VIA-samarbejdspartner vinder Fællesskabsprisen

Mette Frederiksen er ved prisoverrækkelsen flankeret af Varm Velkomst-folkene Lea Wulff Lütken (projektleder) samt medstifterne Thomas Vovemod og Jonas Pindhund Hallberg. Foto: VIA University College
En af de ti Fællesskabspriser, der netop er uddelt, tilfalder Varm Velkomst, som er et tiltag, der forsøger at imødegå ensomhedsproblemer blandt danske og udenlandske tilflyttere til Aarhus
”Vi uddeler Fællesskabsprisen for at takke de mennesker, der gør en ekstraordinær forskel for fællesskabet. Og de fællesskaber, der gør en ekstraordinær forskel for den enkelte. Det særlige ved Danmark er, at vi går sammen om at strække os lidt længere for hinanden, end vi behøver”, siger Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen, der sammen med organisationer, institutioner og virksomheder – og blandt andet VIA – er stifter af Fællesskabsprisen.

En af priserne tilfalder Varm Velkomst, som vil løse det store problem, der eksisterer omkring ensomhed blandt unge. Kernen i projektet er en række velkomstselskaber, som afholdes af iværksætteren Thomas Vovemod i Vanebrudspalæet. Over 11 temaselskaber forsøger man at knytte unge sammen efter interessefællesskaber. Om det er sang og musik, bæredygtighed eller erhvervslivet, man er interesseret i, så danner Varm Velkomst gode fællesskaber, som man kan udforske byen sammen med.

”En genial måde at bekæmpe ensomhed og skabe inklusion i Aarhus blandt tilflyttere og studerende”, hedder det i begrundelsen for, at Varm Velkomst vinder Fællesskabsprisen.

Alt er vendt på hovedet
Prisen blev overrakt af Anne Marie Skov, der er direktør for Tuborgfondet. I sin tale sagde hun, at det ofte er ensomt at flytte til en ny by.

”Men i Aarhus er det anderledes. Dette fantastiske projekt skyldes Thomas Vovemod og hans fantastiske stab af kreative mennesker. De bryder vaner. De har dannet et Vanebrudspalæ, hvor alt er vendt på hovedet – helt bogstaveligt”, sagde direktøren for Tuborgfondet, hvis formål er at udvikle fællesskaber for unge.

Ud over æren modtager vinderne en statuette, der er lavet i samarbejde mellem designer Mette Sanggaard og glaskunstner Sally Xenia Christensen.

VIA: Velfortjent pris
Varm Velkomst er blevet til i et samarbejde mellem Thomas Vovemod, Aarhus Kommune samt en række uddannelsesinstitutioner – heriblandt VIA - og virksomheder. Chefkonsulent Martin Hansen er VIAs daglige samarbejdspartner med Varm Velkomst.

”Det er yderst velfortjent, at Varm Velkomst får prisen. Med gode og interessante velkomstselskaber giver de nye Aarhusborgere – herunder både danske og udenlandske VIA-studerende - en god start på livet i en ny og måske helt ukendt by. VIA betaler et mindre bidrag til Varm Velkomst, og hvis initiativer kan hindre, at blot nogle få studerende undgår frafald, er pengene rigeligt tjent ind”, siger Martin Hansen.

Se originalfoto