Er du ny studerende i VIA?

Læs indholdet på denne side grundigt igennem. Der står afgørende informationer for, at du kan begynde på din uddannelse på VIA.

Adgang til VIA

  • Når du har bekræftet din tilbudte studieplads på NemStudie, er du klar til at blive ny studerende i VIA. Tillykke med studiepladsen. Vi glæder os til at byde dig velkommen.

    Det gør vi bl.a. med en VIA Start mail, som du vil modtage på den mailadresse, du anvendte, da du søgte på optagelse.dk. I mailen finder du dit VIA ID, som er autogenereret og består af en række tal, samt en besked om at gennemføre VIA Start (start.via.dk).

    Det er vigtigt du gennemfører VIA Start, så du får adgang til VIAs it-systemer og services som fx studieportalen MitVIA og VIAmail. Se hvordan du gennemfører VIA Start under punktet ’Få adgang til VIAs it-systemer og services'.

    Studiestart i august/september

    Vær opmærksom på, at der kan gå op til otte dage, fra du har bekræftet din studieplads på nemStudie, før du modtager yderligere information.

    Studiestart i februar

    Skal du først starte til februar, vil du høre fra os i starten af december måned. Alt er, som det skal være, og ellers vil du blive kontaktet.

  • Du modtager ikke en ny mail om at gennemføre VIA Start, hvis du for nylig har været indskrevet på en uddannelse i VIA eller på nuværende tidspunkt er indskrevet på en anden uddannelse i VIA. Du beholder det VIA ID, som du tidligere har benyttet og først ved studiestarten for din kommende uddannelse, vil du skifte tilknytning inde på VIAs studieportal MitVIA.

    For at du kan se information om din kommende uddannelse, skal du gøre følgende:

    1. Gå på studieportalen MitVIA
    2. Login med din VIAmail-adresse og den adgangskode, du ændrede til, da du var inde på VIA Start. Din VIAmail består af dit VIA ID + @via.dk. Eksempel: 123456@via.dk.
    3. Når du er logget ind, finder du de oplysninger, der er relevante for netop din kommende uddannelse
    4. Find informationer omkring studiestart under punktet ”Studiestart” i menuen.
  • For at få adgang til VIAs it-systemer og få oplysninger omkring studiestart, kræver det, at du har gennemført VIA Start (start.via.dk).

    På VIA Start logger du ind med MitID. Har du ikke fået et dansk cpr.nr., eller har du problemer med MitID, kan du anmode om et midlertidigt login ved at indtaste nedenstående VIA ID samt din private e-mailadresse, hvorefter du vil modtage en mail med mere information.

    På VIA Start skal du uploade et billede, bekræfte at du har læst it-reglerne, ændre dit password og tage stilling til, om VIA må sende dig sms'er.

    Når du har gennemført VIA Start vil du få adgang til VIAs it-systemer og services i løbet af 24 timer. Du får bl.a. adgang til VIAmail, studieportalen MitVIA, Itslearning (VIAs digitale platform til undervisning), OneDrive, download af Office programmer og meget mere. Du kan se dit hold på Itslearning, 30 dage før studiestart. 

    Virker det ikke?

    Hvis du har brug for hjælp til at komme på VIAs it-systemer, er du velkommen til at kontakte VIAs it-afdeling. Send en mail til viaservice@via.dk eller i akutte tilfælde ring på telefon 87 55 12 12. Åbningstiderne er mandag-fredag fra kl. 7.30-15.30.

  • MitVIA er VIAs primære kommunikationskanal til dig som studerende. Det er her du finder generelle informationer om bl.a. eksamen, studievejledning, muligheder for udlandsophold under dit studie, studieadministrative regler, it, kantinen, bibliotek, faciliteter på campus m.m. Det er også på MitVIA, at din uddannelse og campus skriver nyheder til alle studerende på din uddannelse og campus.

    Studiestart, skema mm.

    Studiestart er på de fleste uddannelser omkring 1. september og 1. februar. Vi har samlet en oversigt, hvor du kan se den specifikke dato for studiestart på alle VIAs uddannelser.
    Se studiestartsdatoer (pdf)

    Alle øvrige relevante informationer omkring din studiestart og din første tid på studiet finder du på MitVIA. Det gælder fx. mødetidspunkt, introduktionsprogram, bøger, skema m.m. Bemærk, du kan ikke finde disse informationer andre steder end på MitVIA. De bliver ikke tilsendt på mail. Det er derfor afgørende, at du logger ind på MitVIA inden du begynder på din uddannelse.

    Sådan logger du på MitVIA

    1. Gå på studieportalen MitVIA
    2. Login med din VIAmail-adresse og den adgangskode, du ændrede til, da du var inde på VIA Start. Din VIAmail består af dit VIA ID + @via.dk. Eksempel: 123456@via.dk.
    3. Når du er logget ind, finder du de oplysninger, der er relevante for netop din kommende uddannelse
    4. Find informationer omkring studiestart under punktet ”Studiestart” i menuen
    5. Find information om dine semestre under ”Semesteroverblik” i menuen.
  • For at få adgang til din VIAmail skal du logge på adressen post.via.dk. Du skal logge på med din VIAmail-adresse og den adgangskode, du ændrede til, da du var inde på VIA Start.

  • Det digitale studiekort

    For at få et digitalt studiekort skal du bestille studiekortet online. Det er gratis.

    Du vil efterfølgende modtage en mail fra ISIC. I mailen guides du til at oprette din profil som du skal bruge i app'en 'ISIC' fra ISIC Global. 

    Studierabatter

    VIA samarbejder med ISIC, hvilket betyder, at du altid har et international anerkendt rabatkort/studie-ID ved hånden, hvis du bestiller et digitalt studiekort, som beskrevet ovenfor. Dermed har du nemt adgang til online og lokale studierabatter med din smartphone.

    Læs mere om det digitale studiekort på MitVIA

Praktiske forhold vedrørende dit studie

  • Du kan søge SU 2-3 dage efter du har bekræftet din studieplads. Dog tidligst en måned før studiestart.

    Hvis du vil søge SU, skal du gøre det via minSU. Al relevant information omkring SU, finder du på www.su.dk

    Har du spørgsmål vedrørende SU? Kontakt os via formular eller telefon:

    • Udfyld formular
    • Ring til VIAs SU-vejledere på 87 55 10 45. Telefontid: Mandag, tirsdag og torsdag kl. 10-12.
  • Statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) er en uddannelsesstøtte, der giver dig mulighed for at efter- eller videreuddanne dig i arbejdstiden. Enten får du SVU som kompensation for din løn, eller også får din arbejdsgiver SVU som erstatning for din arbejdskraft.

    Du kan læse mere om SVU her.

  • Som studerende i VIA skal du selv medbringe din egen computer fra første dag. 

    Du skal bruge din computer både i undervisningen, og når du skal skrive opgaver. 

    Står du overfor at skulle købe en ny computer, anbefaler vi, at du venter til efter studiestart. På den måde, vil det være nemmere for dig, at sikre at din nye computer har den fornødne kapacitet til at køre evt. studierelateret software. 

    Vi anbefaler, at du køber en bærbar computer med lang batteri-levetid. Vær desuden opmærksom på, at de tekniske uddannelser i VIA kan have yderligere krav til hardware.

    Bemærk! På nogle uddannelser kan Chromebook ikke anvendes til visse typer af prøver. 

  • Har du en fysisk eller psykisk lidelse og en deraf følgende funktionsnedsættelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre en uddannelse på VIA University College, kan du søge Specialpædagogisk Støtte (SPS).

    Når du skal søge om SPS, foregår det igennem SPS-vejlederen på uddannelsesstedet. Du skal kontakte SPS-vejlederen på dit uddannelsessted og bede om et møde.

    Få mere at vide om SPS på VIA

    Webinar om SPS 21. januar, 2025

    Kom til webinar om SPS tirsdag den 21. januar 2025, kl. 17-18.30. Få svar på hvad SPS er, hvordan du søger om SPS, og hvem der kan hjælpe dig, hvis du har spørgsmål. Hør studerende Anne Sofie fortælle om, hvordan hun har nytte af SPS.

    Tilmelding til webinaret er ikke nødvendig. Du klikker blot forbi via Zoom-linket her

  • Hvis du skifter adresse, skal du huske at give besked om din flytning.

    I Aarhus Kommune og flere andre byer får du en bøde på 500 kr., hvis du melder din flytning for sent.

    Du skal melde flytning senest 14 dage efter, du er flyttet, men gerne tidligere.

    Meld flytning her

    https://notuseborger.scandihealth.net/general/eborger.aspx?kommuneid=751&ydelse=F

    Læs mere om reglerne for flytning i Aarhus Kommune

    VIA får automatisk besked om ny adresse

    Hvis du har et dansk cpr-nummer, skal du ikke melde adresseændring til VIA.

    Når du har meldt din flytning til kommunen, får vi automatisk oplysningerne via cpr-registret.

  • Er du overflytter eller indskrevet på en af VIAs uddannelser til start på et semester der ligger senere end 1. semester, vil du modtage information direkte fra den lokale studieadministration. 

    Vi anbefaler altid at du logger på studieportalen og læser de informationer der er tilgængelige. Vejledning til at logge på finder du her på siden under punktet "Find information om din studiestart, skema mm. på studieportalen MitVIA".

Hjælp og rådgivning

  • Studiestartskurset kan være en hjælp til dig som forberedelse til livet som studerende. Der er fire online moduler, og du kan tage én eller flere, afhængigt af hvad der passer dig. Det er helt frivilligt. 

    Modul 1: Fra elev til studerende
    Dette modul handler om en tryg overgang til at være studerende på en videregående uddannelse.

    Modul 2: Studievaner
    Dette modul handler om vaner og studieteknik, og hvad der kan fungere for dig.

    Modul 3: Holdbar motivation

    Dette modul handler om, hvad der kan motivere dig, og hvordan du kan opbygge og fastholde motivationen.

    Modul 4: Samarbejde og faglige fællesskaber
    Dette modul handler om, hvad du kan gøre for at være med til at skabe et godt fællesskab.

  • Du kan se korte videoer, der introducerer dig til VIAs it-systemer på vejledninger.via.dk

    Videoerne viser dig blandt andet:

    • Hvor du kan finde forberedelse til din undervisning og dit skema
    • Hvor og hvordan du får beskeder fra dine undervisere og fra dit studie
    • Hvordan du logger på din VIA-mail
    • Hvordan du gratis kan downloade Office-pakken (Office 365)

    Se video

    Har du brug for yderligere hjælp til komme på VIAs it-systemer, eller har du andre it-spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.  

    Send en mail til viaservice@via.dk, eller i akutte tilfælde ring på telefon 87 55 12 12. 

    Du kan få fat i vores It-afdeling mandag-fredag fra kl. 7.30-15.30.

  • Har du brug for psykologfaglig hjælp eller rådgivning, kan du kontakte Studenterrådgivningen.

    Studenterrådgivningen

    T:  70 26 75 00. (Åbent mandag-fredag kl. 9.00-12.00)
    W: www.srg.dk

    Du kan få hjælp af Studenterrådgivningen på alle VIAs campusser: Book en personlig samtale

    For øvrig kontakt:

    'Alliance for et godt studieliv' - gratis rådgivning hos eksperter

    Fire organisationer, der tilbyder gratis rådgivning til studerende på videregående uddannelser, har dannet ’Alliance for et godt studieliv’. Den har til formål at hjælpe studerende, som synes, at COVID-19 har gjort det sværere at få studielivet til at hænge sammen. De fire organisationer tilbyder hver især gratis rådgivning for at gøre studielivet bedre i en tid, der gør det sværere at være studerende.

    Læs mere om de gratis tilbud på organisationernes egne hjemmesider:

  • Står du og mangler en bolig i en af VIAs studiebyer? Vi har samlet relevante boligkontakter for hver studieby, så det bliver nemmere for dig at finde din kommende bolig. 

    Find boligkontakter for hver studieby her

     

  • Hvis du ønsker det, har du som studerende mulighed for at klage over prøver eller andet i forbindelse med dit studie. 

    Find klagevejledninger (pdf)