Når børn og unge er i gang med at lære dansk som andetsprog, vil de trække på de sproglige ressourcer, de har fra deres første sprog og fra de andre sprog, de kender. De vil afprøve hypoteser i forsøget på at mestre målsproget dansk – og de vil lave fejl, eller det vi kalder afvigelser.
Med forløbet her får du kompetencer til at se på barnets, den unges eller voksnes sprog og vurdere, hvor sproget lykkes, og hvor der er brug for mere støtte og stilladsering.
Du arbejder konkret med intersprogsanalysen – altså analysen af det sprog-på-vej, som eleverne producerer. Du fokuserer ikke kun på sprogets mindste bestanddele og er optaget af retstavning, syntaks eller bøjninger, men du kigger på elevernes kommunikative kompetence – og det er mere end syntaks og staveregler.
Gennem forløbet vil du også arbejde med at analysere forskellige evalueringsmaterialer, så det bliver tydeligere, hvad materialet vurderer, og hvad det ikke tager højde for.
På forløbet lærer du konkret at:
- Analysere intersprog i sammenhæng med sproglige målsætninger og sprogdidaktiske forløb – og med udgangspunkt i analysen planlægge sprogpædagogiske indsatser.
- Beskrive og analysere flersprogede børn, unge og voksnes mundtlige og skriftlige sprogudvikling ud fra et udviklingsperspektiv.
- Følge, støtte og vejlede flersprogede børn, unge og voksne i deres andetsprogsudvikling på baggrund af mundtlig og skriftlig evaluering.
- Se learnerens potentialer og have en ressourceorienteret anerkendende tilgang til feedback og sproglig udvikling.
- Forholde dig fagligt til forskellige sprogvurderings- og evalueringsmaterialer.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du sikret dig en solid og kvalificeret tilgang til at arbejde med intersprogsanalysen som et redskab, og du er samtidig kvalificeret til at benytte sproglig evaluering som fundament i dit arbejde. Det giver både dig og din arbejdsplads det bedst mulige udgangspunkt for at støtte flersprogede børn, unge og vokse i deres sproglige udvikling.