13.00-13.10
Velkomst
13.10-14.10
Er børnefællesskaber ikke for voksne? v. lektor og cand. pæd. pæd. psyk. Simone Weng Facondini
Der er nogle voksne, der altid er omgivet af børn i vuggestuer og børnehaver. Og så er der voksne, der sjældent har et sådant følgeskab. Nogle voksne holder sig nærmest på afstand af børnenes fællesskaber og lege med stor umage. Hvad handler det egentlig om? Og tør vi overhovedet tale om det?
Jeg tør godt. Det handler om relationskompetencer. Og så handler det om at kende værdien af voksne, erfarne og trygge bidragsydere til børnenes fællesskaber og trygge tilknytning. Uden årvågne voksne opstår tilknytningstomrummene, og så har vi balladen.?
14.10-14.30
Pause
14.30-15.30
Faglig ledelse i dagtilbud – børns overladthed og voksnes positioneringer v. adjunkt, cand. pæd. pæd. soc. Anette Kirkegaard Aebeloe
Intentionel dagtilbudspædagogik kan komme til at overlade børnene til sig selv og hinanden, selvom det aldrig var hensigten. Hvordan ser den ledelsesmæssige og pædagogiske opgave ud, hvis vi arbejder for at drage børnene til de voksne og skabe engagerende fællesskaber for både børn og voksne? Hvad er der på spil, når børn ofte leger uden voksnes nærvær, og hvordan kan vi tale om og udvikle en pædagogik og organisering, der fremmer de voksnes aktive deltagelse i børnenes fællesskaber?
Det vil dette oplæg give inspiration til.
15.30-15.45
Pause
15.45-16.45
Er børnefællesskaber altid gode? v. lektor og cand. psyk. Carsten Hegnsvad
Er der risiko for at børnefællesskaber reduceres til at være en måde at få den institutionelle hverdag til at hænge sammen på? Skal vi tilpasse det enkelte barn til fællesskabet, eller skabe et fællesskab, hvor alle børn kan trives og udvikles?
Fællesskaber og leg er essentielle elementer i et barns udvikling, men ikke alle fællesskaber og lege er positive og det gode opstår ikke automatisk. Det kræver pædagogisk evne til at skabe rammer og understøtte børnene i fællesskaberne.
16.45-17.00
Afslutning