Uddannelse gav Roxana blod på tanden

Uddannelse gav roxana blod paa tanden
På billedet ses Roxana Simion, som er nyuddannet pædagog fra VIA i Holstebro. Foto: Hanne Duus
31-årige Roxana Simion kom til Holstebro fra Rumænien i 2007. Hun blev vild med sproget og dansk kultur og tog flere uddannelser for at lære et nyt land at kende. Nu er hun nyuddannet pædagog fra VIA i Holstebro. Hun er nysgerrig af natur og vild med de udfordringer, hun hele tiden møder.

”Hej, vi er jo stadig venner på Facebook. Så vi holder kontakten, ik’?” En flok glade unge mennesker krammer hinanden imellem champagneglas og blomster. De er lige sprunget ud som pædagoger fra VIA i Holstebro. Og nu skilles vejene. For efter 3 ½ år på skolebænken skal de hver sin vej. Iblandt dem er Roxana Simion. Hun kommer oprindeligt fra Rumænien, men i 2007 besøgte hun Danmark for første gang. Og det var kærlighed ved første blik.

”Jeg blev tiltrukket med det samme. Jeg er meget nysgerrig af natur og her mødte jeg noget, jeg ikke helt forstod. Det var spændende. Jeg nød at lytte til sproget. Jeg forstod absolut ingenting; det var helt kinesisk for mig. Men der var en ro og noget ved danskerne og deres sprog, der tiltalte mig. Det blev jeg nødt til at undersøge nærmere,” siger Roxana.

En åben dør til dansk kultur

I Danmark arbejdede hun mange forskellige steder, mødte en masse mennesker og tog dansk på sprogskolen. Men hun ville lære mere, og da hun hørte om FIF – Forberedelseskursus for Indvandrere og Flygtninge med særligt fokus på pædagogisk arbejde – sprang hun til.

”Det var det helt rigtige for mig. FIF repræsenterede lige de tre ting, der havde pirret min nysgerrighed. Det danske sprog, min faglige interesse og muligheden for at lære mennesker fra forskellige kulturer at kende,” siger Roxana.

Hun fortæller, at på FIF kommer de studerende med meget forskellige baggrunde. Fælles er, at ingen er etnisk danske. Det er en god platform for mennesker, der gerne vil arbejde med pædagogik, mener Roxana.

”Jeg har lært at åbne mig og turde sige tingene på min egen måde. Man lærer at lytte, acceptere og respektere hinandens forskelligheder og at forhandle og løse konflikter. Lærer, hvordan mennesker med anderledes baggrund end en selv, reagerer forskelligt. Det er vigtige kompetencer for en pædagog,” siger Roxana, og fortsætter:

”Det var en god måde at lære om samarbejde og ligeværdighed. To værdier, der beskriver den danske kultur. Det var en god måde at blive integreret på. FIF var en åben dør til den danske kultur,” siger Roxana.

Videre på pædagoguddannelsen

Hun fortæller, at det eneste, der virkelig generede hende var den sproglige barriere. For hun ville gerne blande sig i diskussionerne og give udtryk for sine holdninger.

”Jeg vidste jo godt, hvad jeg ville sige og jeg kendte også til mange af de faglige begreber. Men jeg kunne ikke udtrykke mig rigtigt på dansk. Det var frustrerende,” siger Roxana. Men det kom hun efter. For da FIF-kurset var slut, sprang hun igen ud på dybt vand og søgte ind på pædagoguddannelsen i Holstebro.

”Og her står jeg i dag som færdiguddannet pædagog,” siger Roxana, der først vil arbejde som pædagog og så drømmer hun om at tage en kandidatuddannelse i pædagogik på universitetet.