Intersprogsanalyse og sproglig evaluering

Søger du inspiration til at forstå og analysere flersprogede børn, unge og voksnes sprog? Bliv bedre til at give dem den vejledning og undervisning, som støtter deres sproglige udvikling. Modulet udbydes i et samarbejde mellem VIA University College, Københavns Professionshøjskole og UCL Erhvervsakademi​.

Sted

Øvrige

Pris

12400 kr.

Dato

01.09.2024 - 31.01.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Øvrige

Pris

13500 kr.

Dato

28.08.2025 - 31.01.2026

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet, har du sikret dig en solid og kvalificeret tilgang til at arbejde med intersprogsanalysen som et redskab til at se sprog ud fra et udviklingsperspektiv. Du vil også være kvalificeret til at vurdere og benytte sproglig evaluering til at følge børn, elever og kursisters sproglige udvikling.

    Du bliver bedre til at:

    • analysere intersprog i sammenhæng med sproglige målsætninger og sprogdidaktiske forløb.
    • beskrive og analysere flersprogede børn, unge og voksnes mundtlige og skriftlige sprogudvikling ud fra et udviklingsperspektiv.
    • begrunde og træffe beslutninger om didaktisk planlægning og sprogpædagogisk arbejde på baggrund af intersprogsanalyse.
    • forholde dig fagligt til forskellige sprogvurderings- og evalueringsmaterialer.​

  • På modulet får du indsigt i det danske sprogs struktur og flersprogedes andetsprogsudvikling.

    Du arbejder med at:

    • ​analysere intersprog i sammenhæng med sproglige målsætninger og sprogdidaktiske forløb både i forhold til hverdagssprog og skolesprog og eksempelvis inden for et specifik emne.
    • træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger om didaktisk planlægning og sprogpædagogisk arbejde på baggrund af sprogvurdering og intersprogsanalyse.
    • følge, støtte og vejlede flersprogede børn, unge og voksne i deres andetsprogsudvikling på baggrund af mundtlig og skriftlig evaluering.
    • se learnerens potentialer og have en ressourceorienteret anerkendende tilgang til feedback og sproglig udvikling.
    • forholde dig analytisk og reflekterende til konkrete sproglige evalueringsredskaber.
  • Modulet er relevant for dig, der arbejder som lærer, underviser, pædagog, konsulent eller dig der arbejder med flersprogede børn, unge og voksnes sprogudvikling, og som gerne vil blive bedre til at vurdere og støtte learnerens sprogudvikling.

  • Undervisningen består af fire fælles seminardage med oplæg, sparring, aktiviteter, drøftelser, refleksioner og vejledning. Mellem seminardagene vil der være fælles onlinemøder, opgaver, der skal løses alene og i studiegrupper, og der vil være forberedelse i form af litteraturlæsning.

    Seminardagenes fysiske placering vil ligge endeligt fast umiddelbart før studiestart og vil være bestemt at de studerendes geografiske forankring. Modulet tilrettelægges via læringsplatformen Itslearning, der sammen med modulets seminardage og onlineundervisning udgør rammen om modulet. ​

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

lint480x480.jpg

Faglig kontakt