Amanda læser til lærer

Uddannelse: Læreruddannelsen med undervisningsfag i dansk, engelsk og kristendomskundskab

 

Inden jeg begyndte på læreruddannelsen, var min holdning, at arbejde primært var et nødvendigt onde for at tjene penge til at holde fri. Men nu vil jeg gerne noget mere med mit fremtidige arbejdsliv. 

 

Amanda Rex om sin uddannelse til lærer på VIA

Som lærer føler jeg, at jeg gør en forskel

Min vigtigste opgave som lærer

Jeg vil gerne være en voksen i nogle børns skoleliv. En voksen, der gør en forskel for dem. Jeg har altid selv elsket at gå i skole, og den stemning vil jeg gerne give videre. 

Nye veje skaber nye værdier

Jeg er vild med at formidle og jeg føler bestemt, at jeg er landet rigtigt og godt på læreruddannelsen. Når jeg tænker tilbage på det første år, jeg har gået her, synes jeg, at det har været rigtig fedt at møde en hel masse mennesker, der vil det samme som mig. Det har virkelig overrasket mig, hvor god en klasse jeg er kommet i. Og jeg har lært, at jeg er dygtig til at studere og dygtig til at være lærer. Det føles naturligt for mig.

Jeg har også fået vendt nogle af mine værdier på hovedet. Inden jeg begyndte på læreruddannelsen, var min holdning, at arbejde primært var et nødvendigt onde for at tjene penge til at holde fri. Men nu vil jeg gerne noget mere noget mere med sit fremtidige arbejdsliv. 

Fra abstrakt til konkret 

Jeg har fundet ud af, at når der er noget, jeg virkelig brænder for, så bliver jeg meget ambitiøs. Fx drømmer jeg om at blive skoleleder på sigt, så jeg kan være med til at sætte et større aftryk. Eller uddanne mig til sproglærer for flersprogede børn. Lærerfaget er et meget vigtigt fag, som jeg gerne vil være med til at udvikle. 

Jeg er blevet inspireret af nogle af  vores egne undervisere fra VIA. De er meget dygtige og engagerede i hele tiden at blive ved med at udvikle lærerfaget. Fx gennem udviklingsprojekter og
forskning. Jeg er vild med, at den teori, vi lærer, hænger meget godt sammen med det, vi laver. Fx når vi er i praktik.

Klasseledelse, didaktik og differentieret undervisning kan godt være nogle lidt abstrakte begreber. Men det er fedt at opleve, at de metoder, vi har lært på uddannelsen, også fungerer i virkeligheden. 

 

Amanda Rex læser til lærer på VIA University College

Mine råd

  • Teamwork, teamwork, teamwork! Det er alfa og omega som lærer, både under og efter uddannelsen. Der er en stor forventning til, at holdet kan arbejde i grupper på kryds og tværs, og med mange forskellige opgaver. Derfor er det vigtigt, at du tager gruppearbejdet seriøst og er villig til at være i dialog omkring dine egne styrker og svagheder i gruppearbejdet.
    Fortvivl ikke, hvis gruppearbejde ikke er din stærke side. Øvelse gør mester og underviserene er dygtige til at hjælpe grupperne på vej.

  • Forberedelse er vigtigt! Så husk at læse/løse opgaver, både til klasseundervisning, og særligt også til gruppearbejde. Det er med til at gøre stof - der til tider er svært - lettere at forstå. Og det giver hele holdet en chance for at spare med hinanden, hvis alle er forberedt.

  • Don’t stress! Det er ikke alt du lærer, der hænger ved i første omgang - og det gør ikke noget! Læn dig op ad dine medstuderende og dine undervisere. Så skal de finurlige begreber og svære emner nok give mening hen ad vejen. Tingene giver nogen gange først mening, når de bliver sat i praksis, eller i forbindelse med undervisningen fra de andre fag.