Virksomhederne er vilde med VIAs studerende

virksomhederne-er-vilde-med-vias-studerende.jpg
Rekordmange, 70, virksomheder mødte rekordmange, 500, studerende til en snak om jobindhold, karrieremuligheder og praktikophold til Company Dating på VIA Campus Horsens. Foto: Arkiv
Til Company Dating møder virksomheder et bredt udvalg af engagerede og interesserede studerende.

70 virksomheder deltog onsdag den 5. oktober i Company Dating på VIA Campus Horsens. Her mødte de 500 motiverede danske og internationale studerende.

Company Dating er et forum, hvor virksomheder og studerende får mulighed for at mødes, skabe netværk og se hinanden an. Formålet for virksomhederne er at finde kvalificerede kandidater til praktikforløb, studiejobs og fuldtidsjobs.

Det er Career Service Centre på VIA Campus Horsens, der arrangerer Company Dating. De har oplevet en stigende interesse blandt både lokale, regionale og landsdækkende virksomheder for at deltage.

Mange virksomheder har nemlig fundet ud af, at de kan finde dygtige praktikanter, studentermedhjælpere og dimittender på VIA i Horsens, hvor der både er et rigt udvalg af fagligheder og nationaliteter repræsenteret.

Velforberedt og entusiastisk

Til Company Dating er der virksomheder i alle størrelser og fra alle brancher - det afspejler det arbejdsmarked, de studerende bliver en del af. Og det giver de studerende en god mulighed for at få et indtryk af, hvilke type virksomheder, de selv ønsker at arbejde i.

Men for at komme ind i en virksomhed kræver det, at de studerende er bevidste om, hvad de kan tilbyde, at de har skrevet et godt cv og at de er forberedte på mødet med virksomhederne pointerer Michelle Ros, konsulent i VIA Erhvervs Career Service Centre:

”Et af succeskriterierne for Company Dating er, at de studerende er klædt godt på før mødet med virksomhederne. For det gør en forskel for virksomhederne, at de møder velforberedte studerende som møder op med en stærk faglighed og som viser, at de har lysten og viljen til at engagere sig ”.

Arkitema  Architects ønsker langsigtede relationer

En af de virksomheder som har deltaget flere gange på Company Dating med succes er Arkitema Architects der med 450 medarbejdere fordelt på kontorer i Aarhus, København, Oslo, Stockholm og Malmö er blandt Skandinaviens største arkitektvirksomheder.

”Vi får stor værdi ud af at se og blive set til Company Dating. For det er her vi møder mange af vores kommende danske og internationale praktikanter. Typisk har vi fem til syv bygningskonstruktørstuderende i praktik i hver semester, og vi har gode erfaringer med at rekruttere dem her i Horsens”, siger praktikkoordinator i Arkitema Dorthe Møberg Gammelgaard og fortsætter:

”I vores College-program, som vi har kørt i mange år parallelt med selve praktikforløbet, breder vi konstruktionsfaget ud for praktikanterne og hjælper dem med at finde deres niche. Og vi satser på langsigtede relationer, for mange af vores praktikanter fortsætter efterfølgende hos os som studentermedhjælpere og flere af dem har vi ansat i fuldtidsstillinger efter at de har afsluttet deres uddannelse”.

Partnerskab giver synlighed

Arkitema  Architects er en af de virksomheder, som har indgået en partnerskabsaftale med Career Service Centre. Partnerskabsaftalerne er rettet mod de virksomheder, der gerne vil øge deres synlighed overfor og styrke samarbejdet med de studerende fra VIA University Colleges erhvervsuddannelser.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til Company Dating eller vedrørende en partnerskabsaftale, kan du kontakte:

Michelle Ros
Konsulent i VIA Erhvervs Career Service Centre