Største teknologiske satsning i mange år: VIA investerer stort i 3D

VIA Design og Business har investeret massivt i 3D-teknologi, der kan give både økonomisk gevinst og bidrage til øget bæredygtighed hos danske modevirksomheder. Ambitionen er at være landets førende eksperter i 3D-design. 

Største teknologiske satsning i mange år: VIA investerer stort i 3D
VIA Design og Business har investeret massivt i CLO 3D. Både studerende og virksomheder kan blive undervist i programmet - og ambitionen er at være landets førende eksperter i 3D-design.

3D-teknologi indtager modeverdenen, og nu skal danske virksomheder og designstuderende også klædes på til brugen. Efter grundig research, besøg hos modegiganter som Calvin Klein og Tommy Hilfiger og læringsforløb hos udenlandske eksperter er VIA Design og Business godt i gang med 3D-teknologi som en massiv satsning,

”3D-teknologien kan tilføre virksomhederne nogle nye og langt mere hensigtsmæssige arbejdsgange og forkorte design- og produktionsprocesser, og det vil afspejle sig i virksomhedens bundlinje - blandt andet fordi teknologien kan mindske ressourceforbruget på materialer og mindske antallet af prototyper. Vores investering er en satsning i bæredygtighed, og vi er slet ikke i tvivl om, at 3D er fremtiden, så vi vil være førende på det her felt,” fastslår Pia Vejrup Larsen, uddannelsesleder på VIA Design og business.  
Der er investeret i 30 licenser af 3D-programmet CLO samt computere med kapacitet til at håndtere programmet, og gennem korte kursusforløb kan modebranchens virksomheder prøve kræfter med den nye teknologi. 

”Faciliteterne skal selvfølgelig bruges til at undervise de studerende, men vi vil også gerne stille dem til rådighed for branchen. Vi ved, at mange virksomheder er afventende i forhold til at investere i et 3D-designprogram, og derfor inviterer vi designere, konstruktører og virksomhedsindehavere fra branchen ind til grundlæggende kurser i efteråret 2020, så de kan afprøve CLO 3D og herefter tage en kvalificeret beslutning,” fortæller Charlotte Albek, der er designer og en af VIAs undervisere i CLO 3D. 

3D og bodyscanner i kombination

Det er i første omgang de studerende på uddannelserne Fashion Design og Pattern Design, der får undervisning i programmet CLO. De to uddannelser skal nemlig samarbejde tæt i brugen af 3D.

”Vi har etableret en gruppe af superbrugere i CLO 3D, som underviser både studerende og branchens medarbejdere. Gruppen repræsenterer design, konstruktion samt det grafiske område, så vi kan få flere kompetencer i spil og gennem samarbejde opnå et optimalt resultat.  3D-systemet i sig selv er jo ikke garant for den gode pasform, men er afhængig af de mønstre, som konstruktøren udarbejder. Vi er så privilegerede, at vi på VIA Design og Business også har en bodyscanner, og vi undersøger lige nu, hvorledes bodyscanning kan supplere 3D-design,” fortæller Ida Wiuff Andersen, der er konstruktør ved VIA og fortsætter:

”Resultatet af en bodyscanning er en avatarmodel, som anvendes i 3D-programmet. På den måde bliver det muligt at designe på en avatar, der har kropsmål som virksomhedens målgruppe. Det arbejder vi på lige nu.”

Uddannelsesleder Pia Vejrup Larsen supplerer: ”Det går jo fint i tråd med, at vi har to Ph.d.-forskningsprojekter, som afsluttes nu og netop har kropstyper, alder, brugerpræferencer og -forventninger som omdrejningspunkt. Vi er meget optaget af den gode pasform, da det er afgørende for kundetilfredshed og produktets levetid, hvilket der er brug for at få mere fokus på i fremtiden.”

Ifølge Pia Vejrup Larsen er næste fase i den teknologiske rejse at arbejde videre med purchasing, marketing management og retail for at blive klogere på, hvorledes 3D får indflydelse der.

Bestsellers 3D-ekspert: ”3D er ikke længere nice to have – det er need to have."

Brugen af 3D-teknologi i designverdenen kommer til at eksplodere de kommende år, mener Bestsellers ekspert. Både øget fokus på bæredygtighed og komplikationer under coronakrisen har gjort digitaliseringen af designprocesserne vigtigere end nogensinde.

Ung pige i sort hvid

”Jeg var utrolig spændt på, hvad man kunne opnå med 3D-fashion og hele forretningsperspektivet i det. Det var helt nyt i Danmark, men jeg kunne se det kæmpe potentiale lige fra start.”

Sådan siger Nisrine Maati, der er product specialist hos Bestseller, om dengang hun første gang stiftede bekendtskab med 3D-teknologi til at designe digitalt. Hun er uddannet designer på VIA Design og Business og arbejder i dag med 3D-teknologi hos Bestseller.

”Det var hos en private label-virksomhed, jeg prøvede kræfter med 3D, og her brugte de fra start til slut – lige fra produktudvikling til salg. Da jeg så fik muligheden for at være med i implementeringen af 3D hos Bestseller, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle jeg. Det her, det er fremtiden, det er der slet ingen tvivl om.”

”Du kan næsten smage ulden gennem skærmen”

Nisrine Maati mener, at brugen af 3D kommer til at eksplodere de kommende år – udlandet er i gang, men danske virksomheder begynder også langsomt at få øjnene op for det. 
 
”Det er en helt anden måde at arbejde på, og det kan kræve omstilling. Men der er ingen tvivl om, at det giver besparelser og mindsker ressourceforbruget. Det kan være svært at forestille sig, at man kan udvikle et produkt på tre timer. Få klik, så har du et design, endnu et par klik, så kan du tilrette en style, ændre farve eller print. Og på få sekunder kan det nå verden rundt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange milliarder der på verdensplan bruges på samples, som jo skal produceres og måske sendes op til flere gange – og hvad det ikke koster miljøet også. På den her måde kan vi fokusere på det gode design, fordi man ikke skal så mange processer igennem,” fortæller hun og fortsætter: 
 
”Nogle kan måske tænke, at det er svært at se en sample for sig, hvis man ikke har den fysisk, men det er en tilvænningssag. Og ved 3D-teknologi er det så detaljeret, at du kan se præcis, hvordan stoffet vil sidde. Du har alle stoffets fysiske egenskaber uploadet i programmet og den visuelle tekstur scannet. Hvis du har en uldfrakke, kan du næsten smage ulden, så godt er programmet udviklet.”

Coronakrise tydeliggør de digitale behov

Coronakrisen har kostet mange designvirksomheder dyrt, og ifølge Nisrine Maati har det tydeliggjort, hvor stort behovet for digitalisering af designprocesserne hos danske virksomheder er. 
 
”Under coronakrisen har designvirksomheder jo ikke haft mulighed for rejser i forhold til produktudvikling og materialeindsamling. Alt er jo forgået virtuelt, og det skal vi som branche geares til at kunne håndtere i fremtiden. Jeg er faktisk sikker på, at vi om få år vil opleve digitale modeuger, hvor catwalks er lavet i 3D.”
 
Hun mener, at det er en ny æra, designvirksomhederne er trådt ind i – men selvom det kræver en ny tankegang, oplever hun, at flere af Bestsellers brands selv er begyndt at efterspørge mere digitalisering. 
 
”Som branche bliver vi konstant slået i hovedet med, at vi ikke er bæredygtige nok. Derfor tror jeg, at vi kommer til at bevæge os fra ”Make to sell” til ”Sell and then make” – hvor varen designes og fremvises virtuelt, og først når den er solgt, ryger den i produktion. Om vi kommer derhen om 5, 10 eller 15 år, ved jeg ikke, men det kommer. Man ikke længere snakke om, at 3D-teknologi er nice to have for designvirksomheder – det er simpelthen need to have. Derfor er det også utroligt vigtigt, at VIA Design og Business prioriterer 3D som et indsatsområde. For det er fremtiden.”

Relaterede artikler