Ung lærer fra VIA vinder pris for naturfagsprojekt

Portræt af Thomas Kruse Andersen.
Thomas Kruse Andersen har vundet prisen for Danmarks bedste naturfagsprojekt.
En ung lærer fra Lisbjergskolen i Aarhus har modtaget prisen for årets bedste naturfaglige bachelorprojekt på læreruddannelsen. 

Kan man forestille sig en biologiundervisning uden modeller? Nej vel. Modeller er en helt uundværlig del af naturfagsundervisningen i det hele taget. Men modeller i biologiundervisningen skal ikke blot være et formidlingsredskab. Eleverne skal lære at have en legende og undersøgende tilgang til modeller for bedre at forstå deres anvendelsesmuligheder.

Det er hovedpointen i Thomas Kruse Andersens bachelorprojekt, der netop er blevet kåret som Danmarks bedste naturfagsprojekt af Lærerprofession, som Fagbladet Folkeskolen blandt andet står bag.

Hans bachelorprojekt hedder blot "Modeller og modellering", og faktisk valgte han emnet, fordi han selv var forvirret over, hvad det betød at arbejde med modeller.

"Jeg fik lyst til at dykke ned i modellerne i et historisk perspektiv. Hvad gjorde man tidligere? Man forklarede og beskrev virkeligheden ud fra modeller, fordi det letter forståelsen af en teori. Og det gør man jo stadig i dag. Men man er også nødt til at vide, hvordan en model i det hele taget er bygget op, og om den overhovedet hjælper på forklaringen i den konkrete situation. Derfor er det godt at have en mere undersøgende og legende tilgang til modeller, hvor eleverne lærer at stille spørgsmål til modellens opbygning og indhold,", siger Thomas Kruse Andersen.

Han arbejder i dag selv som naturfags- og matematiklærer i udskolingen på Lisbjergskolen nord for Aarhus.

Fra opgave til interesse

24-årige Thomas Kruse Andersen blev uddannet fra læreruddannelsen på VIA University College i Aarhus tidligere på året. Han blev for alvor klar over, at han var på sporet af en særlig interessant og original projektidé, da han modtog karakteren 12 for sit bachelorprojekt, og da hans vejledere fra læreruddannelsen efterfølgende indstillede ham til naturfagssærprisen. Og siden besluttede dommerkomiteen, der består af lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere og universitetsforskere altså også, at det var årets bedste naturfagsprojekt.

”Prismodtageren præsenterer et flot bud på, hvordan arbejdet med modeller, som er et af naturfagenes fire kompetenceområder, kan kvalificeres,” lød begrundelsen fra dommerkomiteen blandt andet.

I alt var der indstillet 64 projekter fra studerende i hele landet til dette års prisuddeling, der fandt sted fredag den 15. november i København. Her var det en glad prismodtager, der kunne modtage hæderen og en check på 15.000 kroner.

”Det er dejligt at få så stor en anerkendelse for et projekt, der begyndte som en opgave, men som til sidst blev til en interesse. Jeg skylder også mine vejledere fra læreruddannelsen i Aarhus en stor tak. Deres studerende har faktisk været blandt prismodtagerne de sidste tre år, så de fortjener også hæder,” siger Thomas Kruse Andersen.

Bachelorer fra Silkeborg tog tredjepladsen

Foruden særprisen for det bedste naturfagsprojekt var der også yderligere østjysk hæder at hente ved fredagens prisuddeling. Her kunne Henriette Olesen og Mirjam Beck Madsen, der er uddannet fra læreruddannelsen i Silkeborg, nemlig tage tredjepladsen i kampen om årets bedste bachelorprojekter.

Den modtog de for deres projekt om anvendelsen af skønlitterære billedbøger på mellemtrinnet, så eleverne læser mere aktivt, indlevende og tør gå på opdagelse i fortællingens lag. Ifølge de to nyuddannede lærere kræver det, at læreren på én gang bruger sin faglige autoritet, sine relationskompetencer og giver plads til elevernes stemmer og reaktioner.

”Et flot og handlingsorienteret projekt,” lød det blandet andet fra dommerkomiteen, der efterfølgende kunne overrække prisen på 6.000 kroner.

Bag priserne står Lærerprofession, der er et samarbejde mellem landets professionshøjskoler og Fagbladet Folkeskolen, og som hvert år kårer de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen samt årets bedste diplomprojekter.

Både første og andenpladsen for de bedste pædagogiske diplomprojekter gik desuden i år til to østjyske lærere fra henholdsvis Silkeborg og Skanderborg for deres projekter fra VIAs pædagogiske diplomuddannelse.

Læs Thomas Kruse Andersens projekt her.

Kontakt for yderligere information:

Thomas Kruse Andersen
T: 24 63 46 38
E: thomaskruse95@gmail.com

Pernille Ulla Andersen
Vejleder på læreruddannelsen i VIA
T: 87 55 30 82
E: pa@via.dk

Casper Grud Nielsen
Journalist i VIA
T: 87 55 15 16
E: grud@via.dk