Fremtidens fritidspædagogik kræver udvikling af et fælles fagsprog
Det fritidspædagogiske rum spiller en særlig rolle for børn og unges trivsel, udvikling, dannelse og læring. Det stiller store krav til jeres pædagogiske personale og ledelse.
Som SFO, klub og ungdomsskole skal I hele tiden holde jer fagligt opdaterede og udvikle jer i takt med, at samfundet, pædagogikken og ikke mindst børnene og de unge udvikler sig. Vi vil gerne hjælpe med jer med at opnå de fælles kompetencer og det fagsprog, der skal til, for at skabe den bedste fritidspædagogiske ramme for børn og unge.
I VIA ved vi, at ikke to SFO’er, klubber eller ungdomsskoler er ens. Og med det udgangspunkt skræddersyr vi netop det uddannelsesforløb, der matcher jeres behov og kontekst.
Måske I gerne vil have input til at skabe og udvikle et tydeligt fagsprog for fritidspædagogikken? Det kan også være, at I har brug for sparring på en konkret problemstilling? Eller måske har jeres personalegruppe brug for nye kompetencer inden for et bestemt fagligt område?
Det var tydeligt, at underviserne var meget velinformerede og havde en bred viden. Emnerne har skubbet til os som gruppe og udfordret os hver især. Undervejs har der været plads til de gode spørgsmål og den dybe refleksion, der ikke altid er plads til i hverdagen. Derudover har en aktiv og moderne undervisningsstil været med til at bringe mangfoldighederne og meningerne frem i gruppen. Det sætter jeg stor pris på.
Tim Lange, Pædagogisk leder af indskoling, mellemtrin, SFO og klub på Vestskolen i Odder Kommune
Få kompetencerne, I har brug for
Vores konsulenter har stor praktisk erfaring med at tilrettelægge målrettet kompetenceudvikling og er opdaterede på nyeste forskning fra praksis. Det betyder, at vi kan udfordre jer, komme med nye perspektiver på jeres udfordringer og klæde jer på til at tage de næste skridt.
Vi kan bl.a. tilrettelægge forløb inden for:
- Børn- og unges fællesskaber og deltagelsesmuligheder
- Børne- og ungeperspektiver
- Fri tid og medbestemmelse
- Trivsels- og relationsarbejde
- Børn i udsatte positioner, in- og eksklusionsprocesser
- Dannelse og demokratiske processer
- Kreativitet og kreative rum
- Bevægelse
- Sproglig udvikling
- Tværprofessionelt samarbejde
- Rollespil, gaming og digitale medier
- Seksualitet blandt børn og unge