klausen.

Spørgsmål forbereder virksomheder på at ansætte sårbare

Sammen med de fem medstuderende udviklede hun et værktøj, ”Take a stand – take responsibility”, som består af en række spørgsmål inden for fire temaer. Ved at besvare spørgsmålene kan virksomheder finde ud af, om de er forberedte på at ansætte en psykisk sårbar – og hvis ikke, hvordan de kan blive det.

”Vi var overraskede over det store behov for viden. Som arbejdsgiver er man jo nødt til at vide, hvad man går ind til og om man reelt er parat til at modtage en sårbar medarbejder,” mener Susanne Klausen.

De fire temaer, de studerende mener, man bør overveje er: Organisation, virksomhedskultur, arbejdsmiljø og arbejdsopgaver.

”Nogle virksomheder vil kunne bruge redskabet direkte. Andre vil have brug for sparring, fx med en jobkonsulent,” siger hun.

Vinderprojektet skal testes i praksis

Faglig projektleder fra Rummelig imidt, Søren Larsen, er begejstret for redskabet.
”Vi ved, at jo bedre en arbejdsplads er forberedt på at tage en udsat borger ind, jo større sandsynlighed er der for, at han eller hun bliver fastholdt,” siger Søren Larsen.

Han fortæller, at Rummelig imidt har lovet vinderne at få redskabet testet.

”I første omgang vil vi bede et jobcenter om at vurdere skemaet og give feedback til de studerende. Herefter vil vi spørge et af vores virksomhedsnetværk, om de kan se en mening med at bruge det. Så kan det være, de studerende skal forfine det lidt, hvorefter vi vil se på, hvordan vi eventuelt kan prøve det af i et projekt” siger Søren Larsen.

Han understreger, at det ikke er Rummelig imidt, der har udvalgt vinderprojektet. Som ved alle andre challenges er det sket ved en afstemning på VIA Connect, hvor eksperter, studerende og undervisere har stemt.

Fedt med kommentarer fra andre fag

Og den metode begejstrer de studerende. ”Det var fedt at se de kommentarer, der løbende kom ind – også fra andre fagligheder, fx sygeplejersker og pædagoger,” siger Susanne Klausen.

Hendes underviser er også tilfreds.
”Vi er naturligvis stolte over, at det blev en gruppe ergoterapeutstuderende, der løb med vinderprojektet,” siger Conny Geisler Rosenkilde.

Ud over æren, vandt de studerende et gavekort på 2.000 kroner.

Se original billede

På billedet er det Mikkel Munk-Hartge, administrativ projektleder Rummelig imidt, de seks ergoterapeutstuderende 1, 2 3 4 5 6, og længst til højre Søren Larsen, faglig projektleder Rummelig imidt.

Få mere information:

Mere om vinderprojektet: www.rummeligimidt.dk/via-connect-challenge

Mere om Rummelig imidt: www.rummeligimidt.dk

Kontakt:

Susanne Klausen, studerende, VIA Ergoterapeutuddannelsen i Holstebro, E: 209843@VIA.DK

Conny Geisler Rosenkilde, lektor, VIA Ergoterapeutuddannelsen i Holstebro, T: 87 55 24 64, E: coro@via.dk

Søren Larsen, faglig projektleder, Rummelig imidt T: 21 66 04 29 E: sl@lo-aarhus.dk