Er du ny studerende i VIA?

Læs indholdet på denne side grundigt igennem. Der står afgørende informationer for, at du kan begynde på din uddannelse på VIA.

Adgang til VIA

  • Når du har bekræftet din tilbudte studieplads på NemStudie, er du klar til at blive ny studerende i VIA. Tillykke med studiepladsen. Vi glæder os til at byde dig velkommen.

    Det gør vi bl.a. med en velkomstmail, som du vil modtage på den mailadresse, du anvendte, da du søgte på optagelse.dk. I mailen finder du dit VIA ID, som er autogenereret og består af en række tal, samt en besked om at gennemføre VIA Start (start.via.dk).

    Det er vigtigt du gennemfører VIA Start, så du får adgang til VIAs it-systemer og services, som f.eks. Studienet og VIAmail, hvor du finder vigtige informationer om din studiestart. Se hvordan du gennemfører VIA Start under punktet ’Få adgang til VIAs it-systemer og services'

    Vær dog opmærksom på, at der kan gå op til otte dage, før du modtager din velkomstmail, når du har bekræftet din studieplads. Skal du først starte til februar, vil du høre fra os i starten af december måned. Så fortvivl ikke hvis du ikke hører fra os med det samme. Alt er, som det skal være.

  • For at få adgang til VIAs it-systemer og services skal du gennemfører VIA Start (start.via.dk). Du logger ind på VIA Start ved at du bruge dit VIA ID som brugernavn og dit cpr-nummer (uden bindestreg) som adgangskode første gang du logger ind.

    Undervejs i processen skal du uploade et billede til dit studiekort, bekræfte at du har læst it-reglerne, ændre din adgangskode og tage stilling til om VIA må sende dig SMS’er.

    Når du har gennemført VIA Start vil du få adgang til VIAs it-systemer og services løbet af 24 timer. Du får bl.a. adgang til Studienet, VIAmail, Itslearning (VIAs digitale platform til undervisning), OneDrive, download af Office programmer og meget mere. Det kan du læse om, hvilke it-systemer og services du får adgang til på Studienet.

    Virker det ikke?

    Hvis du har brug for hjælp til at komme på VIAs it-systemer, er du velkommen til at kontakte VIAs it-afdeling. Send en mail til viaservice@via.dk eller i akutte tilfælde ring på telefon 87 55 12 12. Åbningstiderne er mandag-fredag fra kl. 7.30-15.30.

    OBS! Til dig, der har studiestart februar 2021

    Da VIA er i gang med at skifte administrativt system, kan vi desværre ikke garantere at alle har fået adgang til VIAs Studienet o.a. før i starten af januar 2021. Når du får adgang til VIAs Studienet, vil du modtage en mail og du vil efterfølgende kunne finde nærmere information omkring din studiestart. Hvis der er meget vigtige informationer til dig, vil du modtage det fra uddannelsen på mail.

  • Studienet er VIAs primære kommunikationskanal til dig som studerende. Det er her du finder generelle informationer om bl.a. eksamen, studievejledning, muligheder for udlandsophold under dit studie, studieadministrative regler, it, kantinen, bibliotek, faciliteter på campus m.m. Det er også på Studienet, at din uddannelse og campus skriver nyheder til alle studerende på din uddannelse og campus.

    Studiestart, skema mm.

    Studiestart er på de fleste uddannelser omkring 1. september og 1. februar. Nogle uddannelser har dog en tidligere studiestart. Derfor har vi samlet en oversigt, hvor du kan se datoer for studiestart på alle VIAs uddannelser. Se studiestartsdatoer (pdf)

    Alle øvrige relevante informationer omkring din fremtidige studiestart og dit studieforløb finder du på Studienet. Det gælder fx. mødetidspunkt, introduktionsprogram, bøger, skema m.m. Bemærk, du kan ikke finde disse informationer andre steder end på Studienet. De bliver ikke tilsendt på mail. Det er derfor afgørende, at du logger ind på Studienet inden du begynder på din uddannelse.

    Sådan logger du på Studienet

    Du logger ind med din VIAmail-adresse og den adgangskode, du ændrede til, da du var inde på VIA Start. Din VIAmail-adresse består af dit VIA ID + @via.dk. Eksempel: 123456@via.dk.

    Når du er logget ind, skal du klikke i submenuen på menupunktet ”Studieværktøjer” og dernæst klikke på ”Info til nye studerende” (i venstremenuen). Studienet bliver opdateret flere gange inden din studiestart, så du skal løbende holde dig orienteret.

  • For at få adgang til din VIAmail skal du logge på adressen mail.via.dk. Du skal logge på med din VIAmail-adresse og den adgangskode, du ændrede til, da du var inde på VIA Start. 

    Du kan desuden se din VIAmail og kalender på forsiden af Studienet.

  • Det digitale studiekort

    For at få et digitalt studiekort skal du bestille studiekortet online. Det er gratis. 

    Det fysiske VIAkort

    Som studerende på VIA kan du som supplement til det digitale studiekort få et fysisk VIAkort. Med det kan du få adgang til dit campus og til at printe/kopiere med. Ligesom med det digitale kort skal du bestille det fysiske studiekort online. Det er også gratis. 

    Læs mere om VIAkortet på Studienet.

    Studierabatter

    VIA samarbejder med ISIC, hvilket betyder, at du altid har et international anerkendt rabatkort/studie-ID ved hånden, hvis du bestiller et digitalt studiekort, som beskrevet ovenfor. Dermed har du nemt adgang til online og lokale studierabatter med din smartphone.

Praktiske forhold vedrørende dit studie

  • Hvis du vil søge SU, skal du gøre det digitalt. Al relevant information omkring SU, finder du på www.su.dk

    Du kan tidligst søge SU en måned før studiestart. 

    Find kontaktoplysninger på VIAs SU-kontorer

  • Som studerende i VIA skal du selv medbringe din egen computer fra første dag. 

    Du skal bruge din computer både i undervisningen, og når du skal skrive opgaver. 

    Står du overfor at skulle købe en ny computer, anbefaler vi, at du venter til efter studiestart. På den måde, vil det være nemmere for dig, at sikre at din nye computer har den fornødne kapacitet til at køre evt. studierelateret software. 

    Vi anbefaler, at du køber en bærbar computer med lang batteri-levetid. Vær desuden opmærksom på, at de tekniske uddannelser i VIA kan have yderligere krav til hardware.

    Bemærk! På nogle uddannelser kan Chromebook ikke anvendes til visse typer af prøver. 

  • Har du en fysisk eller psykisk lidelse og en deraf følgende funktionsnedsættelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre en uddannelse på VIA University College, kan du søge Specialpædagogisk Støtte (SPS). 

    Når du skal søge om SPS, foregår det igennem SPS-vejlederen på uddannelsesstedet. Du skal kontakte SPS-vejlederen på dit uddannelsessted og bede om et møde.

    Få svar på de oftest stillede spørgsmål om SPS

    Gode studie- og notatteknikker til dig, som er ordblind

    Miniguide til studiestart for dig, som er ordblind 

    Find kontaktoplysninger på VIAs SPS-vejledere

    Se kort video om, hvordan du som studerende søger SPS

    Læs mere om støttemulighederne på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside

  • Hvis du skifter adresse, skal du huske at give besked om din flytning.

    I Aarhus Kommune og flere andre byer får du en bøde på 500 kr., hvis du melder din flytning for sent.

    Du skal melde flytning senest 14 dage efter, du er flyttet, men gerne tidligere.

    Meld flytning her

    https://notuseborger.scandihealth.net/general/eborger.aspx?kommuneid=751&ydelse=F

    Læs mere om reglerne for flytning i Aarhus Kommune

    VIA får automatisk besked om ny adresse

    Hvis du har et dansk cpr-nummer, skal du ikke melde adresseændring til VIA.

    Når du har meldt din flytning til kommunen, får vi automatisk oplysningerne via cpr-registret.

  • Er du overflytter eller indskrevet på en af VIAs uddannelser til start på et semester der ligger senere end 1. semester, vil du modtage information direkte fra den lokale studieadministration. 

    Vi anbefaler altid at du logger på Studienet og læser de informationer der er tilgængelige. Vejledning til at logge på Studienet finder du her på siden under punktet "VIA Studienet".

Hjælp og rådgivning

  • Har du brug for hjælp til komme på VIAs it-systemer, eller har du andre it-spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.  

    Send en mail til viaservice@via.dk, eller i akutte tilfælde ring på telefon 87 55 12 12. 

    Du kan få fat i vores It-afdeling mandag-fredag fra kl. 7.30-15.30.

  • Corona-restriktionerne betyder, at din første tid som studerende bliver med online undervisning og online samvær. Det er ikke optimalt i forhold til at lære dine undervisere og medstuderende at kende og få skabt et socialt fællesskab og sammenhold på studiet. Måske kommer du til at opleve, at det bliver svært at holde motivationen oppe og for eksempel strukturere en hverdag.

    Som VIA-studerende kan du få hjælp og gode råd til at håndtere netop dine udfordringer. Vores studievejledere sidder klar i chatten til at hjælpe dig på hverdage mellem kl. 09.00-12.00. VIAs trivselschat til studerende fortsætter i sin nuværende form foreløbig til og med hele marts 2021.

    Start chatten her

    Specifikke uddannelsesrelaterede spørgsmål kan du rette direkte til studievejlederen på din uddannelse.

  • Har du brug for psykologfaglig hjælp eller rådgivning, så kan du kontakte Studenterrådgivningen.

    Studenterrådgivningen

    T:  70 26 75 00. (Åbent mandag-fredag kl. 9.00-12.00)
    W: www.srg.dk

    'Alliance for et godt studieliv' - gratis rådgivning hos eksperter

    Fire organisationer, der tilbyder gratis rådgivning til studerende på videregående uddannelser, har dannet ’Alliance for et godt studieliv’. Den har til formål at hjælpe studerende, som synes, at COVID-19 har gjort det sværere at få studielivet til at hænge sammen. De fire organisationer tilbyder hver især gratis rådgivning for at gøre studielivet bedre i en tid, der gør det sværere at være studerende.

    Læs mere om de gratis tilbud på organisationernes egne hjemmesider:

    • www.headspace.dk
    • www.sr-bistand.dk
    • www.ventilen.dk
    • www.srg.dk
  • Står du og mangler en bolig i en af VIAs studiebyer? Vi har samlet relevante boligkontakter for hver studieby, så det bliver nemmere for dig at finde din kommende bolig. 

    Find boligkontakter for hver studieby her