Klædt på til modebranchen

Simon Hansen kommunikationsansvarlig Dansk Mode & textil
Simon Hansen, kommunikationsansvarlig ved Dansk Mode & Textil, mener, at uddannelsen i Branding & Marketing Management ved VIA Design har givet ham et stærkt fundament til at løse hans arbejdsopgaver.
Simon Hansen holder styr på modebranchen som kommunikationsansvarlig ved brancheorganisationen Dansk Mode & Textil

Med en uddannelse i Branding & Marketing Management fra VIA Design, er Simon Hansen godt klædt på til at arbejde i en branche, hvor han skal løfte et selvstændigt job, der kræver solide kompetencer. For godt tre år siden fik han jobbet som kommunikationsansvarlig hos Dansk Mode & Textil, hvor han får mange af sine kompetencer i spil.

“Her laver jeg kommunikation i alle afskygninger. Det er alt fra presse, public affairs, redaktør på website og nyhedsbreve, markedsføring, materialer ud af huset og kampagner. Jeg har en spændende og bred stilling, som handler om ekstern kommunikation og medlemskommunikation,” fortæller Simon Hansen.

Uddannet ind i mode- og livsstilsbranchen

At Simon Hansen er uddannet ind i den branche, han arbejder i, er et stort plus for ham.

“Det er generelt en enorm stærk ballast i et job, der har berøring med virksomhederne på så mange områder. Når jeg skal tale på vegne af branchen, kræver det en stor forståelse, og det giver mig en stærk sikkerhed, at jeg har så dyb indsigt med mig,” siger han og uddyber:

“Jeg har mange berøringsflader, og der er mange elementer fra uddannelsen, jeg har taget med mig. Jeg arbejder sammen med mange tunge fagpersonligheder, der er specialiserede på hver deres felt. Her skal jeg arbejde på tværs af organisationen og bringe budskabet videre ud. Det kræver en forståelse for de respektive områder,” fortæller han.

Om at kunne selv

Den største styrke ved uddannelsen i Branding & Marketing Management, er evnen til at handle selvstændigt, samt robusthed og indsigt i arbejdslivet, mener Simon Hansen:

“Det bedste ved uddannelsen er, at den overlod meget til mig som studerende. Jeg var ikke overladt til mig selv, men fik et stort ansvar for at tage hånd om egen læring og få noget ud af de projekter og processer, vi gennemgik. Det er styrker, som gør, at jeg var parat til arbejdsmarkedet, modsat mange andre jeg ser. Jeg oplever flere med lange og flotte uddannelser, som kommer ud og finder det svært at indordne sig i det job, de har fået ansvaret for”.

Stort netværk

Simon Hansen blev bachelor i 2008. I begyndelsen arbejdede han med freelance-opgaver inden for PR og kreativ kommunikation, visuel kommunikation, konceptudvikling og events. Senere fik han et job som projektleder, hvor han skulle profilere Københavns modeuge overfor internationale indkøbere og pressefolk.

“Uddannelsen er rigtig god, fordi den er virkelighedsnær. Man arbejder med cases direkte fra erhvervslivet og får lov at prøve teorien af i praksis”.

Under den tre et halvt år lange uddannelse fik Simon Hansen et godt netværk, som han har fået meget ud af siden; både undervisere, medstuderende og folk fra virksomhederne.

“Allerede dér, inden mit arbejdsliv var begyndt, opbyggede jeg et stærkt og bredt funderet netværk”.

Download originalfoto.