DAG 1 – tirsdag den 25. november
10.00-10.30
Indskrivning
10.30-10.40
Velkomst ved arrangørerne: Helene Thise, lektor ved Københavns Professionshøjskole, og Line Thingholm, lektor ved VIA University College
10.40-11.15
TEMA 1: Hvem er du? v. Helene Thise og Line Thingholm
Sprog er en identitetsmarkør og måske er din profession også en del af din identitet. Det dykker vi sammen ned i som opstart på årets sprogcenterkonference, der i år handler om sprog og identitet.
11.15-12.00
TEMA 2: Sprog, identitet og positioneringsmuligheder i undervisningen v. Nadia Mansour, Ph.d., founder af CultureWays og leder ved Aarhus International School
Oplæg, øvelser og diskussion.
Vi ser på forholdet mellem identiteter, kulturer og positioneringer i et flerkulturelt undervisningsmiljø. Hvordan kan vi få øje på de forskellige positioneringsmuligheder, lærer og kursister skaber for sig selv og for andre i undervisningen? I et positioneringsperspektiv vedligeholdes og forandres identitet(er), kultur(er) og subjektpositioner i interaktion med andre.
Oplægget præsenterer teoretiske perspektiver og praksisanalyser, vi afprøver metoder og spørgestrategier, som kan skabe plads til identitets- og kulturforhandlinger
og vi kommer til at diskutere spørgsmål som:
- Hvordan kan man åbne for flerkulturelle positioneringer og identiteter i undervisningen?
- Hvordan kan man arbejde med minoritetsrepræsentationer i indholdet uden at stereotypificere bestemte grupper i samfundet eller i klasserummet?
12.00-13.00
Frokost
13.00-14.15
TEMA 2: Sprog, identitet og positioneringsmuligheder i undervisningen (fortsat) v. Nadia Mansour, Ph.d., founder af CultureWays og leder ved Aarhus International School
14.15-14.45
Pause med kaffe og kage
14.45-16.45
TEMA 3: Motivation og læring v. Helle Hein og Cand.merc., ph.d.
Mennesker har forskellig motivation for at lære. For nogle giver læring mest mening, når den er forbundet med mestringsfølelse eller præstationsforbedringer. For andre er det vigtigt, at den er forbundet med dagligdags aktiviteter og relationer. Ens motivationsprofil har også betydning for, hvordan man foretrækker at lære. Derfor skal undervisning ideelt set tage udgangspunkt i en forståelse af de forskellige motivationsprofiler, der sidder i lokalet. Men også underviserens egen motivationsprofil spiller en rolle som et afgørende udgangspunkt for, hvilke kursister man bedst rammer i undervisningen, og hvilke kursister man skal strække sig længst for at ramme, hvis kursisterne skal bevare motivationen for at lære.
16.45-18.30
Kaffe, fri tid, netværk, walk and talk og tjek in
18.30
Middag
DAG 2 – onsdag den 26. november
08.30-08.45
Godmorgen v. Line og Helene
08.45-09.30
Nyt fra SIRI v. Birgitte Ingsø Michelsen og Cecilie Løsecke Olsen, chefkonsulenter, Dansk og Beskæftigelse, SIRI
09.30-09.50
Drøft i grupper og formulér spørgsmål til SIRI
09.50-10.15
Pause
10.15-11.45
Workshop - runde 1
11.45-12.45
Frokost
12.45-14.15
Workshop - runde 2
14.15-14.40
Pause
14.40-15.10
Opsamling på spørgsmål til SIRI v. Birgitte Ingsø Michelsen og Cecilie Løsecke Olsen, chefkonsulenter, Dansk og Beskæftigelse, SIRI
15.10-15.45
Afrunding, opsamling og præmieuddeling v. Line og Helene
18.00
Netværksmiddag for dem, der bliver til kursusdagen den 27. november.
Workshops
A: Identitet på spil: Lærebøgers rolle i kursisternes selvforståelse v. Christian Mohr, Faglig koordinator v. Sprogskolen i Rønde
Undervisningsmateriale er ikke blot et redskab til sprogtilegnelse – det er også en potentiel medskaber af kursistens identitet og position i læringsrummet. Vi får mere og mere heterogene kursistgrupper, så derfor er det relevant at spørge: Hvad sker der, hvis materialerne reproducerer en snæver forståelse af, hvem kursisterne er, og hvad de kan? Hvordan kan vi arbejde mere bevidst og refleksivt med materialerne for at sikre, at kursisterne ikke låses fast i en bestemt rolle? Undersøgelsen, der ligger til grund for oplægget, tager udgangspunkt i DU2 og DU3, og det vil også være udgangspunktet for de konkrete eksempler.
B: Ordforråd og identitet på DU1 v. Mads Jakob Kirkebæk, underviser og vejleder på Slagelse Sprogcenter
Hvordan lærer man kursisterne at udtrykke, hvad de kan, vil, må, skal, elsker, hader og drømmer om og generobre “tabte” identiteter? Det er det, denne workshop handler om. Har du nogensinde spurgt kursisterne, hvilke ord de mangler? Eller lader du de forhåndenværende læremidler bestemme ordforrådet? Er kursisternes progression og motivation et problem? Eller er det ordforrådet, der er det? Kursister oplever sig selv som ”tømt for indhold”, fordi de ikke lærer at udtrykke det, de gerne vil med ord som ”bil”, ”hus”, ”stol” og ”tomat”. På workshoppen prøver deltagerne at kommunikere på et sprog, de (formodentlig) ikke forstår, med ord, de ikke selv har valgt. Med udgangspunkt i det diskuteres, hvordan danskundervisningen kan tilrettelægges, så den i højere grad tager udgangspunkt i kursisternes resurser, (sproglige) kompetencer, ønsker og behov. Workshoppen er særligt relevant for undervisere på Danskuddannelse 1 og på introhold på Danskuddannelse 2 og 3.
C: Kommunikativ undervisning på DU1 og DU2 v. Gitte Olling Nygaard og Fenja Schlosser Bæk, undervisere, Slagelse Sprogcenter
På workshoppen vil vi vise eksempler på kommunikativ undervisning fra vores egen praksis på både DU1 og DU2. Vi vil facilitere et rum, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres viden og erfaringer ang. kommunikativ undervisning, og hvor vi vil drøfte, hvordan konkret undervisning og konkrete eksempler fra lærebogsmaterialer kan gøres mere kommunikative således, at kursisterne får mulighed for at blive mere aktive i undervisningen og oplever et behov for at producere og udvikle deres sprog.
D: Udtalearbejdets centrale rolle i sprogtilegnelsen v. Mette Schmidt Rasmussen, underviser, Studieskolen
Udtale er af stor betydning for kursistens identitet, i forhold til hvordan vi bliver opfattet og forstået af andre. Det betyder også noget i forhold til, hvordan kursisten forstår sig selv på sit nye sprog. På trods af dette får udtalearbejdet ofte en noget isoleret plads i læringsrummet, og uden megen hensyn til kursistens baggrund og livssituation. På workshoppen diskuterer vi, hvordan vi som undervisere kan integrere udtalearbejde i meningsfulde læringssituationer, der effektivt bidrager til kursisten motivation for at lære det nye sprog, og på den måde støtter det identitetsarbejde, der naturligt pågår som en del af sprogtilegnelsen.
E: Arbejdet med ordforrådet i den kommunikative sprogundervisning v. Anne Sofie Jakobsen og Mette Skovgaard Andersen fra NCFF – Det Nationale Center for Fremmedsprog.
Ordforrådsarbejdet udgør en afgørende del af udviklingen af sproglærendes kommunikative kompetence. I denne workshop får du opfrisket din viden om, hvordan man bedst arbejder med ordforrådstilegnelsen i den kommunikative sprogundervisning. Vi vil have fokus på, hvad et godt ordforråd egentlig er. Vi vil tale om basisordforrådet, chunks og det såkaldte oversete ordforråd, de mange småord og fraser, som er vigtige for fluency og forståelse, men som kan være svære at tilegne sig, og vi vil tale om, hvordan man som underviser bedst understøtter ordforrådstilegnelsen.
F: Stilladsering af skriftlighed v. Dennis Grynnerup, underviser, A2B Aarhus
På danskuddannelsernes moduler skal kursisterne tilegne sig færdigheder i at skrive forskellige typer af tekster. Men en del kursister har udfordringer ved at producere vellykkede tekster, og det didaktiske design i mange grundbøger understøtter ikke tilegnelsen af færdigheden tilstrækkeligt. I denne workshop præsenteres deltagerne for en stilladserende skrivedidaktik bestående af forskellige tiltag og redskaber, der kan stilladsere skrivningen og støtte kursisterne i før-, under- og efterskrivefaser. Den stilladserende didaktik trækker på en række forskellige pædagogikker, bl.a. genrepædagogikken.
Kursusdagen 27. november
Rammerne for kurset er 9.30-16.00.
Frokost 12-13.00 samt en pause om formiddagen og en om eftermiddagen
Du kan tilmelde dig et af disse tre kurser:
- Kommunikativ undervisning på DU1 v. Mads Jakob Kirkebæk og Anne Line Sølvhøi Andersen
- Kursister med eksilstress v. Charlotte Bie
- Det kommunikative undervisningsforløb v. Helene Thise og Line Thingholm
1: Trænger du til en ny begyndelse? v. Mads Jakob Kirkebæk, Slagelse Sprogcenter og Anne Line Sølvhøi Andersen, Sprogcenter Midt
Så er kurset En ny begyndelse måske noget for dig! Med udgangspunkt i korte film sætter kurset fokus på, hvordan man allerede tidligt på alle danskuddannelserne kan arbejde med, at kursisterne lærer at udtrykke, hvad de kan, vil, må, skal, godt kan lide og ikke kan udstå. Målet er, at kursisten får ord til at fortælle, hvem han eller hun er, og dermed hjælp til at generobre tabte identiteter og gradvist opbygge nye. Udgangspunktet er undervisningsmaterialet En ny begyndelse, som er en filmhistorie i 16 afsnit om Anni, der – stort set tomhændet - kommer til en fremmed by og skal begynde forfra. Det er en udviklingshistorie, der fortæller om de mennesker, udfordringer og muligheder, hun møder der.
På kurset er der fokus på, hvordan man ved hjælp af små film, men også ekskursioner og portfolioopgaver, kan skabe sprogbehov og dermed motivation, men også mulighed hos kursisten for at udtrykke deres egen identitet tidligt i deres dansksproglige udvikling. Deltagerne vil efter kurset være klædt på til at vurdere og redidaktisere andre materialer med et særligt blik for kursistens sprogbehov og stemme.
2: Undervisning af kursister med eksilstress eller traumer i familien v. Charlotte Bie, Lektor, Københavns Professionshøjskole
Hvordan kan traumer og eksilstress påvirke kursisters læring, trivsel og adfærd? På dagen får du viden, redskaber og inspiration til din praksis, når vi sætter fokus på, hvordan du som sproglærer kan arbejde pædagogisk og relationelt med kursister, der bærer på svære livserfaringer. Vi undersøger hvordan tryghed, struktur og nærvær kan styrke både læring og trivsel og vi drøfter din rolle som fagperson og relationsskaber i det traumebevidste klasserum.
3: Det kommunikative undervisningsforløb v. Helene Thise, Lektor, Københavns Professionshøjskole og Line Thingholm, Lektor, VIA University College.
Hvordan opbygger vi undervisningsforløb med fokus på kommunikation, sproglig aktivitet og progression? Hvordan integrerer vi de fire færdigheder (læse, skrive, tale, lytte)? På kursusdagen præsenterer vi tre principper for kommunikativ undervisning og du får konkret inspiration til aktiviteter i undervisningen, tilrettelagt i forløb, der følger fire faser: Forforståelse, Introduktion af nyt sprog, Bearbejdning og Præsentation. Vi ser på hvilke roller lærer og kursister har gennem forløbet, og hvordan man stilladserer sproget undervejs. Dagen vil bestå af vidensinput, afprøvning af aktiviteter og refleksion over egen praksis inden for de fire faser i undervisningsforløb.
Hent program for konference og kursusdag
Hent program for konferencen
Hent program for kursusdag