Irene, Kirsten og Marianne arbejder i en børnehave, vuggestue og dagplejen

Stilling: Børnehave, vuggestue og dagpleje
Uddannelse: Pædagogisk assistentuddannelsen

Irene Hedegaard Pedersen VIA PAU


Irene Hedegaard Pedersen 56 år. Pædagogisk assistent - arbejder i en børnehave

Jeg har været dagplejer i 21 år, da jeg fik tilbud om at tage en uddannelse til pædagogisk assistent. For i min kommune tilbyder de al pædagogisk personale at få et kompetenceløft. Derfor takkede jeg ja, da min leder tilbød mig at tage en uddannelse til pædagogisk assistent. Og det har jeg aldrig fortrudt. Nu står jeg - næsten et år senere - med en 37 timers stilling i en børnehave. Det er da fantastisk. 

Ny viden føjet til min faglighed

I løbet af min uddannelse har jeg fået sat teori på alle de mange års erfaring, jeg har som dagplejer. Jeg har fået bekræftet, at det jeg gjorde, var godt nok. Jeg har fået sat teori og begreber på mine 21 års erfaring som dagplejer. 

Jeg har fx lært at spotte de børn, der ikke altid har det lige nemt. Et barn, der hele tiden søger opmærksomhed ved fx at lave ballade eller græde meget, er ikke et uopdragent barn. Det bunder som regel i, at barnet har det svært. Og kræver en anden form for kontakt og opmærksomhed. Nu har jeg fået faglige begreber og viden om, hvorfor børnene og jeg gør, som vi gør. 

Computer-forskrækket? Ikke mig

Inden jeg startede på uddannelsen, var jeg virkelig nervøs for alt det computer-noget. Jeg vidste jo nærmest ikke, hvordan man tændte for apparatet. Men det er jo slet ikke svært. I dag kan jeg både fremlægge ved hjælp af Powerpoint, søge information og viden via internettet. Og så kan jeg lave film på computeren. Jeg startede ved nul, men fik 12 til eksamen.  Så det er bare om at komme i gang. Det med computere er ikke kun for de unge. Vi andre kan sagtens være med. 

I løbet af min uddannelse har jeg fået sat teori på mine 21 års erfaring som dagplejer. Jeg har fået bekræftet, at det jeg gjorde, var godt nok.

Godt at dele studiemiljø med pædagoguddannelsen

Det har været en både lærerig og sjov tid  på uddannelsen. Jeg har gået i en fantastisk klasse med dejlige medstuderende og dygtige lærere. Og så er jeg rigtig glad for, at uddannelsen ligger samme sted som pædagoguddannelsen. Vi diskuterer tit med de pædagogstuderende og henter god hjælp og inspiration. 


Efter mange år som dagplejer fik jeg lyst til at uddanne mig. Uddannelsen har lige det, jeg manglede. Pædagogik, psykologi og et fagmiljø, hvor mine mange års pædagogiske erfaringer kunne komme i spil.

Efter mange år som dagplejer fik jeg lyst til at uddanne mig. Jeg valgte pædagogisk assistentuddannelsen, fordi den havde lige det, jeg manglede. Pædagogik, psykologi og et fagmiljø, hvor mine mange års pædagogiske erfaringer kunne komme i spil. Og så var uddannelsen også en mulighed for at få et pusterum, hvor jeg kunne tænke lidt over tingene. Og da jeg fik mulighed for at få et arbejde i en vuggestue, var jeg ikke i tvivl. For her kan jeg bruge mine kompetencer og arbejde sammen med andet pædagogisk personale. Det glæder jeg mig til. 

Irene Hedegaard Pedersen VIA PAU

Kirsten Dam Hansen 55 år. Pædagogisk assistent - arbejder i en vuggestue

Børn der bider har det svært

Jeg har lært så meget nyt. Fået teori på mine mange erfaringer. Og fået øjnene op for nye ting i den pædagogiske verden. Fx har jeg altid undret mig over børn, der bed de andre. Det havde jeg svært ved at forstå. Men nu ved jeg, at det ofte handler om børn, der kan have svært ved at udtrykke sig. De kan ikke få de rigtige ord ud igennem munden. Så bider de i stedet for - i afmagt. 

Marianne Laurisen


Marianne Lauritzen 56 år - pædagogisk assistent - arbejder i dagplejen

Jeg var altså lidt luren ved det, da jeg fik tilbud om at tage en uddannelse. I min alder, tænkte jeg. Jeg var lige gammel nok til at kaste mig ud i en uddannelse. Men så besluttede jeg mig for at kaste mig ud i det. Og sikke et held. Det har været vildt godt. Jeg er bare så glad for, at jeg gjorde det. 



Naturen er god for den motoriske udvikling

Jeg har været rigtig glad for faget natur- og udeliv. Som dagplejer har jeg altid været meget ude med børnene. Det har været en god baggrund for faget. Så har jeg kunnet trække på mine mange erfaringer i undervisningen. Og så har jeg da også lært meget nyt, som jeg kan bruge i mit kommende arbejde. 

Jeg har også fået et fagsprog på mit pædagogiske arbejde. Jeg er meget interesseret i børns motoriske udvikling. Og her er udeliv jo helt perfekt. Her er plads til, at børnene kan boltre sig. Og der er alle mulige udfordringer, der både er gode for motorikken og så er det også sjovt. 

Og jeg har også altid vidst, at det var godt for børn at være udenfor. Det kunne jeg jo se. Men nu har jeg også de faglige argumenter, der giver den teoretiske viden om, hvorfor det er så godt for den motoriske udvikling at lege udendørs. 

Et godt råd:

  • Tag en dyb indånding og spring så til. Også selvom du tænker, at du er for gammel. Du bliver aldrig for gammel til at uddanne dig. Du får en stor viden, et pædagogisk fagsprog. Og så er det en skøn tid sammen med dine medstuderende. Jeg er så glad for, at jeg gjorde det. Spring ud i det!