Vis den rigtige attitude, vær arbejdsom og initiativrig

Nanna Liv, grundlægger af skomærket sargossa
Stilletter fra Nanna Livs hænder er formet og lavet i materialer, så fødderne belastes mindst muligt, og det har vundet indpas hos kvinderne. 
Med skomærket Sargossa har den 27 årige Nanna Liv, der er vokset op i Svenstrup nær Aalborg, skabt sit eget sko-brand

Nanna Liv blev færdiguddannet som indkøber fra TEKO(VIA Design) i 2008. I dag bor hun i London, hvorfra hun også driver sin virksomhed. Nanna Liv har ikke tal på, hvor mange sko hun har i sin lejlighed, men de optager mere plads i graderoben end tøj. ”Jeg går kun i Sargossa, og der er jo efterhånden mange at vælge imellem, og jeg tester dem alle sammen,” siger Nanna Liv.

Fem skarpe til Nanna Liv

Hvor henter du din inspiration?

”Bygninger og konstruktioner af forskellige ting inspirerer mig meget. Her ser jeg, hvordan folk har tænkt på en smart måde og været nyskabende. Det har hjulpet mig til at tænke innovativt i forhold til stiletterne. I forhold til design går jeg mange lange ture i London og lader indtrykkene sive ind, og det hjælper mig meget i designprocessen. Den er meget flydende, og det er jo et samspil af mønstre og farver.”

Hvordan fandt du på navnet Sargossa til dit skomærke?

”Jeg ønskede et navn til mit brand, som gjorde det unikt og ikke var brugt før. Jeg synes, at Sargossa giver et indtryk af kvalitet og luksus, og der er en god målrettethed i navnet. Derudover skal man jo altid huske at tage højde for, om det ser æstetisk ud på skrift. Og så skal du sikre dig, at det kan bruges, eksempelvis er det vigtigt, at man kan få et com-domæne til sit navn.”

Hvad skal ud i den nærmeste fremtid?

”Jeg skal udstille en af mine stiletter på Victoria & Albert Museum i London ved siden af den berømte designer Alexander McQueens kreationer. Og så skal jeg til at åbne butikker i Skandinavien, England, Tyskland og i USA.”

Hvornår skal du have ferie?

”Det er et år siden, jeg sidst holdt ferie. Her var jeg sammen med min kæreste fem dage på Maldiverne. Men jeg har ikke planlagt ferie for det næste lange stykke tid. Jeg kunne godt tænke mig at komme til New York, men det er mere for at spotte trends.”

Hvad er dit bedste råd til dem, der vil have en karriere i mode- og livsstilsbranchen?

”Man skal altid følge sin passion, for det er her, man finder sin stærkeste drivkraft. Derudover er det vigtigt at turde tage chancer og kaste sig ud i noget. Det har jeg gjort mange gange, og selvom man af og til støder panden mod muren, så er det aldrig spildt. “Hire for attitude, train for skill” - sådan tænker mange arbejdsgivere. Det vigtigste er, at man viser den rigtige attitude og er arbejdsom og initiativrig.”

Nanna Liv besøgte VIA Design den 10. februar 2015, hvor hun fortalte om sin karriere.

Download originalfoto