Tina valgte et særligt talentspor. Grethe valgte uddannelsen, selvom hun var i tvivl

Grethe er ansat i en vuggestue
Tina har taget et særligt talentspor
Uddannelse: Pædagogisk assistent 

Tina Rosendahl Pedersen


Tina Rosendahl Pedersen 36 år - valgte talentsporet. Arbejder nu i en vuggestue, men vil måske læse videre til pædagog.

På pædagogisk assistent uddannelsen valgte jeg talentsporet. En særlig retning, hvor du tager fire fag på et lidt højere niveau. Det er fagene: Idræt og bevægelse, Udeliv, Sundhed og Digital Kultur. Vi havde undervisning sammen med resten af holdet, men fik mere læsestof og der blev også forventet mere af os til eksamen. Jeg er glad for, at jeg valgte talentsporet. Det har givet mig lyst til at tage mere uddannelse. 

Nu vil jeg prøve det pædagogiske arbejdsmarked et par år. Derefter kan jeg godt finde på at læse videre. Sandsynligvis til pædagog.


Talentsporet:

  • Vælg talentsporet, hvis du har lyst til at fordybe dig lidt mere. Du læser fire fag på et højere fagligt niveau og der forventes mere af dig til eksamen. Men det er det hele værd. Det er spændende og så giver det lys til mere. Mere uddannelse.

Grethe Møller Jensen 56 år - arbejder i en vuggestue

Jeg har været dagplejer i 18 år. En dag opfordrede min leder mig til at tage uddannelsen til pædagogisk assistent. Det var jeg altså ikke vild. Jeg var ret nervøs. Jeg har det bedst med det, jeg kender. Og jeg anede jo ikke hvad jeg gik ind til. Men nu er jeg bare så glad for det. Det har været helt fantastisk at få mere viden i min pædagogiske rygsæk. Og så er det skønt at gå på et hold, hvor alle har erfaring med pædagogisk arbejde. Det giver gode diskussioner og der er altid nogen, der har et konkret eksempel, vi kan forholde os til. 

Grethe Møller  Jensen


Jeg har fået en større faglig indsigt

Vi har arbejdet en  del med dialogisk læsning. At læse sammen med børn, mens snakker sammen med dem om fortællingen. Lægger vægt på ordene og dialogen. I min tid som dagplejer, har jeg da altid læst med børnene. Og gjort meget af det, der ligger i dialogisk læsning. Men nu har jeg den faglige indsigt i, hvorfor det er godt at gøre det på den måde. Og jeg kan give forældrene gode råd til, hvordan de kan bygge videre på det sprogarbejde. Det er rigtig godt. 

Sig noget fem gange om dagen

I starten var jeg usikker og meget stille. Min vejleder sagde, at jeg skulle komme noget mere på banen, for jeg vidste jo rigtig meget. Så besluttede jeg, at jeg skulle sige noget fem gange om dagen. Og så var det slet ikke så svært. Til sidste turde jeg sige meget mere. For der var aldrig nogen, der grinede eller tænkte, at jeg er dum. Hos os griner vi ikke af hinanden. Vi griner sammen. Det har virkelig været lærerigt og en personlig udvikling, jeg har været igennem. Jeg har fået meget mere selvtillid. For jeg kan jo en masse. 

Jeg vil anbefale alle dagplejere at tage springet og læse til pædagogisk assistent. Gør det. Tag det som et frikvarter. Mød op hver dag. Vær nysgerrig. Du lærer noget nyt hver dag.

Gode råd:

  • Jeg vil anbefale alle dagplejere at tage springet og læse til pædagogisk assistent. Gør det. Tag det som et frikvarter. Mød op hver dag. Vær nysgerrig. Du lærer noget nyt hver dag.

  • Beslut dig for at sige noget fem gange om dagen. Det er slet ikke så svært. For ingen griner af dig. Vi griner sammen. Og det er så godt for din selvtillid.
I løbet uddannelsen har jeg teori på mine 18 års erfaring som dagplejer. Jeg har fået bekræftet, at det jeg gjorde, var godt nok.