Den pædagogiske læreplan og udvikling af læringsmiljøer i dagtilbud

​Ønsker du at kvalificere og udvikle dine kompetencer gennem indsigt i og viden om faglig sparring, organisering af pædagogiske læringsmiljøer og rollen som faglig ressourceperson? Deltagelse i dette modul kvalificerer dine evner til at forholde dig analytisk og refleksivt til din egen samt andres praksis. Du får også viden om tilrettelæggelse af forløb i dagtilbuddet med fokus på faglige udvikling og styrkede læringsmiljøer.

Sted

Aarhus

Pris

12100 kr.

Dato

26.01.2023 - 09.06.2023

Ansøgningsfrist

15.11.2022

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet, kan du bidrage til udviklingen og forankringen af en styrket pædagogisk læreplan i dit dagtilbud.

    Forløbet gør dig i stand til at:

    • Formidle viden om strukturelle rammer og processuelle forholds betydning for alle børns læring i hverdagens rutiner, planlagte aktiviteter, leg samt spontane situationer
    • Udvikle, undersøge og evaluere pædagogiske læringsmiljøer i en bred forståelse
    • Tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø der inddrager børnenes perspektiver
    • Initiere et samarbejde om børns trivsel, udvikling, dannelse og læring med forældre og øvrige samarbejdspartnere
    • Bidrage til udvikling af faglig sparring
    • Facilitere fornyelses- og forandringsprocesser af det pædagogiske arbejde på baggrund af den styrkede pædagogiske læreplan 
  • På modulet får du viden om didaktisk tilrettelæggelse af et pædagogisk læringsmiljø, som medtænker børns perspektiv samt deltagelse.  

    Du arbejder med:

    • Den styrkede pædagogisk læreplan, herunder det pædagogiske grundlag, temabeskrivelserne og læringsmål
    • Lovgivning på området og øvrige strategier og indsatser vedrørende det pædagogiske grundlag
    • Læringsfællesskaber, tværfaglig sparring og aktionslæringsforløb
  • ​Modulet er relevant for dig, som er uddannet pædagog i en daginstitution. Det er også for dig som har en særlig pædagogisk indsigt inden for et eller flere felter, der bidrager systematisk til at fremme pædagogiske processer i institutionen.

  • ​Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning samt gruppearbejde.

    Vi tilrettelægger modulet ud fra en 20-30-50 struktur, hvor de 20% bør foregå forud for undervisningen i form af egen refleksion. De 30% foregår som undervisning. De sidste 50% sker gennem afprøvning af ny viden og faglig sparring lokalt.

    • En relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU)
    • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse

    Ansøgere med andre og tilsvarende forudsætninger kan optages på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.

Kontakt

480x480-Birgitte-Elisabeth-Nielsen-(gitt)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

dld480x4802019.jpg

Faglig kontakt