Ønsket om en privat læreruddannelse bygger på en falsk præmis

Det er udtryk for uvidenhed, når det i debatten trækkes frem, at de lærerstuderende på professionshøjskolerne uddannes til kun at tænke i en læringsmålsstyret metode, skriver to lektorer fra VIA University College.

Ønsket om en privat læreruddannelse bygger på en falsk præmis

Det er med stor undren, at vi har fulgt debatten og ønsket om en fri læreruddannelse, hvis formål er »at uddanne lærere, der som forbilleder for skoleelever kan bidrage til dannelse, oplysning og åndsfrihed i Danmark«.

Et forslag, der er fremsat som et beslutningsforslag i Folketinget med Venstres friskoleordfører Kristian Jensen i spidsen, og nyder opbakning fra et politisk flertal.

For os at se bygger forslaget på en falsk modsætning om, at en privat læreruddannelse bedre kan skabe dannelse, dybde, faglighed og forbilledlige lærere end den offentlige læreruddannelse kan.

Det er udtryk for uvidenhed, når det i debatten trækkes frem, at de lærerstuderende på professionshøjskolerne uddannes til kun at tænke i en læringsmålsstyret metode.

Der er blandt læreruddannere bred enighed om, at den gode læreruddannelse bliver til i et gensidigt samspil mellem den kvalificerende, socialiserende og personligt dannende funktion. Uddannelse og undervisning handler nemlig ikke kun om kvalifikationer, men også om socialisering, dvs. de måder hvorpå de studerende gennem deres uddannelse kommer til at indgå i lærerfagets kulturer og praksisser på.

Derudover vil en uddannelse altid påvirke de studerende som personer, dvs. de måder, hvorpå uddannelsen kan danne de studerende som myndige fagpersoner, der kan handle og tage ansvar og bidrage til fortsat udvikling af skole og samfund.

Og trods skiftende bekendtgørelser gennem årene har vi som læreruddannere insisteret på at fastholde dette samspil som en krumtap i læreruddannelsen, også når betingelserne herfor har været ringe.

Vi gør med andre ord allerede de ting, som der af den ny og fri læreruddannelses støttere efterlyses og har kvalificerede og erfaringsbaserede bud på, hvordan vi kan gøre det endnu mere. Vi er altså parate til opgaven!

Inddrag os

Virkeligheden for os som undervisere og forskere i den danske læreruddannelse er, at vi altid arbejder under en gældende bekendtgørelse, som er politisk bestemt.

Og beslutningsforslaget kommer desuden samtidig med, at der lige nu af Uddannelses- og Forskningsministeriet er igangsat et ambitiøst udviklingsarbejde om en revision af den eksisterende læreruddannelse.

Derfor hilser vi den politiske opmærksomhed og offentlige debat om læreruddannelsen særdeles velkommen. Men vi ærgrer os over, hvis forslaget om en privat eller fri læreruddannelse vil kolonisere debatten og skygge for det vigtige og ambitiøse arbejde om dén revision af den offentlige læreruddannelse, som foregår lige nu.

I debatten om læreruddannelsen kan man nogen gange få den meget forkerte opfattelse, at vi, som er en del af den, ikke gerne vil være med til at forandre og udvikle. Der er ikke noget, vi hellere vil! Men det kræver, at vi som undervisere og forskere aktivt bliver inddraget i processen.

Vores ønske er, at vi samler kræfterne og visionerne om en ny forbedret læreruddannelse i Danmark. Det fælles arbejde med at udvikle læreruddannelse kræver nemlig samarbejde både på det politiske niveau og mellem alle aktører i og omkring læreruddannelsen.

At samle kræfterne og sammen tage et ansvar for nytænkning og revision af den offentlige læreruddannelse vil være en mere langsigtet og bæredygtig løsning på udfordringen end oprettelsen af en ny privat læreruddannelse.

Relaterede artikler

Kontakt

Else Bengaard Skibsted
  • Else Skibsted

  • Lektor, ph.d. og faglig koordinator for psykologi og specialpædagogik, VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus
  • T: 22 53 02 97
Mette Molbæk
  • Mette Molbæk

  • Lektor, ph.d. og forsknings- og programleder, VIA University College, Læreruddannelsen i Skive
  • T: 87 55 32 20