Creative Ideafestival

Designstuderende fra Herning arbejdede sammen med eksterne kunstnere og virksomheder i et forløb uden for studiet om at skabe kreative udtryk, der alt sammen skulle fremvises til en festival i marts måned.

 

Forløbet er nomineret til VIAs undervisningspris 2019.

 

Hør mere fra underviseren bag og fra studerende, der deltog i forløbet. Du kan læse mere om forløbet nedenunder.

Business- og designstuderende bag festival for kreative idéer

Samarbejde var et nøgleord, da VIA Design sammen med studentervæksthuset ved Campus Herning kørte et kreativt udviklingsforløb, hvor design- og businessstuderende i ligeværdighed samskabte film, fotos og anden kunst med eksterne kunstnere og virksomheder.

Mange betragter kreative mennesker som nogle flagrende flamboyante typer, der fylder meget og er vildt udadvendte. Sandheden er imidlertid, at mange kreative mennesker er introverte og trives bedst med at nørde alene og tilbagetrukkent med deres arbejde. Samarbejde og dét at gribe ud efter hjælp er således en udfordring for mange kreative sjæle.

Sådan forklarer lektor Thomas Østergaard fra VIAs designuddannelser om én af årsagerne til, at han i 2018 tog initiativ til at samle 37 af de mest talentfulde designstuderende på tværs af de ni specialeretninger på design- og businessuddannelserne i Herning til et forløb i regi af studentervæksthuset ved VIA i Herning. I alt 75 studerende søgte om at være med i det ekstra curriculære forløb.

I projektet Creative Ideafestival indgik desuden 20 eksterne samarbejdspartnere bestående af erhvervsfolk, kommunen og kunstnere – blandt andet designere, musikere og teaterfolk. De eksterne skabte i fællesskab med de studerende kreative udtryk inden for eksempelvis koncepter, fotos, film, grafik, lyd og møbeldesign.

Der var ifølge Thomas Østergaard tale om et innovations- og employability-forløb, der foregik ud over det sædvanlige studie. Et forløb, hvor de involverede brugte adskillige aftener og weekender på at være med, og som havde fokus på at lade de studerende udvikle, udfolde og afvikle en storstilet festival for fejringen af den kreative idé og det kreative talent.

400 besøgte festival på kunstmuseum

Projektet gik kort fortalt ud på, at de medvirkende studerende gennem seks uger skulle arbejde kreativt i en åben designproces, hvor samskabelse og samarbejde var nøgleord.

Afsættet var desuden, at de studerende skulle arbejde med andet og mere end dét, de studerer i VIA og i forvejen har dybe kompetencer indenfor. Og forløbet skulle munde ud i en festival med en række forskellige kreative udtryksformer, som var samskabt mellem VIA-studerende og eksterne samarbejdspartnere.

Selve festivalen blev i marts 2019 afviklet på kunstmuseet Heart i Herning med næsten 400 besøgende udefra.

Designstuderende har kæmpe potentiale

”De fleste af vores designstuderende har et kæmpe potentiale, de ikke får forløst, og dét skulle projektet hjælpe til. Her fik de studerende mulighed for at vise spændvidden i, hvad de kan,” siger Thomas Østergaard og tilføjer:

”I projektet arbejdede jeg målrettet med foretagsom-didaktik, og jeg havde stort fokus på at skabe en følelsesmæssig tilknytning, som styrker de studerendes engagement – og ikke ’bare’ viden og kompetencer”.

Thomas Østergaard tilføjer, at de involverede studerende hele vejen gennem projektet var jævnbyrdige med ham som underviser og med de eksterne samarbejdspartnere, der deltog.

Vokser af tillid, ansvar og respekt

Netop attituden med ligeværdighed var ifølge Emese Sándor, der kommer fra Ungarn og læser Fashion Design på Campus Herning, meget givende.

”Alle involverede deltog på lige fod, og vi studerende blev på ingen måde betragtet eller behandlet som novicer. Tværtimod blev vi hele vejen gennem projektet vist stor tillid, ansvar og respekt, og det voksede vi virkelig af. Projektet fik os på en helt anden måde end den sædvanlige undervisning til at føle ejerskab og stolthed,” påpeger Emese Sándor og uddyber:

”Eksempelvis var vi bagud med at få layoutet og trykt en booklet med billeder, der skulle præsentere de kunstelementer, de besøgende på Creative Ideafestival ville kunne komme og se. Men Thomas Østergaard troede på os, da vi sagde, at vi nok skulle nå i mål, og så lykkedes det også ved at knokle både dag og nat”.

Har fået øjnene op for fordele ved samarbejde

Ud over tøjdesign er fotografering Emese Sándors store lidenskab. Hun arbejdede derfor i forbindelse med Creative Ideafestival med at demonstrere og udvikle sine talenter inden for fotokunst – i samarbejde med andre designstuderende fra VIA samt eksterne parter.

Emese Sándor havde desuden roller i forhold til layout af booklet, kommunikation på sociale medier og tilrettelæggelse af kampagne.

”I starten syntes jeg, det var svært at samarbejde med andre om ’mit projekt’. Det er jeg ikke vant til. Men jeg lærte meget af at række ud og blev rigtig glad for det. Nu er jeg blevet opmærksom på, hvordan det er til gavn at involvere hinanden, hjælpe hinanden og sparre med hinanden for at finde den bedste løsning. Jeg blev helt høj af at være med i projektet Creative Ideafestival,” betoner Emese Sándor.

Kæmpe læringsudbytte både fagligt og personligt

Også Ragnar Roostalu, der er fra Estland og læser entreprenørskab hos VIA i Herning, er topbegejstret for det forløb, Thomas Østergaard kørte ved studentervæksthuset.

”Jeg lærte rigtig meget både fagligt og personligt, og jeg synes, det var alletiders at samarbejde med folk med forskellige fagligheder, selv om det krævede, at jeg først skulle overskride nogle grænser. Jeg kunne ønske mig, at mere af undervisningen på designuddannelserne var som forløbet med Creative Ideafestival, for det var totalt motiverende at arbejde med kreative udtryk i virkeligheden,” lyder det fra Ragnar Roostalu.

Han var ved Creative Ideafestival den overordnede production manager, der samlede de forskellige kunstelementer på festivalen til én samlet og sammenhængende forestilling.

Håb om åbne projekter i undervisningen

Thomas Østergaard understreger, at hans samarbejde med studievejlederne hos VIA i Herning for at rekruttere potente studerende til projektet Creative Ideafestival var meget vellykket og afgørende.

Han mener desuden, at såvel han selv som underviserkollegerne kan lære meget af projektet i forhold til indblik i, hvad der får design- og businessstuderende til at blomstre – både hvad angår innovation, talentudvikling og engagement.

”Jeg vil i høj grad plædere for, at vi tager åbne projekter ind i undervisningen,” betoner Thomas Østergaard.