VIA Campus C involverer sig i flygtningearbejde

Logo fra Dansk Flygtningehjælp
Dansk Flygtningehjælp og dens ungdomsorganisation, DFUNK, er Campus C´s partnere
Med en aftale med Dansk Flygtningehjælp involverer studerende, undervisere og ledelse på VIA Campus C sig i en række aktiviteter for og med unge flygtninge

”Jeg har stor lyst til at møde flygtninge, og relationen mellem flygtninge og studerende er helt vildt spændende. Vi mødes i et ligeværdigt forhold, stemningen er fin, og vi hygger vi os”, siger Christian Thyboe-Thomsen, der er tæt på at afslutte sit tredje år på læreruddannelsen på VIA Campus Aarhus C.

Det er fodbold, han taler om. En gang om ugen mødes unge flygtninge med VIA-studerende for at spille halvanden times fodbold på campus. Mens nogen aldrig har spillet den danske nationalsport, har Christian Thyboe-Thomsen en fortid som professionel fodboldspiller i Silkeborg IF og Skive IF.

”Det betyder ikke noget, at vi er på meget forskellige niveauer. Vi spiller for hyggens skyld, og både studerende og flygtninge har udbytte af samværet. Nogle af flygtningene kan engelsk, og de kan oversætte til for eksempel arabisk, så på den måde er det oftest uproblematisk at tale sammen”, siger den 28-årige lærerstuderende, der til efteråret nok vil indtage en rolle som træner og tovholder.

Fodbold, mad og løb – til en begyndelse

Fodboldinitiativet er resultatet af en aftale, som campusledelsen har indgået med Dansk Flygtningehjælp.

Aftalen indebærer, at 15-30-årige flygtninge inviteres til at deltage i idræts- og andre aktiviteter, der kan medvirke til at styrke de unge flygtninges integration. Aktiviteterne kan som ’fodboldklubben’ foregå på campus C eller i lokalerne hos Flygtningehjælpens ungdomsorganisation DFUNK, hvor der er ’madmekka’ og en løbeklub på programmet. Flere aktiviteter vil løbende komme til.

Det er desuden tanken, at flygtninge kan komme i virksomhedspraktik på campus, - og muligvis opnå en ordinær uddannelse. Og endelig har VIA og Dansk Flygtningehjælp aftalt, at de sammen vil arbejde på yderligere projektudvikling og forskning.

”Både VIA som institution og studerende og undervisere rummer masser af resurser, der kan hjælpe til med at give de unge flygtninge en god start på deres nye liv i Aarhus. Løfter vi i flok, kan vi virkelig nå nogle resultater”, fastslår Morten Dreisler, afdelingsleder i Dansk Flygtningehjælp.

Et plus for danske studerende at engagere sig

Campusdirektør Peter Friese, VIA, er enig, og han understreger, at aftalen er i fin overensstemmelse med VIAs værdier.

”VIAs strategi taler om, at vi vil være mere end en uddannelses- og forskningsinstitution. Vi vil sætte samfundsmæssige aftryk, gøre en forskel, lokalt og gerne globalt i bestræbelsen på at efterlade en bedre verden. Samtidig vil vi gerne gøre det ved at involvere medarbejdere og ikke mindst de mange studerende i aktiviteter, der bl.a. indebærer frivilligt arbejde, involvering i socialøkonomiske virksomheder, samarbejde med private virksomheder”, siger Peter Friese.

Han er sikker på, at VIAs studerende både personligt og professionelt får udbytte af at engagere sig i samarbejdet med flygtninge.

”For vores studerende vil deltagelse betyde et bidrag til deres personlige dannelse – noget som blandt andet arbejdsgiverne efterspørger. Og de vil kunne få sådanne aktiviteter på deres CV, sammen med vores afgangseksamens-beviser”, lyder det fra campusdirektøren.